به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، مراسم امضای تفاهمنامه همکاری در راستای ارتقای سلامت دانشآموزان با حضور بهرام عیناللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و با حضور معاونان وزارت بهداشت و معاونان وزارت آموزش و پرورش در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
دسترسی مراقبان سلامت مدارس به سامانه های سلامت الکترونیک
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درنشست مشترک با وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش ضمن تأکید بر هم افزایی ۲ وزازتخانه برای توسعه سلامت مدارس و ارتقای سواد سلامت دانشآموزان اعلام کرد: برنامه وزارت بهداشت این است که هر ایرانی، یک پرونده سلامت داشته باشد.
بهرام عین اللهی گفت: وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش میتوانند هم افزایی داشته باشند و امکانات نظام سلامت برای ارتقای سلامت دانشآموزان در خدمت آموزش و پرورش است.
وی با تاکید بر ارتقای دانش و مهارت مراقبان سلامت مدارس با اجرای برنامه های توانمندسازی و بازآموزی، اظهار داشت: علاوه بر مراقبان سلامت، معلمان نیز باید در این خصوص همراه شوند؛ زیرا معلم، الگوی دانش آموز است و علاوه بر آموزش مستقیم، رفتار او به طور غیرمستقیم الگوی دانش آموز قرار می گیرد.
وزیر بهداشت ضمن استقبال از پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش برای تداوم جلسات مسئولان وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش بر تشکیل کارگروه های تخصصی مشترک بین دو وزارتخانه تاکید کرد و اظهار داشت: این کارگروهها پیشنهادهای لازم برای همکاری ها را بررسی کرده و برای تصویب به جلسات مشترک ارائه خواهند کرد.
عیناللهی، آموزش و پرورش را از پایهها و ارکان جامعه سازی دانست و گفت: آموزش و پرورش، دانشآموز را بر اساس نیازهای جامعه آموزش میدهد که یکی از مهمترین این نیازها، ارتقای آگاهیهای حوزه سلامت است. اگر نسل آینده کشور در مورد سلامت آگاهی کافی پیدا کند، بسیاری از مسائل بهداشتی و درمانی در آینده حل خواهد شد.
وی اظهار داشت: بسیاری از بیماریها ریشه در کودکی و نوجوانی فرد دارد و طیف بیماریها نیز تنها جسمی نیست؛ بلکه بسیاری از مشکلات رفتاری ریشه در خردسالی دارد که نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از آنها بسیار مهم است.
مهمترین دستاورد ایران پیشرفت در عرصه سلامت است
وزیر بهداشت با بیان اینکه از مهم رین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پیشرفت در عرصه سلامت است، خاطرنشان کرد: حوزه سلامت ایران از مترقی ترین نظام های سلامت منطقه و جهان است؛ به طوری که کشورمان امروز در تمامی نیازهای آموزش پزشکی، در تمام رشته ها و تمام مقاطع خودکفاست.
وی ادامه داد: اکنون نیروی انسانی توانمند از بزرگترین سرمایههای نظام سلامت است که میتواند در خدمت جامعه به ویژه دانشآموزان به عنوان آیندهسازان کشور باشد. در حوزه پژوهش ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم که برای توسعه سلامت دانشآموزان، آمادگی همکاری در موضوعات مورد نیاز با وزارت آموزش و پرورش را دارند.
وزیر بهداشت با اشاره به وجود ۶۷ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیات علمی و ۲۷۰ دانشجوی علوم پزشکی، گفت: این ظرفیت بزرگ می تواند نیازهای جامعه در حوزه سلامت از جمله نیازهای آموزش و پرورش را پاسخگویی کند.
عیناللهی با اعلام این که از برنامههای وزارت بهداشت تشکیل پرونده سلامت برای هر ایرانی با کدملی است، اظهار داشت: هر ایرانی باید یک پرونده سلامت داشته باشد که برنامهها، بودجهها و نرمافزارهای این برنامه به صورت جامع دیده شده است.
اجرای طرح سلامت خانواده در ۵۹ شهرستان
وزیر بهداشت با بیان اینکه ارتقای سلامت جامعه در گرو توجه به سلامت خانوادههاست، گفت: طرح سلامت خانواده را در ۵۹ شهرستان آغاز کردیم که نتایج خوبی به همراه داشته و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.
وی با بیان این که ریشه اصلی سلامت در خانواده است، گفت: در طرح سلامت خانواده، همه ارکان سلامتی افراد جامعه اعم از سلامت دانشآموزان و مدارس مورد توجه قرار می گیرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: لازمه هم افزایی مطلوب بین دو وزارتخانه، دسترسی مراقبان سلامت مدارس به سامانه های سلامت است، چرا که نظام طراحی شده ما در حوزه سلامت خانواده، جامع است و شبکه مراقبت بهداشتی ایران از افتخارات کشور و جهان به شمار می آید.
وی ادامه داد: هر خدمتی در حوزه سلامت باید در این شبکه مدیریت شود و آموزش و پرورش میتواند در این زمینه کمکهای بسیاری به نظام سلامت داشته باشد؛ همچنان که وزارت بهداشت قادر است نیازهای آموزش و پرورش را با نظام شبکه، خانههای بهداشت و مراکز جامع سلامت برطرف کند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در مدارس به عنوان یک کار پایه در زمینههای مختلف باید ادامه داشته باشد؛ چرا که واکسن زدن یک موضوع فردی نیست، بلکه آثار اجتماعی دارد و اگر کسی واکسن نزند، بقیه را درگیر بیماری خواهد کرد.
عین اللهی تصریح کرد: در حوزه سبک زندگی و ساماندهی بوفه های تغذیه مدارس نیز ضرورت دارد همکاریهای مشترکی بین دو وزارتخانه صورت گیرد.
وی افزود: بسیاری از بیماری های افراد از تغذیه ناسالم با فست فودهاست که سوغات غرب است و همچنین غذاهای پرکالری، پرنمک و چرب نشأت می گیرد و معلمان در ترویج تغذیه و سبک زندگی سالم نقش مهمی به عهده دارند.
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم برنامهریزی برای دوران پساکرونا، اظهار داشت: همه در کرونا آسیب دیدند، ولی آموزش و پرورش صدمه بیشتری خورد؛ زیرا دانش آموزان مجبور شدند به جای مدرسه در خانه درس بخوانند. وی افزود: خودمراقبتی از شاخص های اصلی سلامت بوده و لازم است به دانش آموزان و خانواده آنان خودمراقبتی را آموزش دهیم.
وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار ضمن افتخارآمیز خواندن دستاوردهای نظام سلامت، بر همافزایی۲ وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: سه تفاهمنامه در حوزههای مختلف امروز به امضا رسید و مقرر شد طی جلسات آتی، روند پیشرفت در اجرای آنها مورد بررسی قرار گرفته و کارگروههای تخصصی تحقق بندهای مختلف این تفاهمنامهها را رصد کنند.
در این نشست سه تفاهمنامه همکاری در حوزههای مختلف سلامت به امضای وزرای بهداشت و آموزش و پرورش رسید.
همچنین در این نشست معاونان ۲ وزارتخانه در خصوص برنامههای توسعه سلامت در مدارس و ارتقای سلامت دانشآموزان به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.
مقرر شد این نشستها در آینده نیز تداوم داشته باشد تا کارگروههای تعیین شده برای پیگیری تفاهمنامهها گزارش پیشرفت مفاد آنها را اعلام کنند.