به گزارش خبرنگار ایرنا علی عسکری روز چهارشنبه در آیین تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه خرمشهر اظهارکرد: دولت برای ایجاد زیر ساختهای ریلی مناسب در بنادر، سرمایه گذاری های سنگینی انجام داده ولی با این وجود، استفاده چندانی از این ظرفیت زیرساختی به منظور توسعه مبادلات تجاری انجام نمی شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر عمدهترین کالاهای صادراتی از بندرخرمشهر کلینکر (ماده اولیه تولید سیمان) و مواد معدنی هستند که به صورت جاده ای و با هزینههای زیادی حمل میشود؛ این در حالیست حمل و انتقال این کالاها از طریق راهآهن امکانپذیر است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر راهاندازی اسکله "رو رو" را از برنامههای آتی بندر خرمشهر عنوان کرد و افزود: هم اکنون هدف گذاری و مقدمات کاری احداث این اسکله در بندر خرمشهر فراهم شده و در آینده نزدیک راهاندازی خواهد شد.
وی در بخش دیگری از این نشست رونق بندر و جذب سرمایه گذاران این بندر را در گرو خارج سازی بزرگترین مغروقه معروف به شناور خانیان در آبراه اروند دانست و گفت: عمدهترین مشکل تردد کشتیهای با تناژ بالا در این محدوده بندری، وجود مغروقه خانیان است.
به گفته عسکری، متاسفانه خارج سازی این مغروقه موانع حقوقی دارد و برای اجرای آن در سازمان بنادر و دریانوردی تلاش جدی در حال انجام است.
بندرخرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی(ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس محسوب می شود.
این بندر با موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می آید.