به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، «طرح آمایش آموزش عالی» چند سالی می شود که از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور ساماندهی و نظم بخشی به وضعیت نامناسب شکل گیری و رشد بی رویه دانشگاه ها، مراکز و موسسات آموزشی تدوین شده و در حال پیگیری است.
این طرح ۹ بندی که از آن به عنوان چراغ راه آموزش عالی یاد می شود، با اینکه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما هنوز آنطور که باید به مرحله اجرایی نرسیده است.
در اجرای طرح تجمیع دانشگاهها به وزیر علوم کمک خواهیم کرد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به ایرنا در خصوص آخرین وضعیت سند آمایش آموزش عالی کشور اظهار داشت: این کار بسیار اساسی و بنیادین است و ما حتما باید به وزیر علوم در شورای عالی کمک خواهیم کرد که طرح آمایش و تجمیع دانشگاه ها به عنوان یک سند عقلایی به صورت منطقی اجرایی شود.
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در عین حال با بیان اینکه، ادغام دانشگاه ها و تجمیع آنها به طور طبیعی وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب نمی شود، تاکید کرد: البته اصل مساله ساماندهی و تجمیع دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یک مساله حکیمانه و عقلایی و مورد حمایت این شورا است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بحث ساماندهی و تجمیع دانشگاه ها مختص حوزه آموزش عالی و دانشگاه ها است و مراکز آموزشی وزارت بهداشت را شامل نمی شود.
سطح آموزشها باید متناسب با مدارک دانشگاهی باشد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ضرورت ادغام و تجمیع دانشگاه ها و موسسات آموزشی وزارت علوم توضیح داد: به عنوان مثال در یک شهری دانشگاهی با امکانات و آزمایشگاه و هیات علمی به عنوان دانشگاه مادر وجود داشته اما در همان شهر دانشگاه دیگری به اسم صنعت یا عناوین دیگر شکل گرفته است که فاقد هیات علمی، آزمایشگاه و امکانات به شکل مطلوب است.
حجت الاسلام خسروپناه افزود: حالا این دانشگاه مثلا صنعتی که فاقد امکانات لازم است، چه دانشجویی را می تواند تربیت کند؛ آیا واقعا می تواند یک فارغ التحصیل متناسب با نیازهای روز دنیا تربیت کند یا اینکه صرفا فقط می خواهد به ارائه مدارک دانشگاهی بپردازد. سطح آموزش دانشگاهی باید متناسب با مدارک دانشگاهی باشد.
وی ادامه داد: اگر این دانشگاه امکانات دانشگاهی محدود خود شامل هیات علمی و آزمایشگاه و پرسنل را با دانشگاه مادر آن منطقه تجمیع کند، تمام هیات علمی و کارمندان آن نیز جذب دانشگاه مادر خواهند شد و قطعا این اتفاق رشد و بالندگی علمی آن منطقه را بدنبال خواهد داشت.
مخالفت برخی نمایندهها و مسوولان استانی، دلیل کُندی اجرای طرح
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال یکی از مشکلات اجرای طرح تجمیع دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور را مخالفت برخی نماینده های مجلس و مسوولان منطقه دانست و آنها را نیازمند توجیه بیشتری برای کمک به اجرای صحیح این طرح دانست.
حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به شکل گیری برخی رشته های دانشگاهی در تعدادی از مناطق کشور که نیازی به این رشته ها نداشته اند، یکی از اقدامات بسیار خوب وزارت علوم را حذف برخی رشته ها از برخی مناطق کشور دانست که جزو نیازهای آن مناطق نبوده و همچنین اضافه کردن برخی رشته محل ها متناسب با زیست بوم آن مناطق بوده است.
وی یکی از اهداف اصلی طرح آمایش آموزش عالی کشور را تبدیل مراکز علمی آموزش و پژوهش محور به مراکز آموزشی، پژوهشی و مهارت محور کارآمد به منظور رفع مسائل مختلف مناطق مختلف کشور عنوان کرد و تاکید کرد: این مهم تنها به دنبال اجرای مناسب طرح آمایش سرزمینی و تجمیع دانشگاه ها اتفاق خواهد افتاد.
نقشه جامع علمی کشور به دلیل تحولات سریع علم نیازمند بهروزرسانی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص علت تصمیم این شورا برای ایجاد تغییرات در سند نقشه جامع علمی کشور با اشاره به گذشت حدود ۱۳ سال از عمر این ستاد، تغییرات لحظه به لحظه تحولات در حوزه علم و فناوری را در دنیای فعلی دلیل اصلی این تصمیم شورا عنوان کرد.
حجت الاسلام خسروپناه افزود: به عنوان مثال امروزه هنگامی که بحث بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و هوش مصنوعی در جریان است به یکباره می بینیم تغییرات علم در این حوزه ها ارتقاء یافته و بحث بیوتکنولوژی کوانتومی یا هوش مصنوعی کوانتومی مطرح می شود چراکه علم لحظه به لحظه در حال تکامل است.
وی تاکید کرد: با توجه به تغییرات لحظه به لحظه علم در دنیا به طورحتم این نقشه با عمر سیزده ساله برای کشور معقول و منطقی نیست هرچند موفقیت ها و دستاوردهای خوبی هم داشته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه، حدود ۶۰ درصد از نقشه جامع علمی کشور عملیاتی شده است، تاکید کرد: این نقشه درحال حاضر نیازمند تغییر و بهروزرسانی است.
کمیتهای در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بهروزرسانی نقشه جامع علمی کشور
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه، اعضای این شورا به ویژه ستاد علم و فناوری شورا مدت ها است به این نتیجه رسیده اند که این سند نقشه جامع علمی کشور نیازمند تغییر و به روز رسانی است، گفت: کمیته ای نیز برای پیگیری موضوع شکل گرفته و گزارش هایی در خصوص تغییرات ابعاد مختلف آن تهیه شده است.
حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه، تحولات علوم در دنیای امروز در حوزه های مختلف علوم پایه، علوم انسانی، علوم مهندسی و علوم پزشکی اتفاق افتاده است، تاکید کرد: در هر چهار دسته علوم باید نقشه جامع علمی کشور تکامل یابد.
وی اضافه کرد: علوم اسلامی نیز بخش دیگری از علوم هستند که در دانشگاه ها آموزش داده می شوند و این حوزه نیز نیازمند تحول است. از گذشته همین رشته های علوم قرآن و حدیث و الهیات بوده است اما امروز نیازهای دیگری مطرح است که باید علوم اسلامی که در دانشگاه تدریس می شود، رویکرد تکاملی پیدا کند.
حجت الاسلام خسروپناه گفت: کمیته به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور در حال حاضر مشغول به کار است و امیدواریم با مشارکت حداکثری اعضای هیات علمی بتوانیم این نقشه را بهروزرسانی کنیم تا در شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دقیقی از این نقشه ارائه دهیم.
مشارکت هیاتهای اندیشهورز استانی در بهروزرسانی نقشه جامع علمی کشور
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین مشارکت همه اعضای هیات علمی و نخبگان در مناطق مختلف کشور به منظور بهروزرسانی نقشه جامع علمی کشور را ضروری دانست.
حجت الاسلام خسروپناه افزود: به همین دلیل به هر استانی که سفر می کنیم در جلسه با هیات رییسه دانشگاه های مختلف از آنها درخواست می کنیم هیات اندیشه ورز علم و فناوری استانی با مرکزیت دانشگاه مادر شکل گیرد تا در تدوین این نقشه و بهروزرسانی آن متناسب با نیازهای امروز جامعه و آینده نگری سال های آینده به شورا کمک کنند.