مهاباد - ایرنا - رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: روند افزایشی دمای هوا در شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی از فردا شروع و بطور میانگین سه تا چهار درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد.

اردلان محمدپور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با جنوبی شدن جریانات هوا در بسیاری از مناطق جنوب استان شاهد افزایش دمای هوا خواهیم بود و این روند افزایشی دمای هوا تا پایان هفته جاری تداوم خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اوج گرما برای روزهای پایانی هفته جاری پنج‌شنبه و جمعه در این منطقه پیش‌بینی می‌شود و احتمال دارد در برخی مناطق دمای هوا در این مدت به ۳۹ و ۴۰ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند.

رییس اداره هواشناسی مهاباد ادامه داد: مردم مناطق جنوب استان اوایل هفته جاری روزهای خنکی در مقایسه با هفته گذشته سپری کردند و طی این مدت دمای هوا پنج تا ۶ درجه سانتی‌گراد کاهش یافت.

وی گفت: در مناطق مرکزی و شمالی استان نیز تا فردا (دوشنبه) احتمال بارش رگبار باران پراکنده وجود دارد و طی این مدت از گرمای هوا تا حدودی کاسته خواهد شد اما این مناطق نیز پایان هفته گرمی را تجربه خواهند کرد.

محمدپور اضافه کرد: در شبانه روز گذشته چالدران با حداقل دمای ۱۲ درجه سانتی‌گراد، خُنک‌ترین شهر و پلدشت و تکاب با حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرم‌ترین شهر آذربایجان‌غربی بود، در این مدت دمای هوا در مهاباد بین ۲۱ و ۳۳ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.