میرمحمد مودی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای تحقق وعدههایی که دولت سیزدهم در زمینه راهآهن به مردم خراسان جنوبی داده، اقدامات از سه مسیر تهاتر نفتی، کنسرسیوم بانکی از محل صندوق توسعه ملی و قانون بودجه سالانه دنبال میشود و تهاتر نفتی منبع اعتباری مطمئن به شمار میرود که سیر اداری آن در حال انجام است.
وی گفت: راه آهن شرق کشور به طول ۹۱۰ کیلومتر که از زاهدان شروع میشود و به سمت بیرجند تا خراسان رضوی ادامه مییابد، بزرگترین طرح ریلی کشور است که با توجه به بندر اقیانوسی چابهار، بهره برداری از این طرح باعث دگرگونی در بخش حمل و نقل این استانها به ویژه ترانزیت کالا خواهد شد.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: قطعهای از این مسیر که بیرجند را به ایستگاه یونسی متصل میکند در سالهای گذشته کلنگ زنی شد اما تامین اعتبار نشده بود و در دولت سیزدهم با تاکید رئیس جمهور، پیگیری مسئولان استان و مساعدت دستگاههای کشوری از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، این طرح مهم و ملی تامین اعتبار شد تا کل قطعات عملیاتی شود.
تاکید دولت بر تامین اعتبار سپس کلنگ زنی
وی افزود: احداث راهآهن زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر حدود ۶۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اولویت دولت این است که برای آغاز عملیات اجرایی طرحهای عمرانی و زیربنایی ابتدا منابع مالی لازم تامین شود.
مودی گفت: با هم افزایی وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، پنج طرح ریلی از محل تهاتر نفتی برای اولین بار در کشور تامین اعتبار شده که یکی از این طرحها، راهآهن زاهدان - بیرجند - یونسی است و با پیگیریهای مستمر مسئولان برای این تامین اعتبار سیر قانونی زیادی پشت سر گذاشته شد.
وی افزود: پیگیریهای زیادی برای تامین منابع مالی در ۲ سال اخیر صورت گرفت و در نهایت استجازه مقام معظم رهبری برای تهاتر نفتی بود که راهگشای طرح راه آهن خراسان جنوبی شد.
فرآیند اداری تهاتر نفت در حال انجام است
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: پیشنهاد تهاتر نفت از سوی خراسان جنوبی مطرح و پیگیری شد که پس از اخذ موافقت در سطح ملی، فرآیند اداری تزریق این اعتبار در حال طی شدن است.
وی عنوان کرد: هفته گذشته استاندار خراسان جنوبی دیداری با رئیس جمهور داشت که موضوع راه آهن استان و مسائل پیشرو طرح مطرح شد و با دستور آیت الله رئیسی بلافاصله در شرکت ملی نفت ایران با حضور مجریان طرح، مسائل فنی و تامین اعتبار لازم مورد بررسی قرار گرفت.
مودی گفت: باید این تصمیم و اقدام را به فال نیک بگیریم که پول نفت برای طرحهای زیربنایی کلان کشور هزینه شود و در واقع منشاء سرمایهگذاریهای بعدی به ویژه در حوزه حمل و نقل و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه است.
وی با بیان اینکه حجم کار بسیار سنگین است افزود: همزمان ۹۱۰ کیلومتر طول مسیر راهآهن زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد در حال مطالعه است؛ از نهبندان تا یونسی به طول ۴۲۱ کیلومتر که در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد به غیر از ۲ قطعه که در دست اقدام است، پیمانکاران تمامی قطعات مشخص شدهاند.
برخی پیمانکاران در حال تجهیز کارگاه هستند
وی اضافه کرد: یکسری از پیمانکاران در حال تجهیز کارگاههای خود هستند و برای تامین آب، سوخت و آزادسازی زمین تاکنون جلسات زیادی با پیمانکاران در تهران و خراسان جنوبی برگزار کردیم.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: همچنین در قانون بودجه امسال هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده است.
وی دوبانده سازی جادههای استان را از دیگر طرحهای شاخص استان ذکر کرد و گفت: در زمینه احداث باند دوم راه چندین سال است که رتبه برتر کشور را داریم.
بهرهبرداری از ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه در سال جاری
مودی افزود: امسال تکمیل ۱۲۰ کیلومتر باند دوم راه در خراسان جنوبی جنوبی هدفگذاری شده که بیش از یک سوم هدفگذاری انجام شده در کل کشور است.
وی اظهار داشت: در طرح نهضت ملی مسکن سهم خراسان جنوبی ۴۰ هزار واحد مسکونی اعلام شد که از این تعداد ۱۸ هزار واحد روستایی و ۲۲ هزار واحد شهری است.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر برای ۳۲ هزار نفر کار تامین زمین را انجام دادهایم و ۱۵ هزار متقاضی پروانه ساخت گرفتهاند، ۱۲ هزار نفر نیز در حوزه خودمالکی برای ساخت مسکن در استان ثبتنام کردند.
وی با بیان اینکه آماده سازی زمین در تمامی سایتهای طرح نهضت ملی مسکن در حال انجام است افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل صندوق ملی مسکن برای ارائه خدمات زیربنایی در سایتهای نهضت ملی مسکن استان اختصاص یافته که بخشی از آن جذب شده است.