تهران- ایرنا - مدیر امور عشایر استان تهران از اعطای تسهیلات بانکی اشتغال‌زایی به عشایر این استان خبر داد و گفت: تاکنون اعتباری معادل ۲۲۰ میلیارد ریال با همکاری بانک‌های عامل به عشایر اختصاص یافت.

فرشید ذبیحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از مهمترین ماموریت دولت سیزدهم اعطای تسهیلات ارزان قیمت در راستای افزایش تولید و توانمندسازی عشایر است که امسال در استان تهران بیش از یکهزار خانوار عشایری برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی ادامه داد: اکنون تسهیلات بانکی با همکاری بانک‌ها در حال انجام است و به طور میانگین به هر خانوار عشایری ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وام بانکی با سود چهار درصد اختصاص می‌یابد.

مدیر امور عشایر استان تهران افزود: این تسهیلات در زمینه‌های کشت و توسعه گیاهان دارویی، توسعه صنایع دستی و پرورش دام پرداخت خواهد شد که عشایر واجد شرایط می‌توانند با مراجعه با دفاتر شرکت‌های تعاونی نسبت به تحویل مدارک اقدام کنند.

وی یادآور شد: تاکنون استقبال عشایر از این تسهیلات بانکی مناسب بوده و با همکاری بانک‌ها تلاش شده است که این تسهیلات بانکی با کمترین تشریفات اداری در اختیار عشایر قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر این استان قشلاق را در جنوب‌شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه به مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

این جامعه تولیدکننده در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن انواع محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی تولید کردند.

عشایر استان تهران با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز هستند.