تبریز - ایرنا - مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت:  با توجه به ظرفیت‌های نیروی انسانی و قابلیت‌های فنی، این استان توانایی اجرای پروژه‌های عمرانی به ارزش بیش از ۲ هزار میلیارد ریال را دارد و می‌تواند سهم قابل توجهی از پروژه‌های عمرانی سطح کشور را پوشش دهد.

به گزارش ایرنا، ناظم یونسی روز دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگاران با اشاره به فعالیت یک هزار و ۱۳۱ شرکت دارای گواهینامه تشخیص صلاحیت پیمانکاری در استان، افزود: تشخیص صلاحیت و طبقه‌بندی پیمانکاران توسط سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می شود.

وی اظهار کرد: طبق آمارهای سال ۱۴۰۱، تعداد شرکت‌های پیمانکاری فعال استان شامل یک هزار و ۶۶۵ شرکت پیمانکاری رتبه پنج، ۸۳ شرکت پیمانکاری رتبه چهار، ۵۳ شرکت پیمانکاری رتبه سه، ۱۹ شرکت پیمانکاری دارای رتبه ۲ و ۳۴ شرکت پیمانکاری رتبه یک است.

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: ظرفیت ریالی شرکت‌های پیمانکار دارای رتبه استان در تمامی رشته‌های ده‌گانه در مجموع بیش از ۲ هزار و ۲ میلیارد و ۵۲۳ میلیون ریال است.

یونسی، با بیان اینکه استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی در انجام پروژه‌های عمرانی کشور و تحقق اهداف توسعه‌ای و رشد تولید ناخالص داخلی، امری اجتناب‌ناپذیر است، ادامه داد: در همین راستا از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های عمرانی کشور در تمامی مراحل پیدایش از جمله مطالعه و طراحی، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری به طور موثری استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: طبق آمارهای سال ۱۴۰۱، تعداد شرکت‌های مشاور فعال استان شامل ۲۱۹ شرکت رتبه سه، ۱۰ شرکت رتبه ۲ و ۲۲ شرکت رتبه یک بوده و در مجموع تعداد شرکت‌های دارای گواهینامه تشخیص صلاحیت مشاوره استانی ۲۵۱ مورد است.

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: بر مبنای اطلاعات اخذ شده از سامانه ساجار، ظرفیت ریالی شرکت‌های مشاور دارای رتبه استانی در تمامی تخصص‌های هفت‌گانه در مجموع بیش از ۸۴ میلیارد و ۷۲۴ میلیون ریال است.

یونسی، افزود: این استان با توجه به این ظرفیت‌ مهندسی موجود، توانایی طراحی و نظارت پروژه‌های عمرانی در حدود ۸۵ میلیارد ریال را دارد که سهم قابل توجهی از توان مهندسی کشور را دربر می‌گیرد.