ایلام - ایرنا - رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام با بیان اینکه قیمت تمام شده گوشت مرغ و قرمز در این استان ۱۵ تا ۳۰ درصد کمتر از سایر نقاط کشور است، گفت: این استان دارای ۳۸۴ واحد مرغداری بوده که ۷.۵ میلیون قطعه جوجه در هر دوره و سالانه ۳۰ میلیون قطعه جوجه در این واحدها، پرورش می یابد.

به گزارش ایرنا، " آذرنوش عموزاده " شامگاه چهارشنبه در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اظهار کرد: روزانه بین ۱۸.۵ تا ۲۰ تن گوشت قرمز در استان مصرف می شود.

وی افزود: خشکسالی در سال گذشته باعث خروج و فروش دام از استان می شد اما بارش های موثر امسال و شرایط مطلوب رشد گیاه در مراتع موجب حفظ احشام توسط دامداران و عدم رغبت آنها به عرضه دام به بازارهای فروش شد و این امر مشکلاتی در زمینه تامین گوشت قرمز استان ایجاد کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام ادامه داد: تامین و ذخیره سازی ۲۰۰ تن گوشت قرمز و ۵۰۰ تن گوشت مرغ باهدف تنظیم بازار به عنوان ذخایر استراتژیک در دستور کار است.

قیمت تمام شده مرغ در ایلام تابع استان های همجوار است

وی عرضه نهاده با قیمت مصوب، تامین جوجه یک روزه، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و مدیریت مرغ مازاد تولیدی را از مهمترین فاکتورها برای ساماندهی بازار تولید و عرضه مرغ ذکر کرد.

عموزاده با بیان اینکه قیمت مرغ تابع افزایش هزینه ها و نرخ مرغ در استان های دیگر است، یادآور شد: با توجه به اقدامات وزرات جهاد کشاورزی و تامین نهاده ها، جوجه ریزی در تیر و مردادماه توسط ۹۴ واحد از مرغداری های استان انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در صورت معقول شدن قیمت نهاده های مورد نیاز مرغداری ها، قیمت مرغ در استان هم متعادل و منطقی تر خواهد شد، اضافه کرد: استان ایلام دارای ۳۸۴ واحد مرغداری است که ۷.۵ میلیون قطعه جوجه در هر دوره و سالانه ۳۰ میلیون قطعه جوجه در این واحدها، پرورش می یابد.

وی با بیان اینکه تولید مرغ در استان ‌۲.۵ تا سه برابر میزان مصرف است، یادآور شد: بهای تمام شده مرغ در ایلام از نظر قیمت باید نزدیک یا مشابه استان های همجوار باشد و البته بازار مرغ کشور ما از بازاهای جهانی و نوسانات اقتصادی بازارهای بین المللی تاثیر می گیرد چرا که تولید یک قطعه مرغ حاصل چرخه و زنجیره ای متوالی و وابسته بهم است.

عموزاده افزود: میانگین مصرف مرغ در استان ایلام ۴۰ تا ۴۳ تن در روز و سرانه مصرف استان ۳۰ کیلوگرم است و در حال حاضر استان مشکل خاصی در زمینه تولید، تامین و عرضه مرغ ندارد و طی پنج شب گذشته و با هدف حمایت از تولیدکنندگان، مازاد تولید مرغ ایلام به استان های خوزستان، کرمانشاه و تهران ارسال می شود.

وی از پرداخت یک هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به کشاورزان حوزه مرغداری در سال گذشته خبر داد و گفت: رایزنی به منظور امهال بازپرداخت این وام ها برای یک سال دیگر انجام گرفته و برای سال جاری هم پرداخت بیش از سه میلیارد ریال دیگر به واحدهای تولیدی مورد نیاز است و هم اکنون ۶۵ واحد برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش به بانک های عامل معرفی شده اند.

