تهران- ایرنا- هویت بصری مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا ۲۰۲۳ طراحی و معرفی شد که سیمرغ و دریاچه ارومیه دو شاخصه مهم پوستر جام بیست‌ودوم است.

به گزارش شامگاه سه‌شنبه ایرنا، بیست‌ودومین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان آسیا از ۲۸ مرداد تا چهارم شهریور به میزبانی استان آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه و با شرکت ۱۸ تیم برگزار خواهد شد. بر این اساس فدراسیون والیبال با تائید کنفدراسیون والیبال آسیا پوستر رسمی این رقابت‌ها را طراحی و معرفی کرد.

در طراحی این پوستر از نشانه سیمرغ، پرنده‌ای اسطوره‌ای و نمادین در تاریخ تمدن، اندیشه و فرهنگ ایرانی استفاده شده است. هنرمندان از ترکیب پرندگان و موجودات دیگر با یکدیگر و آمیختن اندام‌های آنها در تاریخ اندیشه و ادب و فرهنگ ایران، مفاهیم رمزی پر شماری ساخته‌اند که به آرزوهای مهم اجتماعی و مدنی نظیر ضرورت توجه به وحدت اجتماعی، کار گروهی و وحدانیت و مفاهیم عالی اشاره دارد.

در تاریخ ایران و حتی دوران اسلامی در تمام هنرهای ایرانی مظاهر و نقش‌های گوناگون سیمرغ به مثابه ایده مورد توجه هنرمندان قرار گرفته و استفاده از آن به مرکز و مظهر تجلی آرزوها و آرمان‌های ملی و اعتقادی مردم این سرزمین تبدیل شده است. با بررسی و تحلیل تاریخ فرهنگ و هنر ایران پژوهشگران متوجه شده‌اند که هیچ معنا و نقشی نتوانسته است به اندازه سیمرغ مورد علاقه و توجه مردم قرار گیرد. شهرت و اعتبار معنایی این موضوع آن چنان بالاست که مدنیت‌های دیگر نیز به طرق متفاوت، برحسب نیاز از این معنای ایرانی بهره‌ها برده‌اند.

همچنین دریاچه ارومیه که در شمال غرب ایران واقع شده، از دیگر شاخصه‌های مهم پوستر جام بیست‌ودوم آسیا است. این دریاچه بر اساس تقسیمات کشوری، میان دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرار گرفته ‌است. دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران است که مساحت آن در سال ۱۳۷۷ حدود ۶هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های لوگو:

در طراحی این لوگو از عنصر و نقش «بال» استفاده شده است که فراوانی و ترکیب نقش بال در هنرهای هخامنشی، پارتی، ساسانی و در دوران اسلامی آن‌چنان بالاست که به عامل وحدت دهنده معنایی-دیداری تبدیل شده است.

ترکیب فرم توپ و بال پرنده، به طریقی که از آمیختن آنها حس و تداعی حرکت به جلو، پیشتازی، شتاب و سرعت شکل بگیرد و همه‌ی این‌ها درآمیختن باهم اتمسفری ترقی‌خواه و قهرمانانه بیابند، مورد توجه طراح بوده است.

در پالت رنگ‌های لوگو نگاه به طرز بیان زیبایی شناسانه هنرمندان نقاش ایرانی به دقت مورد توجه قرار گرفته و از ترکیب و پراکنده‌سازی رنگ‌های سرد و گرم حس کنترل، حرکت و فعالیت‌های پویا و غیر قابل مهار شکل گرفته است. در عین همه‌ی این‌ها ضرورت ایجاد بیانی زیبایی‌شناسانه با گرایش‌های نو و در منظره‌ای جهانی و ترقی‌خواهانه مورد توجه جدی بوده است.