به گزارش خبرنگار ایرنا، روز پنجشنبه مرکز آذربایجان غربی میزبان وزیر آموزش و پرورش بود تا مشکلات و چالشهای این منطقه را از نزدیک مورد موشکافی و بررسی قرار دهد و تصمیمات لازم برای رفع این مسایل و موضوعات اخذ شود.
سفر رضا مراد صحرایی هر چند همزمان با اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور به میزبانی دانشگاه فرهنگیان بود و بخش عمدهای از ساعت حضور وزیر در ارومیه را به خود اختصاص داد اما او بازدید از نقاط حاشیهای شهر را که سالها بود از کمبود فضای آموزشی رنج میبرد را در اولویت قرار داد و همراه با مسوولان استانی در روستای بادکی حاضر شد.
البته این منطقه سالها قبل روستا محسوب میشد ولی هم اکنون با گسترش شهرسازی و حاشیه نشینی به قدری بر وسعیت این منطقه افزوده شده که کم کم همسایه دیوار به دیوار محدوده شهر ارومیه شده است.
به گفته مدیر ناحیه ۲ آموزش و پرورش شهرستان ارومیه، این منطقه دارای ۱۵ هزار نفر جمعیت با ۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز است که فضای آموزشی در این منطقه زیر ۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز است در حالیکه میانگین کشوری بالای پنج مترمربع است.
منطقه بادکی شهرستان ارومیه حتی از سرانه فضای آموزشی بسیار پایینتر از میانگین شهرستانی که بین ۲ تا سه مترمربع است برخوردار بوده و این بخشی از گزارش ارائه شده توسط مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی بود.
البته قهرمان رحمانی در گفت وگویی با وزیر از تامین زمین با پیگیری استاندار آذربایجان غربی و اعلام آمادگی یکی از خیران به نام آقای حناره برای مشارکت در ساخت یک مجموعه آموزشی در این منطقه خبر داد و باعث شد تا وزیر آموزش و پرورش عزم خود را برای آغاز احداث سریع این مجموعه جزم کرده و در قدم اول رهسپار این روستای محروم شود.
راه دسترسی این روستا از مسیر بلوار استاد شهریار ارومیه میگذرد و تیم وزیر آموزش و پرورش با همراهی مسوولان استانی پس از ۱۵ دقیقه و طی کوچههای خاکی و کم عرض پیچ در پیچ که در مسیر ساختمانهای در حال احداث به چشم میخورد به فضایی باز و کاملا خلوت رسید.
از تنه درختانی که در این منطقه آتش بر جانشان نشسته و سوخته بودند مشخص بود این مکان در سالهای قبل باغهایی بوده که قربانی خانه سازی حاشیه نشینها و مهاجرانی شده که توان خرید منزل در داخل شهر را ندارند.
به گفته مسوولان نوسازی مدارس استان، این مکان محل احداث مجموعه آموزشی ۲۴ کلاسه انتخاب شده و فضای آن نیز سه هزار و ۵۰۰ متر مربع اعلام شد.
حالا مقرر شده تا مدرسه ۱۲ کلاسه در مقطع ابتدایی و ۱۲ کلاسه در مقطع متوسطه در این مکان ساخته شود تا بخشی از نیاز به فضای آموزشی تامین شود.
یکی از اهالی این منطقه به خبرنگار ایرنا گفت: کودکان ما بعد از دوره ابتدایی باید به شهر بروند چرا که دبیرستان در این روستا نداریم و چون خانوادهها اغلب بی بضاعت هستند از ادامه تحصیل فرزندان جلوگیری میکنند.
زمان جضور وزیر آموزش و پرورش در این مکان بیشتر از ۱۵ دقیقه نبود اما در عرض همین مدت کم چندین کودک کنجکاو دوان دوان خود را به محل رساندند تا از علت حضور این جمعیت در این مکان باخبر شوند.
کلنگ نمیزنم
به رغم اینکه هوا گرم بود و گاهی گردو خاک ناشی از تردد خودروهایی که در محل حضور داشتند نفسها را تنگ تر میکرد آیین کلنگ زنی مدرسه ۲۴ کلاسه روستای بادکی ارومیه با حضور وزیر آموزش و پرورش، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، خیر مشارکت کننده و مسوولان آموزش و پرورش آذربایجان غربی و جمعی از مردم منطقه که به سرعت خودشان را به این محل رساندند، آغاز شد.
تعداد کودکان بر بزرگترها غالب بود و از میان آنها نوجوانی با پیراهن قرمز چهارخانه خودش را کنار وزیر رساند؛ تعارفات مرسوم برای زدن کلنگ شروع شد ولی صحرایی گفت طبق عهدی که کردم کلنگ نمیزنم و شیرینی افتتاح را بر این موضوع ترجیح داد.
