اسلام‌آباد- ایرنا- سفیر ایران در اسلام‌آباد در دیدار با وزیر حقوق بشر پاکستان کارشکنی غرب و آمریکا در پیشبرد خط لوله گاز دو کشور را مصداق بارز نقض حقوق بشر دانست و گفت: همکاری قوی کشورهای منطقه راهکار عبور از مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای به ویژه فشار آمریکا است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، «رضا امیری مقدم» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در دیدار با «ریاض حسین پیرزاده» با یادآوری روابط تاریخی دو کشور اظهار داشت: روابط حسنه مردم ایران و پاکستان با عشق و احترام متقابل گره خورده و قرن هاست که بدون هیچ اختلافی در صلح و آرامش زندگی می کنند.

وی با انتقاد از کارشکنی آمریکا و متحدان غربی آن در قبال همکاری کشورهای اسلامی و بازیگران مهم منطقه از جمله ایران و پاکستان گفت: سنگ اندازی غربی‌ها در مسیر پیشبرد خط لوله گاز مصداق بارز نقض حقوق بشر است درحالی که مردم محروم اصلی ترین ذینفعان این طرح بزرگ انرژی هستند.

سفیر ایران اظهار داشت: در صورت همکاری‌های مشترک ایران، ترکیه، پاکستان و عربستان در زمینه‌های متعدد می‌توانیم شاهد یک قدرت عظیم باشیم زیرا بدلیل نیاز آمریکا و غرب به انرژی این منطقه، این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند آمریکا را تحریم کنند نه اینکه آمریکا کشورهایی مثل پاکستان، ایران و عربستان را تحریم کند.

امیری مقدم با اشاره به حمایت مستمر ایران و پاکستان در سازمان ملل از یکدیگر به ویژه حمایت تهران از اسلام‌آباد در صندوق بین المللی پول گفت: ایران به دلیل سیاست‌های درست خارجی خود، با تحریم‌ها و فشارهای آمریکا مواجه بوده است و اکنون این فشار به عاملی برای توسعه در روابط دوجانبه ایران و پاکستان تبدیل شده است.

سفیر ایران با بیان اینکه در خط لوله گاز ایران و پاکستان پتانسیل عظیمی وجود دارد، گفت: ایران می‌تواند به کشور همسایه خود که در فقر انرژی است کمک کند، اما قدرت‌های بین‌المللی مانع رسیدن نعمت انرژی برای مردم پاکستان می‌شوند.

امیری مقدم همچنین بر احیای موثرتر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) برای ارتقای همکاری های تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو آن تاکید کرد.

«ریاض حسین پیرزاده» وزیر حقوق بشر پاکستان هم در این دیدار گفت: سازمان همکاری اسلامی باید مجمعی باشد که در این موج اسلام هراسی که اتفاقات فجیع انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز و سوزاندن قرآن کریم احساسات بیش از ۱.۸ میلیارد نفر از جمعیت مسلمان را به شدت جریحه دار کرده است، نگرانی های جهان اسلام را به طور موثرتر مطرح کند.

وی با اشاره به روابط دیرینه دو کشور و ابراز خرسندی از نگاه حسنه دو همسایه مسلمان برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف، افزود: پاکستان برای روابط خود با ایران که ریشه در پیوندهای فرهنگی، تاریخی و مذهبی دارد، ارزش زیادی قائل است.

وزیر حقوق بشر پاکستان با تمجید از مواضع قوی ایران و پاکستان در حمایت از ملت‌های مظلوم منطقه از جمله فلسطین و کشمیر، بر تقویت این روابط در حوزه های مختلف به ویژه اقتصاد، انرژی، فرهنگ و حقوق بشر تاکید کرد.

پیرزاده، استفاده ابزاری کشورهای غربی از موضوع حقوق بشر را مورد سرزنش قرار داد و افزود: غربی‌ها تنها برای منافع سیاسی و اقتصادی خود دم از حقوق بشر می‌زنند لذا آنان حق ندارند برای دیگر کشورهای نسخه نویسی یا حقوق بشر را دیکته کنند.

وی اظهار داشت: منطقه‌ای که ایران و پاکستان در آن قرار گرفته‌اند به واسطه طرح‌های مهم منطقه‌ای از جمله راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (CPEC) به عرصه سیاست قدرت بین ابرقدرت ها تبدیل شده است، اما شاهد گشایش‌هایی در منطقه از جمله چرخش سیاست عربستان هستیم که می تواند خودمختاری این منطقه را بیشتر و به خارج شدن آن از نفوذ غرب و آمریکا کمک کند.

وزیر حقوق بشر پاکستان در ادامه با تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌های حقوق بشری با ایران گفت که ایران خانه دوم پاکستانی‌ها و بسیار نزدیک به قلب‌های ما است و ما همیشه عشق و احترام به ملت‌های یکدیگر را اشتراک می گذاریم.