بوشهر – ایرنا – روزنامه‌نگار و محقق گفت: احساسات زدگی آفت بزرگ خبرنگاری تحقیقی، اصیل و درست است که اصحاب رسانه باید از آن پرهیز کنند.

به گزارش ایرنا تقی دژاکام روز دوشنبه در آئین تجلیل از خبرنگاران استان بوشهر اظهار کرد: خبرنگارهیچ وقت نباید احساساتی رفتار کند و با دیدن عکس، کلیپ و شنیدن بخشی از سخنان کسی واکنش نشان دهد.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت مطالعه در قشر خبرنگار افزود: خبرنگاران در مطالعه کتاب به صورت جدی ضعف دارند.

این فعال رسانه‌ای و محقق اضافه کرد: هرچه زمان می‌گذرد این وظیفه مهم ما خبرنگاران به فراموشی سپرده شده و با فرهنگ مطالعه بیگانه می‌شویم.

دژاکام گفت: برای اینکه خبرنگاران، مصاحبه‌گران و یادداشت نویسان خوبی باشیم باید فرهنگ مطالعه را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی همچنین بر ضرورت بی‌طرفی و پرهیز از جناح بندی‌های قبیله‌ای، قومی و سیاسی تاکید کرد و افزود: منظور از بی‌طرفی موضع نداشتن نیست بلکه به این معنی است که نباید مواضع فکری خود را وارد کار کرد.

دژاکام ادامه داد: خبرنگار می‌تواند مواضع محکم داشته باشد و له و علیه هر طیفی موضع بگیرد اما نباید این مواضع را در کار خود دخالت دهد.

وی تاکید کرد: بعنوان یک خبرنگار در گام نخست در بخش خبر مواضع خود را کنار بگذارید و بعد وارد قضیه شوید و نتیجه را به خواننده اعلام کنید.

دژاکام یادآور شد: خبرنگار در نوشتن یادداشت و گزارش امکان موضع‌گیری دارد اما در کار خبر هرگونه موضع‌گیری از طرف خبرنگار ممنوع است.

این فعال رسانه‌ای اظهار کرد: شهیدان عرصه خبر همان کسانی هستند که امروز به شغل و حرفه خبرنگاری اعتبار بخشیده اند.

وی گفت: روز خبرنگار بهانه‌ای است که فعالان این عرصه در یک روز در کنارهم جمع شوند و از مسائل و مشکلات این حرفه بگویند و بشنوند و از فردا دوباره راه جهاد تبیین و روشنگری خود را ادامه دهند.

دژاکام با تاکید براینکه خبرنگاران مراقب باشند آبروی کسی را نبرند اظهار کرد: خبرنگار در باب مسائل فکری و اجرایی می‌تواند اشکال‌گیری و مطالبه‌گری کند اما حق ندارد در کار اطلاع رسانی وارد مسائل شخصی افراد شود.

وی ادامه داد: حواسمان باشد که از خبر بعنوان باج خواهی از افراد و گروگان گرفتن خبر برای کسب امتیاز استفاده نشود.

هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید که به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان روز خبرنگار نامگذاری کرد.