شیراز - فارس - بر اساس آمار، آموزش و پرورشِ بیش از ۱۴ درصد دانش‌آموزان فارس در مدارس غیر دولتی رقم می‌خورد و این سهم مهم نشان می‌دهد که توانمندی و دانش معلمان این مدارس نیز نباید از دید آموزش و پرورش دور بماند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر چند اداره کل آموزش و پرورش تامین کننده کادر اموزشی مدارس غیر انتفاعی نیست اما بر آن نظارت دارد و در این مسیر نباید ارائه آموزش‌های دانشی و شناختی به آنها منطبق با نیازهای دانش‌اموزان مورد غفلت قرار گیرد.

بر اساس آمار سال گذشته ۱۳۸ هزار دانش‌آموز استان فارس در یکهزار و ۲۰۲ مدرسه غیر دولتی این استان مشغول به تحصیل هستند و این یعنی بیشتر از ۱۴ درصد بچه‌های فارس در این مدارس درس می‌خوانند.

آنطور که آمار اداره مدارس غیر دولتی فارس نشان می‌دهد ۱۷ هزار نیروی انسانی اعم از معلم و کادر اداری در مدارس غیر دولتی فارس فعال هستند؛ این معلمان و آموزگاران ظرفیتی ارزشمند برای آموزش و پرورش فارس هستند چرا که به گفته معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان فارساین استان ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر معلم کمبود دارد.

هر چند مدیرکل اموزش و پرورش فارس اطمینان داده که با راهکارهایی مانند استفاده از ظرفیت بازنشستگان، حق‌التدریس‌ معلمان و موظفی تدریس مدیران و معاونان، در مهر ماه پیش رو هیچ کلاسی بدون معلم نمی‌ماند، اما این کمبودها نشان‌دهنده اهمیت فعالیت مدارس غیر دولتی و تامین بخشی از نیاز آموزشی استان از سوی این مدارس است.

دانش‌افزایی معلمان غیر دولتی مدارس

این نیازمندی نافی کمبود ‌نظارت و آموزش به معلمان این مدارس نیست؛ با این رویکرد امروز دوره توانمندسازی دبیران شاغل در مدارس و مراکز غیر دولتی استان فارس همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

رئیس اداره مدارس غیردولتی آموزش و پرورش فارس درباره این دوره‌ها گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت اداره‌کل آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان به دنبال ارتقای هر چه بیشتر کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس ومراکز غیر دولتی این استان هستیم.

به گفته عقیل علیشاهی تحول در برنامه‌های آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی کشور برای نخستین بار در قالب دوره‌های توانمندسازی معلمان و مربیان تدوین و برنامه‌ریزی شده است.

آنطور که او گفت قرار است دوره‌های توانمندسازی آموزشی و پرورشی معلمان و مربیان مدارس غیردولتی در فرآیندی سه ساله با ۶ پودمان در استان فارس اجرا شود و همه معلمانی که مشغول تدریس در غیر انتفاعی‌های این استانند دانش افزایی شوند.

آمادگی دانشگاه فرهنگیان فارس در اجرای مامورتی ذاتی

در این دوره برای توانمندسازی معلمان مدارس غیر دولتی از ظرفیت آموزشی اساتید دانشگاه فرهنگیان استفاده شده و ایندانشاه در فارس نیز برای این منظور ماموریت یافته است.

معاون دانشگاه فرهنگیان استان فارس در این ارتباط گفت: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه ماموریت‌گرا است و به این جهت ماموریت دوره توانمندسازی معلمان مشتاق و دلسوز مدارس و مراکز غیر دولتی را به بر عهده گرفت.

محمد وحیدی هدف اصلی دانشگاه فرهنگیان را تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی دانست و گفت: از این رو برپایی این دوره توانمندسازی با ماموریت این دانشگاه هم راستایی کامل دارد..

پیامدهای مثبت توانمندسازی معلمان مدارس غیر دولتی

مسئولان آموزش ابتدایی و متوسطه آموش و پرورش فارس معتقدند که این دوره‌های آموزشی کیفیت بخش آموزش دانش‌آموزان در این مدارس است.

مجید بذرافکن معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس امروز چهارشنبه در آیین آغاز دوره‌های توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی فارس که با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر آموزش و پرورش و همزمان با سراسر کشور برگزار شد، گفت: کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزشی و تربیتی در مدارس غیردولتی باید به اولویت اجرایی همه مدارس تبدیل تبدیل شود.

به عقیده او کسب مهارت‌های تخصصی، ضامن اجرای مناسب فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس است.

او اضافه کرد: در این میان معلمان نقشی بی‌بدیل در آینده ترییتی دانش آموزان ایفا می‌کنند و توانمندسازی آنها در این مسیر ضرورت دارد.

فرشید قاسمی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز پیش بینی کرد: اگر این آموزش‌ها به شکلی مطلوب انجام شود، می‌تواند، منجر به شکوفایی نسل چهارم تربیتی شود.

او اظهار کرد: ارتقای اعتماد به نفس تحصیلی در میان دانش آموزان و معلمان وابسته به میزان آموزش تخصصی معلمان و مربیان است.

پیشتر حرف و حدیث‌های بسیاری درباره سطح کیفی آموزش در برخی از مدارس غیرانتفاعی سطح شهرها شنیده شده و ارزیابی و نظارت تخصصی بر معلمان این مدارس مطالبه همیشگی والدین دانش آموزان بود.

اکنون برپایی دوره‌هایی هماهنگ و استاندارد برای این معلمان می‌تواند به نوعی برای کیفیت تدریس انها در مدارس غیر دولتی اطمینان بخش باشد.