مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره، طی یک عملیات منسجم توانستند هشت صیاد متخلف را که اقدام به صید غیرمجاز ماهی در رودخانه «زاب» این شهرستان می‌کردند، شناسایی و ۲ نفر از آنان را دستگیر کنند.

خالد بایزیدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این صیادان متخلف به صورت غیرمجاز و با استفاده از موتور برق در نزدیکی «پل قلعه تاسیان» در رودخانه «زاب» اقدام به صید ماهی می‌کردند.

وی اضافه کرد: پس از حضور ماموران یگان حفاظت ۶ نفر از صیادان متخلف از محل متواری و ۲ نفر از آنان دستگیر و با تشکیل پروده به مراجع قضایی معرفی شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: از این صیادان متخلف یکدستگاه موتور برق، ادوات صید ماهی و بیش از ۴۰۰ قطعه ماهی رودخانه‌ای کشف شده است.

بایزیدی با بیان اینکه صید با هرگونه ادوات غیرمجاز از جمله جریان برق ممنوع و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد، اظهار کرد: این کار باعث از بین رفتن زیستمندان و آبزیان شده و اکوسیستم رودخانه را از بین می‌برد.

وی یادآور شد: استفاده از موتور برق و جریان الکتریسیته موجب فلج شدن ماهی‌ها می‌شود و صیادان پس از تلف شدن ماهی‌ها، آنها را با تور از سطح آب جمع‌آوری می‌کنند؛ شعاع عمل این دستگاه با توجه به ولتاژ دستگاه متغیر است و علاوه بر ماهی‌ها، دیگر جانداران موجود در آب، مانند مارهای آبی را نیز از بین می‌برد.

بایزیدی از دوستداران محیط زیست این شهرستان خواست که در صورت مشاهده هرگونه تخریب و صید و شکار غیرمجاز حیوانات وحشی مراتب را به این اداره اطلاع دهند.

رودخانه زاب یکی از رودخانه‌های دائمی آذربایجان‌غربی است که از دامنه‌های زاگرس سرچشمه گرفته و پس از عبور از شهرستان پیرانشهر به سوی سردشت ادامه می‌یابد و پس از عبور از این شهرستان به طرف غرب جریان پیدا کرده و با ورود به خاک عراق سرانجام به دجله می‌ریزد.

شهرستان سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار گرفته است.