شیراز-ایرنا-مدیرعامل شرکت آبفا فارس با اعتقاد به اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در شفاف‌سازی و آگاه‌سازی دارند، گفت: عمده‌ترین مشکلاتی که در حوزه آب و فاضلاب وجود دارد ناشی از مسایل فرهنگی و عدم فرهنگ‌سازی لازم در زمینه نحوه مصرف بهینه از منابع آبی توسط مردم است و رسانه‌ها با آگاه‌سازی می‌توانند به حل این مشکلات کمک کنند.

علی‌جان صادق‌پور پنجشنبه در بازدید از ایرنا، ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار و بزرگداشت ۹۰ سالگی ایرنا اظهارکرد: رسانه‌ها نقش مهمی در شفاف‌سازی و آگاه‌سازی دارند؛ هرچه شفاف‌سازی بیشتری در بخش‌های مختلف انجام شود توانمندی‌ دستگاه‌های متولی نیز بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس ادامه داد: عمده‌ترین مشکلاتی که در حوزه آب و فاضلاب وجود دارد نیز ناشی از مسایل فرهنگی است، در واقع عدم فرهنگ‌سازی لازم در زمینه نحوه مصرف بهینه از منابع آبی توسط مردم، حوزه آبرسانی را با معضلات بسیاری روبرو کرده است.

صادق‌پور با بیان اینکه «جهاد تبیین» موضوعی است که در بیانات رهبر معظم انقلاب بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته، اضافه کرد: رسانه‌های فارس همواره نقش مؤثری در انعکاس دستاوردهای شرکت آب و فاضلاب داشته و دارند، بدون شک اگر رسانه‌ها مشکلات در حوزه آبرسانی و تأمین آب را درک نکنند ممکن است با ایجاد یک مشکل کوچک در منطقه‌ای از استان شاهد نادیده گرفته شدن و تحت‌الشعاع قرار گرفتن تلاش‌های طاقت‌فرسایی باشیم که با هدف تداوم خدمت در این حوزه انجام شده است.

وی افزود: اگر خللی در ارایه خدمات شرکت آبفا فارس ایجاد شود قطعاً بازتاب این اختلال به سرعت در جامعه نمود پیدا می‌کند اما این اتفاق نباید موجب نادیده انگاشتن تلاش فعالان در این عرصه و به هدر رفتن زحمات شبانه‌روزی آنها شود.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس یادآور شد: دامن زدن به یک مسئله کوچک حتی می‌تواند باعث خوراک رساندن به رسانه‌های معاند شود، این در حالیست که رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی از اقدامات انجام شده توسط دولت می‌توانند مانع از این اتفاقات ناخوشایند شوند.

صادق‌پور با بیان اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی با دامنه فعالیت و گستردگی کاری که از نظر کمی و کیفی انجام می‌دهد رسالت بسیار سنگینی به عهده دارد، گفت: بدون شک ایجاد تعامل بین شرکت آب و فاضلاب فارس و ایرنا کمک شایانی به تکمیل رسالت این خبرگزاری می‌کند و کار هر کدام از این نهادها می‌تواند مکمل کار دیگری باشد.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه آبرسانی به روستاها و شهرهای کشور در سال‌های پس از انقلاب اشاره کرد و افزود: در سال‌های پس از انقلاب توجه ویژه‌ای به تأمین آب روستاها و شهرها شده به‌گونه‌ای که در سطح استان فارس از شاخص‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی جلوتر هستیم.

مدیرعامل آبفا فارس ادامه داد: در حال حاضر کل شاخص بین‌المللی آب شهرها در جهان حدود ۸۶درصد است که این رقم در کشور ایران ۹۹/۳ درصد و استان فارس ۱۰۰درصد است، همچنین شاخص جهانی آب روستا نیز حدود ۷۰درصد و منطقه‌ای ۵۹ درصد است، این درحالیست که شاخص آب روستا در کشور ایران ۸۵ درصد و در استان فارس ۸۶درصد است.

وی با بیان اینکه استان پهناور فارس با بیش از چهار هزار و ۲۰۰ روستا و ۱۲۰ شهر نیاز به تدابیر اساسی برای حل مشکلات در حوزه آب و فاضلاب دارد، افزود: استان‌های خراسان رضوی و فارس تنها استان‌هایی هستند که از ۲شرکت آب و فاضلاب در استان و مرکز استان بهره می‌برند، البته استان فارس از روستاها و شهرستان‌های بیشتر و طبیعت و جغرافیای متنوع‌تری بهره می‌برد.

صادق‌پور عنوان کرد: این استان از یک هزار و ۴۰۰ منبع آب، ۳۲هزار کیلومتر شبکه آب و یک هزار و ۸۰۰ تأسیس برخوردار است و نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰هزار اشتراک آب دارد، لذا نگهداری از این داشته‌ها، ارایه خدمات مستمر و تأمین آب شبکه‌های خانگی به صورت ۲۴ ساعته در این استان کار بسیار دشواری است و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۳ شهر و روستای فارس از تصفیه خانه فاضلاب بهره می‌برند و ۱۰درصد جمعیت شهری و روستایی از شاخص فاضلاب برخوردار هستند، گفت: نظام جمهوری اسلامی به رغم همه محدودیت‌ها، تنگناها و فشارها توانسته به ملت خدمت کند اما نیاز است اطلاع‌رسانی لازم در خصوص این خدمات صورت بگیرد تا نسل جوان و حتی نسل قدیم در جریان این اقدامات قرار بگیرند.

مدیرعامل آب و فاضلاب فارس اظهار کرد: پیش از انقلاب کمتر روستایی بود که از امکاناتی مانند آب و برق برخوردار بود اما در حال حاضر صد در صد جمعیت شهری و بخش عمده‌ای از روستاها از این امکانات برخوردار هستند.