بغداد- ایرنا - نماینده مجلس عراق اجرای پروژه راه آهن بصره - شلمچه را به سود دو کشور ایران و عراق دانست و گفت: این پروژه به افزایش مبادلات تجاری و توسعه گردشگری مذهبی بین بغداد و تهران کمک می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «زهرا البجاری» نماینده گروه الصادقون در پارلمان و رئیس کمیسیون «حمل و نقل و ارتباطات » مجلس عراق در گفت و گویی تلویزیونی با تاکید بر اهمیت ادامه اجرای پروژه راه آهن با طرف ایرانی، تصریح کرد که اجرا و تکمیل این پروژه به تقویت همکاری ها و خدمت رسانی به زائران عتبات عالیات و ترویج مبادلات تجاری و توسعه گردشگری مذهبی بین دو کشور کمک می کند.

وی افزود: خط راه‌آهن « شلمچه - بصره» گذرگاه مهمی برای پذیرایی از زائران ایرانی است به‌ویژه اینکه عراق پذیرای میلیون‌ها زائر عتبات عالیات بوده و پذیرایی از این تعداد میهمان نیازمند راهکار است.

البجاری اظهار داشت: پروژه خط راه آهن شلمچه - بصره در سال ۲۰۰۹ تصویب شد و به دلیل تعدادی از مسائل لجستیکی از جمله پاکسازی مسیر از مین، تملک اراضی و تعیین خطوط به تعویق افتاد.

وی با اشاره به اینکه بندر فاو از طریق ام قصر و صفوان به بزرگراه متصل می شود و «بندر فاو و جاده توسعه» با راه آهن شلمچه - بصره ارتباطی ندارد، گفت: هر دو مسیر از بصره هستند اما از یک مسیر واحد عبور نمی کنند.

رئیس کمیسیون «حمل و نقل و ارتباطات» مجلس عراق افزود: طبق تفاهم نامه طول خط ریلی ۳۶ کیلومتر از بندر شلمچه تا مرکز بصره خواهد بود که گام مهمی در جهت حمل و نقل ریلی برای خدمت رسانی به مسافران است به ویژه اینکه کشورها در تلاشند تا برای افزایش ارتباطات جهانی بین یکدیگر به دنبال گذرگاه های جدید ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه در مورد پروژه توافق شد و اعتبارات لازم تخصیص یافت، افزود: طرف ایرانی ساخت پل روی «اروند رود» (شط العرب ) در نزدیکی پل خالد را بر عهده خواهد داشت.

راه‌آهن شلمچه به بصره پروژه‌ای است که نزدیک به ۴۰ سال درباره آن بحث می‌شد و حتی به جنگ تحمیلی علیه ایران خورد، اما مذاکرات ساخت آن حتی بعد از جنگ هم به جایی نرسید و حالا در سایه افزایش تعاملات منطقه‌ای هم ایران و هم عراق مصمم به اجرای پروژه هستند.

بر اساس اعلام مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرح‌های حمل‌و نقلی، توافق ساخت این مسیر ریلی بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوست.

این دستاورد حمل‌و نقلی که ذیل سیاست ارتقای روابط با کشورهای منطقه از ابتدای دولت سیزدهم، به دست آمده است شبکه ریلی ایران را به عراق متصل می‌کند و از عراق هم از منطقه «بوکمال» می‌تواند به خاک سوریه منتقل کند که اتفاق بزرگی در حوزه توزیع مسافر و بار بین سه کشور رقم می‌خورد.

شرکت راه آهن سال گذشته با راه‌اندازی قطار ترکیبی از تهران به کربلای معلی، مسافران را برای اربعین با ترکیبی از قطار و سفر با اتوبوس از مرز شلمچه به کربلای معلی رساند، به این ترتیب که مسافران با قطار از تهران تا شلمچه رفته و از آنجا یک مسیر ۳۰ کیلومتری را با اتوبوس تا بصره رفته و از بصره هم با قطار به کربلای معلی می‌روند؛ اما حالا که مذاکرات خارجی بر سر توسعه روابط اقتصادی از جمله روابط حمل و نقلی نتیجه داده است، امید است که تا سال ۱۴۰۴ مسافران کربلای معلی مستقیم از تهران تا کربلای معلی با شبکه ریلی خود را برای مراسم اربعین به عراق برسانند.