مشهد- ایرنا- رییس کارگروه آب قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع) گفت: خراسان رضوی از استان‌های پیشرو در اجرای پروژه‌های آبرسانی روستایی است که با همکاری متقابل بین شرکت آب و فاضلاب و سپاه حاصل شده است. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد همت روز دوشنبه در نشست بررسی روند اجرای پروژه‌های آبرسانی به روستاهای خراسان رضوی افزود: توان سپاه در اجرای پروژه‌های محرومیت زدایی چند برابر ظرفیتی است که اکنون در کشور به کار گرفته شده است.

وی اضافه کرد: طرح محرومیت زدایی و آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار از اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز شده و مقرر شده در بازه زمانی سه ساله مشکلات آبرسانی به ۱۲۱ روستا در خراسان رضوی با پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: رفع مشکلات آبرسانی ۱۲۱ روستا در جریان اجرای طرح محرومیت‌زدایی در خراسان رضوی با همکاری سپاه در حال اجرا است.

حسین امامی افزود: تاکنون برخی چالش‌ها در آبرسانی به این روستاها مرتفع شده‌ است.

وی خاطر نشان کرد: رویکرد محرومیت زدایی، رفع مشکل آب روستاها است و روستاییان با اجرای پروژه های محرومیت زدایی طعم شیرین آب را احساس خواهند کرد.

جهاد آبرسانی به روستاها به عنوان ابرپروژه در کشور از اوایل سال ۱۴۰۱ عملیاتی شد، این طرح در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت امسال توسط قرار گاه امام حسن مجتبی (ع) و شرکتهای آبفا آغاز شد.

در سال ۱۴۰۱ این طرح برای ۱۰ هزار روستا در کشور آغاز شد که هفت هزار و ۱۳۸ روستا توسط قرارگاه و سه هزار روستا توسط شرکتهای آب وفاضلاب انجام می شود.

شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی به ۲ هزار و ۹۳۰روستا و ۹۸ شهر در این استان به جز مشهد خدمت‌رسانی می‌کند.

خراسان رضوی با اقلیم خشک و کویری از نظر آب، وضعیتی بحرانی‌ دارد و از ۳۷ دشت این استان وضعیت ۳۴ دشت بحرانی است و سطح آب زیرزمینی‌اش افت کرده است و ۹۹ درصد مساحت مشهد نیز در خشکسالی شدید قرار دارد.