تهران-ایرنا-وزیر امورخارجه چین با اعلام آمادگی کشورش برای حل اختلافات و کاستن تنش ها با فیلیپین بر سر مسائل دریای چین جنوبی از راه گفت و گو، اظهار امیدواری کرد مقامات فیلیپینی به توافقات گذشته پایبند باشند و اقدام موثر برای کنترل اوضاع در دریای چین جنوبی اتخاذ کنند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری شین هوا چین،«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در سفر اخیرش به کشورهای مالزی و سنگاپور تاکید کرد در طول این سال‌ها اوضاع دریای چین جنوبی به ثبات رسیده و با همکاری بین چین و کشورهای اتحادیه جنوب شرقی آسیا (آ.سه.آن) فضای مساعدی برای توسعه کشورهای این منطقه فراهم شده است.

وانگ یی گفت : اظهارات و اقدامات مداخله جویانه مقامات آمریکایی و برخی کشورهای دیگر، سبب افزایش اختلاف بین چین و فیلیپین و تهدیدی بر امنیت این منطقه خواهد بود.

وی افزود : چین امیدوار است کشورهای جنوب شرقی آسیا اقدامات لازم برای ایفای نقش رهبری برای حفظ صلح و ثبات دریای چین جنوبی انجام دهند.

وزیر امور خارجه چین خاطرنشان کرد که پکن مایل به همکاری با کشورهای آ.سه.آن برای تسریع رایزنی‌ها در مورد منشور رفتار در دریای چین جنوبی و خواستار تسریع اجرای توافق قوانین مؤثر، اساسی و منطبق با قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون ملل در مورد حقوق دریاها است.

وی با انتقاد از مداخله جویی های آمریکا افزود: چین و کشورهای آ.سه.آن توانایی حفظ صلح و ثبات در دریای چین جنوبی را دارند.

هفته گذشته در پی توقیف دو قایق نظامی این کشور توسط گارد ساحلی چین، وزارت امور خارجه فیلیپین سفیر چین در مانیل را برای اعلام رسمی اعتراض خود به پکن، فراخواند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، گارد ساحلی چین اخیرا قایق های فلیپینی را که درحال عبور و مرور عادی و با ماموریت پشتیبانی نظامی بود، در آب های دریای جنوبی چین متوقف کرد. نیروی نظامی فیلیپین نیز این اقدام را بدون درنظر گرفتن شرایط ایمن برای سرنشینان قایق و تخطی از قوانین بین المللی خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فیلیپین در واکنش به توقیف دو قایق این کشور تاکید کرد : مانیل از پکن می‌خواهد فوراً فعالیت‌های غیرقانونی خود را در مناطق دریایی ما متوقف کند. وی افزود : چین نمی تواند ما را از اعمال حق حاکمیت خود در دریای چین جنوبی منع کند.

سخنگوی گارد ساحلی چین در واکنش به اظهارات مقامات فیلیپینی تاکید کرد که منطقه آیونگین شائول بخشی از جزایر نانشا چین بوده است.

گارد ساحلی چین تاکید دارد موضع چین در مورد موضوع آیونگین شائول روشن است و پکن تدابیر لازمی را برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود اخذ کرده و از فیلیپین می‌خواهد که پیشنهاد چین را بپذیرد و در مورد اقدامات خاص برای کنترل اوضاع در آیونگین شائول ، راه گفت و گو و صلح امیز را برگزیند.