کرمان- ایرنا- رییس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مزاحمت‌های تلفنی معادل پنج درصد تماس‌های وارده به مراکز پیام و فرماندهی اورژانس ۱۱۵ است که ۶۰ هزار مورد را در سال شامل می‌شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اورژانس کرمان، سیدمحمد صابری افزود: سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تماس با شماره ۱۱۵ در سطح استان کرمان ثبت شده که از این تعداد حدود ۲۷۰ هزار مورد منجر به اعزام آمبولانس و انجام ماموریت اورژانسی شده است.

وی با اشاره به اینکه اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان کرمان، مراکز اورژانس کرمان، رفسنجان، جیرفت، بم، سیرجان و شهرستان های تابعه را شامل می‌شود، ادامه داد: این مراکز در مجموع با ۱۷۴ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی شامل ۵۶ پایگاه شهری و ۱۱۸ جاده‌ای در حال ارائه خدمات‌ فوریت‌های پزشکی در سطح استان هستند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: این استان با در اختیار داشتن سه فروند بالگرد در مراکز کرمان، جیرفت و سیرجان دارای سه پایگاه اورژانس هوایی است.

وی اظهارداشت: پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس برای حوادث با تعداد مصدوم انبوه و ۶ دستگاه موتورآمبولانس (موتورولانس) در سطح شهرهای پرترافیک استان ماموریت‌های اورژانس را انجام می‌دهند.

صابری بیان کرد: براساس شاخص‌ها در مسیرهای ارتباطی اصلی به ازای هر ۴۰ کیلومتر، یک پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی نیاز است که استان کرمان در این زمینه دارای پوشش ۱۰۰ درصد است.

وی تاکید کرد: سهم حوادث ترافیکی از کل ماموریت های انجام شده اورژانس ۱۱۵ در سطح استان کرمان بالغ بر ۲۲ درصد است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در مراکز ارتباطات و دیسپچینگ اورژانس پیش بیمارستانی به صورت شبانه‌روزی پزشک حضور دارد که در صورت نیاز مشاوره‌های پزشکی لازم را به کارشناسان عملیاتی حاضر بر بالین بیمار یا مصدوم و نیز همراهیان وی ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر واحدهای عملیاتی، واحدی به نام مرکز هدایت و پایش مراقبت‌های درمانی(به اختصار MCMC) در مراکز اورژانس فعال است که هماهنگی لازم برای اعزام بیماران و مصدومان بین بیمارستان‌های سطح استان را بر عهده دارد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: واحد آموزش و پژوهش در مراکز علاوه بر ارتقا سطح علمی کارکنان فوریت‌های پزشکی در خصوص برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزش همگانی نیز فعالیت دارد و آموزش‌های لازم به عموم مردم را تحت عنوان همیار اورژانس ارائه می‌کند.

وی افزود: ضرورت آموزش همگانی و مشارکت فعال عموم مردم جهت شرکت در دوره‌های آموزشی، پرهیز از ایجاد مزاحمت‌های تلفنی و تماس‌های غیر اورژانس مانند کسب اطلاعات دارویی و بازگشایی مسیر آمبولانس جهت تردد سریع و امکان امدادرسانی مطلوب به بیماران و مصدومان در حوادث از موارد دارای اهمیت در ارائه خدمات مطلوب فوریت‌های پزشکی به مردم است.