کرمان - ایرنا - مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بخش شهداد گفت: ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای عملیات مرمت ۲ اثر تاریخی آسیاب آبی و مقبره پیربابا مسافر شهداد اختصاص یافت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، حجت ابراهیمی‌زاده اظهار داشت: عملیات بازسازی آسیاب آبی شهداد آغاز شده و مرمت مقبره پیربابا مسافر نیز به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

وی افزود: در این طرح برج آسیاب که بر اثر زلزله سال ۶۰ دچار آسیب و ترک‌خوردگی شده بود و همچنین بخش‌هایی از دیواره ورودی بازسازی و مرمت می‌شود.

مدیر میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی بخش شهداد تصریح کرد: این آسیاب تنها آسیاب آبی استان کرمان بوده که دارای برج دیده‌بانی است.

وی با اشاره به تعدد آثار تاریخی در بخش شهداد خواستار حفاظت و نگهداری این آثار ارزشمند و میراث گرانبها توسط مردم و دوستدارن میراث‌فرهنگی شد.

ابراهیمی زاده بیان کرد: بنای آسیاب آبی مربوط به دوره قاجار بوده و با شماره ۶۱۲۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در طول سال از سوی گردشگران داخلی و خارجی مورد بازدید قرار می‌گیرد.

بقعه پیر بابا مسافر در ۶ کیلومتری شهداد قرار دارد و قدمت آن به قرن هفتم هجری مربوط می شود که به شماره ۵۳۱ و در سال ۱۳۴۵ به ثبت آثار ملی رسیده است.

بخش شهداد در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق مرکز استان کرمان واقع شده که قدمت آن به حدود ۶ هزار سال قبل می رسد و درفش شهداد کهن‌ترین پرچم فلزی ایران در این منطقه کشف شده است.

قلعه کهنه، قلعه رموک، قلعه چغوکی، قلعه بهرام، آب انبار حاج محمدتقی، کارگاه فلز کاری باستانی (محوطه باستانی شهداد)، آسیاب آبی و غیره از مهمترین بناهای تاریخی شهداد هستند.

شهداد یکی از دروازه های ورود به بیابان جهانی لوت محسوب می شود که آثار طبیعی و تاریخی زیادی مانند کلوتها، منطقه گندم بریان (گرمترین نقطه زمین)، جنگل نبکاها، قلعه شفیع آباد، رود شور و غیره در آن قرار دارد.