وی با اعلام اینکه برنامه دولت تولید ۱۳۰ میلیون قطعه مرغ در ماه است، بیان کرد: در تیرماه امسال با جوجه ریزی در ۹۴ واحد مرغداری استان یک میلیون و ۶۴۱ هزار قطعه و در مردادماه هم تاکنون یک میلیون قطعه مرغ تولید شده است و برنامه سازمان جهادکشاورزی تولید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه مرغ با همکاری ۱۱۰ تا ۱۲۰ واحد مرغداری است.

عموزاده در خصوص چرایی افزایش قیمت مرغ در استان ایلام هم توضیح داد: افزایش نهاده ها و جوجه یک روزه بر قیمت تمام شده مرغ در استان افزوده است و با تامین نهاده های مورد نیاز با قیمت متعادل خواهد شد و تلاش می شود که مشکل نهاده های این واحدهای تولیدی برطرف و جوجه ریزی در تولیدی ها انجام شود.

وی در مورد نهاده های طیور ادامه داد: ۳۵۰ تن نهاده وارد استان شده و ۵۵۰ تن دیگر در حال حمل به استان است و سه هزار تن دیگر هم توسط بخش خصوصی خریداری و در حال حمل است و با تامین این نهاده ها، قیمت مرغ هم منطقی و متعادل خواهد شد.

۷۰ درصد فایل پرداخت مابه‌التفاوت مطالبات گندم کاران به بانک ارسال شده است

عموزاده در خصوص تولید و خرید تضمینی گندم در این استان، اظهار کرد: در سال گذشته ۵۸ هزار هکتار از اراضی زراعی استان به زیر کشت گندم آبی و ۹۲ زار هکتار هم به کشت گندم دیم رفت و تاکنون ۳۲۲ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که ۵۷ هزار تن نسبت به رکورد سال ۹۵ افزایش تولید گندم در استان رقم خورده است.

وی یادآور شد: قیمت گندم خریداری شده بر اساس نرخ پارسال به ازای هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود که با اعلام قیمت مصوب امسال یعنی به ازای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان، مابه‌التفاوت مطالبات کشارزان به زودی پرداخت می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه همچنین مجموع ۹۷ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده در جالی که میانگین پرداخت مطالبات در کل کشور ۴۷ درصد است، بیان کرد: هم اکنون ۷۰ درصد فایل های کشاورزان برای دریافت مابه‌التفاوت به بانک های عامل ارسال شده است.

افزایش خودسرانه قیمت نان در استان ایلام ممنوع است

وی با اشاره به افزایش قیمت نان برای واحدهای آزادپز در برخی استان ها، ادامه داد: در حال حاضر هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت نان در استان نداریم و افزایش قیمت خودسرانه نان در استان قابل پیگیری است.

عموزاده ادامه داد: برخی نانویی ها به علت استفاده از جوش شیرین پلمپ شدند و در صورت تکرار در استفاده از این ماده مضر، پروانه فعالیت این واحدهای تولیدی لغو خواهد شد.

افرایش ادوات کشاورزی ایلام ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

رییس سازمان جهادکشاورزی در مورد تراکتور و ادوات کشاورزی هم یادآور شد: کل اعتبارات در زمینه تجهیزات و ادوات کشاورزی کشور ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است که باتوجه به پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در استان و ضرورت تقویت این حوزه از زیربخش های کشاورزی، تلاش برای تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار جهت تامین ادوات کشاورزی استان در دور دوم سفر رییس جمهوری به استان ایلام در دستور کار سازمان است.

وی در خصوص اراضی مجهز به سیستم های نوین آبیاری گفت: از مجنوع ۳۳۶ هزار هکتار اراضی زراعی استان، برای ۱۱۷ هزار هکتار سیستم های نوین آبی اجرایی شده که از این مقدار ۹۸ هزار هکتار قابل استفاده و مابقی اراضی نیز منتظر افتتاح طرح سامانه گرمسیری است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام تاکید کرد: افزایش اراضی مجهز به سیستم های نوین آبیاری منوط به تکمیل و افتتاح طرح های احیای اراضی پایاب سد کرخه، سامانه گرمسیری و مهار آب های مرزی است که با تکمیل این پروژه ها میزان اراضی آبی استان ایلام افزایش خواهد یافت.