تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز به نقل از سه نفر از مقام‌های شرکتی و معامله‌گران نوشت: صرف نظر از خطرات جنگ اوکراین و روسیه، تجار اروپایی عملیات ذخیره‌سازی گاز طبیعی را در اوکراین به منظور بهره‌برداری از قیمت‌های پایین این محصول و ظرفیت‌های ذخیره‌سازی موجود در این کشور آغاز کرده‌اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز افزود: به دنبال حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته، کشورهای اتحادیه اروپا به دنبال سطح بالایی از ذخیره سازی گاز به منظور جبران کاهش عرضه از سوی روسیه به ویژه در اوج تقاضای این محصول در فصل زمستان بودند و انتظار می رود اتحادیه اروپا تا اول نوامبر (۱۰ آبان) ۹۰ درصد از تاسیسات ذخیره سازی خود را پر کند.

تجار می گویند ذخیره سازی گاز در اوکراین، علاوه بر خاک اتحادیه اروپا، بر اساس یک منطق تجاری انجام می شود که هدف آن استفاده از قیمت های ارزان تر در مقایسه با قیمت تحویل این محصول در معاملات آتی است.

بر اساس قیمت های معاملات آتی گاز (TTF) هلند، قیمت این محصول برای تحویل در ماه سپتامبر ۳۰ یورو (۳۲.۹۶ دلار) در هر مگاوات ساعت است. قیمت های آتی این محصول در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی ۴۹ یورو، خواهد بود.

گروه تجاری EPH جمهوری چک نیز به خبرگزاری رویترز گفت: تصمیم استفاده از تاسیسات ذخیره سازی اوکراین نشانه اعتماد به این کشور است.

طبق گزارش پلتفورم شفاف سازی GIE تاسیسات ذخیره سازی اتحادیه اروپا تا هفت آگوست (۱۶ مرداد) به میزان ۸۷ درصد پر بودند.

برخی دیگر از تجار اروپایی گفته اند که ذخیره سازی گاز در اوکراین با توجه به حملات نظامی در معرض خطر قرار دارند و معلوم نیست اگر روسیه پمپاژ گازی که همچنان از طریق اوکراین به غرب ارسال می کند، متوقف کند چه اتفاقی برای این شبکه رخ خواهد داد.

اندیشکده بروگل (Bruegel) در بروکسل ماه گذشته اعلام کرد که اوکراین می تواند ظرفیت ذخیره سازی اروپا را حدود ۱۰ درصد افزایش دهد.