تهران- ایرنا- کره جنوبی پس از توافق میان رییس جمهور این کشور و رییس جمهور اوکراین، برای برای مشارکت در پروژه‌های بازسازی این کشور برنامه‌ریزی می‌کند و در گام اول تاجران را در گروه‌های سی نفره برای بازدید موقعیت می‌فرستد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، مقامات و منابع آگاه در دولت کره جنوبی گفتند این کشور تصمیم گرفته است هر بار به ۳۰ تاجر اجازه دهد برای پروژه های امکان پذیر برای بازسازی و بازیابی به طور ویژه از اوکراین بازدید کنند.

سئول اعلام کرده است قصد دارد در کمک به بازسازی این کشور جنگ زده در پی جنگ با روسیه، با جامعه تجاری در بازسازی زیرساخت ها و سایر بخش ها مشارکت فعال داشته باشد.

اوایل ماه جاری میلادی، مقامات کره جنوبی گفتند که دولت در حال برنامه ریزی برای اجازه دادن به تجار برای سفر به اوکراین و بررسی پروژه های بازسازی است زیرا از فوریه سال گذشته سفر به این کشور ممنوع اعلام شده بود.

این منابع گفتند که بر اساس برنامه های تفصیلی، دولت کره برای تعداد تاجران مسافر تا ۳۰ نفر مجوز می دهد و مدت اقامت آنها به دو هفته در هر سفر محدود می شود. این تاجران طبق قانون کره جنوبی که «استفاده استثنایی از گذرنامه» نام دارد سفر خواهند کرد و وزارت خارجه از این ماه درخواست‌هایی را از بازرگانان دریافت می‌کند. در صورتی که تعداد متقاضیان بیش از حد مجاز باشد، از آنها خواسته می شود تا زمان حرکت خود را تنظیم کنند تا تعداد مسافران در محدوده مشخص شده باقی بماند.

شرکت های ساختمانی و زیرساختی و آنهایی که در بخش های آب و برق و انرژی هستند به بازسازی علاقه نشان داده اند.

در سطح دولت، هیاتی به رهبری «وون هی ریونگ»، وزیر سرزمین، زیرساخت ها و حمل‌ونقل، قصد دارد اواخر ماه جاری برای گفتگو در مورد پروژه بازسازی با مقامات کیف از اوکراین بازدید کند.

به طور جداگانه، وزارت صنعت کره جنوبی در حال سازماندهی هیئتی متشکل از شرکت های انرژی و صنایع با برنامه ریزی برای بازدید از اوکراین در ماه اکتبر است.

چنین تلاش‌هایی پس از آن که رئیس‌جمهور کره جنوبی یون سوک یول در ماه ژوئیه به اوکراین سفر کرد و قول داد بسته‌ای از کمک‌های امنیتی، بشردوستانه و بازسازی را به اوکراین ارائه کند، سرعت می‌گیرد.