ارومیه - ایرنا - مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: جهان اسلام نیازمند فقه جدیدی برای ایجاد وحدت بین مسلمانان فقه شیعه و سُنی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماموستا «عبدالسلام کریمی» روز چهارشنبه در سومین اجلاس منطقه‌ای کنفرانس اسلامی اظهار کرد: این فقه جدید باید بر اساس نظرات علمای تشییع وتسنن تشکیل شود تا جهان اسلام را علیه دشمنان متحد و یکپارچه سازند.

وی اضافه کرد: هم اکنون دشمنان اسلام مشکلی با مرزهای زمینی و سیاسی ندارند بلکه هدف آنان وحدت جهان اسلام است.

مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: اگر این وحدت و همبستگی اسلامی تشکیل شود، مسلمانان با یک صدای واحد با اهانت به دین اسلام مقابله می‌کنند.

وی ادامه داد: در این برحه حساس لازم است دنیای اسلام نباید بذر نفاق و اختلاف را بارور کنند بلکه ریشه‌های آن را بخشکانند.

ماموستا کریمی اظهار کرد: مراجعه به قرآن کریم، احادیث و مراجع دینی می تواند نقطه اتحاد بین مسلمانان باشد.

وی یادآور شد: نکته مهم این است که دشمنان بر نظرات باطل خود متفق هستند اما مسلمانان تاکنون نتوانستند بر واقعیت های خود متحد شوند.

مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی تاکید کرد: جهان اسلام امروز برای مقابله با نقشه‌های تفرقه آمیز دشمنان، نیازمند جهادی هستیم که تعبیر رهبر معظم انقلاب از این جهاد، جهاد تبیین است.

امام جمعه اهل سنت ارومیه: وحدت محوری‌ترین موضوع جهان اسلام است

امام جمعه اهل سنت ارومیه با اشاره به لزوم توجه همه مسلمانان به موضوع مهم اتحاد و انسجام گفت: وحدت محوری‌ترین موضوع جهان اسلام است.

ماموستا مامد کلشی نژاد هم در سومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی در ارومیه افزود: وقتی در سال ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی با وجود قدرت نمایی‌های خود از حزب الله و جبهه مقاومت شکست خورد، به فکر ایجاد تشتت و تفرقه بین کشورهای اسلامی افتاد و جنگ‌های نیابتی تحت عنوان مبارزه با تروریسم راه اندازی کردند تا حضور خود را در منطقه مشروع جلوه دهند.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها با وجود سردارانی چون شهید سلیمانی و اتحاد گروه‌های مقاومت نتوانستند به جایی برسند لذا به این فکر افتادند با ایجاد شبکه‌های ماهواره‌ای جریان افراط را به گونه‌ای دیگر از جمله توهین به مقدسات و قرآن‌سوزی پیش ببرند اما امروز خوشبختاته در حال عبور از یکی از گردنه‌های سخت با وحدت و برادری هستیم.

امام جمعه اهل سنت ارومیه با بیان اینکه امروز مردم مسلمان جهان و ایران به تبعیت از عاشورا و کسانی ایستاده‌اند که چراغ هدایت هستند، اضافه کرد: دنیای غرب با قرآن سوزی به اقدامی توطئه آمیز علیه مسلمانان روی آورده که این هم شکست خواهد خورد.

وی یادآور شد: دولت‌های اسلامی باید پیوندهای عمیق بین خود را حفظ کنند تا احیای تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم.

سومین اجلاس منطقه‌ای کنفرانس اسلامی با حضور یک هزار و ۷۰۰ مهمان از کشورهای همسایه و داخل کشور در ارومیه در حال برگزاری است.

مهمانانی از کشورهای روسیه، گرجستان، ترکیه، عراق و سوریه در این اجلاس حضور دارند.

هدف از برگزاری اجلاس وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علما و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسایل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌کارهای مناسب در این خصوص است.

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است.