به درخواست وزیر آموزش و پرورش پسر کوچک، کلنگ را برداشت معلوم بود این وسیله برای هیکل نحیف این کودک بزرگ و سنگین است همانگونه که زدن کلنگ احداث این مجموعه برای آنان که در این امر مشارکت کردند مسوولیتهای سنگین پیگیری اعتبارات را به همراه دارد.
و صحرایی این موضوع را به کودکی از این منطقه به نام یونس سپرد تا چشم و گوش او برای پیگیری روند احداث مجموعه آموزشی باشد و مقرر شد تا یک پل ارتباطی بین وی و یونس برای ارائه گزارش ایجاد شود.
ماموستای روستای بادکی، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، خیر مدرسه ساز و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی در این امر مشارکت کردند تا در ادامه راه اقدامی را که معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در شنبههای محرومیت زدایی با تهیه ۲۵ هزار مترمربع زمین آغاز کرده است به سر منزل مقصود برسانند.
پایان این بازدید به اهدای هدایایی از طرف مدیرکل کانون پرورش فکری کشور به کودکان حاضر در آیین کلنگ زنی انجامید.
در ادامه وزیر آموزش و پرورش و معاونان با حضور در جلسه شورای آموزش و پرورش استان چالشهای موجود در زمینه فضا، نیروی انسانی و مولد سازی، پروژه مهر و بازگشایی مدارس را بررسی راهکارهای لازم را ارائه دادند.
آذربایجان غربی و نیاز به توزیع عادلانه امکانات آموزشی
طبق اظهارات استاندار آذربایجان غربی در نشست مشترک وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی با اعضای شورای آموزش و پرورش آذربایجان غربی در این استان طی سالهای گذشته توزیع امکانات آموزشی عادلانه و متوازن نبودهاست.
محمدصادق معتمدیان با اشاره به اینکه استان با چالش جدی در فضای آموزشی مواجه است گفت: رفع این کمبودها نیازمند توجه ویژه است.
وی با بیان اینکه نیاز این استان به ۱۷ هزار کلاس درس جدید برآورد میشود، اظهار کرد: هم اکنون برای دستیابی به میانگین کشوری نیازمند پنج هزار کلاس درس هستیم.
استاندار آذربایجان غربی میانگین فضای اموزشی استان را کمتر از ۴.۵ متر مربع اعلام کرد و ادامه داد: شاخص فضای آموزشی در برخی شهرهای استان حتی کمتر از میانگین استانی است.
معتمدیان با بیان اینکه ۱۵ شاخص برای توسعه تعریف شدهاست که بخشی توسعه آموزشی است، اضافه کرد: در شهرستان ارومیه مدارس سه شیفته وجود دارد که در حال تهیه کانکس برای جبران کمبود فضا هستیم.
نسخه رفع چالش کمبود فضای آموزشی در آذربایجان غربی چیست؟
رییس شورای آموزش و پرورش آذربایجان غربی یادآور شد: این عقب ماندگیها میراثی از گذشته و شرایط مختلف حاکم در منطقه بوده و نیازمند نسخهای ملی برای رفع این چالشها هستیم.
این استان نیازمند یک عزم ملی برای جبران این کمبودهاست ضمن اینکه نهضت مدرسه سازی که در این منطقه راه اندازی شده به تنهایی جوابگوی حل مشکلات نیست. به گفته استاندار آذربایجان غربی این استان نیازمند یک عزم ملی برای جبران این کمبودهاست ضمن اینکه نهضت مدرسه سازی که در این منطقه راه اندازی شده به تنهایی جوابگوی حل مشکلات نیست.
طبق اظهارات معتمدیان، در کادر آموزشی نیز این استان دارای کمبودهای جدی است و برای حل این موضوع مهم نیز باید وزارت آموزش و پرورش نگاه ویژهای به آذربایجان غربی داشته باشد.
وی با اشاره به به اینکه ۲۳ هزار میلیارد ریال برای برای توسعه فضای آموزشی استان در سفر رییس جمهور مصوب شدهاست، گفت: هفت هزار میلیارد ریال آن تخصیص یافته که رقم بسیار مطلوبی است.
آذربایجان غربی دارای بیش از ۶۸۰ هزار دانش آموز است که در پنج هزار و ۲۰۰ مدرسه تحصیل میکنند کمبود سرانه فضای آموزشی و معلم مهمترین مسایل مطرح در این استان در بخش آموزشی است.