اراک - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۳۵۰ هکتار از طرح جنگل‌کاری ۲ هزار هکتاری چپقلی اراک در مرحله نخست به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد.

«عبدالحسین محمدی » روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: شبکه لوله گذاری در راستای صرفه جویی و افزایش بهره‌وری از آب با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال در منطقه ۲ هزار هکتاری چپقلی اراک انجام شد و مرحله دوم این طرح پس از تامین اعتبار و بقیه زمین‌های منطقه اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: ۴۰ کیلومتر لوله گذاری برای اجرای این طرح در منطقه چپقلی اراک انجام و با اجرای این طرح ۱۰۵ هزار اصله نهال که گونه‌های قالب آنها شامل سنجد، زبان گنجشک، داغداغان و زرشک است آبیاری می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی مساحت طرح جنگل‌کاری چپقلی اراک را ۲ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: نیاز آبی هر درخت در طول دوره آبیاری ۴۰ لیتر آب در چهار نوبت است که با فاصله زمانی یک ماهه آبیاری می‌شوند.

محمدی خاطرنشان کرد: پیش از اجرای طرح سامانه آبیاری نوین در این منطقه، آبیاری درختان به صورت تانکر و توسط نیروی انسانی انجام می‌شود که این مهم هدر رفت آب و طولانی شدن طول دوره آبیاری را به همراه‌ داشت و در طول سال تنها امکان ۲ نوبت آبیاری در منطقه وجود داشت.

وی اظهار کرد: اجرای طرح سامانه آبیاری نوین در مرحله نخست طرح جنگل‌کاری ۲ هزار هکتاری چپقلی اراک ضمن صرفه جویی ۲۵ درصدی مصرف آب افزایش دوره آبیاری در این منطقه را به همراه‌ دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با یادآوری ایجاد مخزن ۵۲ هزار متر مکعبی ذخیره روان‌آب‌های فصلی و پایه این منطقه افزود: این مخزن سال ۹۷ - ۹۸ در راستای ذخیره سازی روان‌آب‌های سطحی و آبیاری درختان این منطقه ایجاد شده‌ است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.