سنندج- ایرنا- استاندار کردستان بر ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساماندهی فاضلاب روستاها و شهرهای پایاب و حوضه آبریز سدها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی‌کوشا روز شنبه در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی کردستان در سنندج اظهار کرد: فضولات حیوانی و فاضلاب روستاها چالش جدی نه استان کردستان، بلکه کشور بوده که البته اقدامات خوبی در طول دو سه سال گذشته انجام شده است.

وی به ورود فاضلاب ۱۱ روستا به دریاچه زریبار و رفع این مشکل اشاره کرد و افزود: سدهای زیادی داریم که بخشی از فاضلاب روستاها و شهرهای کوچک بالادست وارد آن می شود و نیازمند پیگیری است.

استاندار کردستان بر لزوم اقدام اساسی برای اخذ مجوز ماده ۲۳ و جذب اعتبار جهت ساماندهی فاضلاب روستاهای بالادست سدها اشاره کرد و گفت: ظرف یکی دو هفته آینده، جلسه ای با وزیر نیرو برای پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور خواهیم داشت که این موصوع ماده ۲۳ هم مطرح خواهد شد.

زارعی کوشا خواستار مشخص شدن سهم استان از نرخ بهای آب برای اصلاح شبکه فاضلاب شهرها و روستاها شد و افزود: از موضع فاضلاب به راحتی نباید گذشت و این موضوع باید با جدیت پیگیری شود.

وی از پیشنهاد اختصاص۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه مدیریت بحران کردستان به وزارت کشور خبر داد و یادآور شد: موانع سر راه آبگیری سد ژاوه که همین ساماندهی فاضلاب سنندج است، امسال برطرف خواهد شد.

استاندار کردستان همچنین بر لزوم مطرح شدن طرح پزشک خانواده در شورای سلامت و امنیت غذایی و پیگیری آن در قالب این شورا تاکید کرد.

لزوم دفع فضولات و تصفیه فاضلاب روستاهای آبریز سدها

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم گفت: سواد سلامت استان نسبت به سایر مناطق کشور پایین تر است و نیاز است برای رفع این عقب‌ماندگی، راهکارهایی داشته باشیم.

دکتر فرزام بیدارپور به خطر افت کیفی آب مخازن سدهای استان به ویژه سدهای جدید مانند سد آزاد و چراغ ویس و سیازاخ اشاره داشت و افزود: ورود فضولات حیوانی، فاضلاب و کود شیمیایی به سدها، باعث رشد جلبک و کاهش کیفیت طعم و بوی آب شود، همان اتفاقی که برای سد قشلاق افتاد.

وی تغییر طعم و بوی آب را باعث استفاده مردم از آب چشمه‌ها و منابع آبی نامطمئن و به دنبال آن بیماری دانست و ادامه داد: لازم است اعتباراتی در اختیار دهیاران روستاهای آبریز سدها قرار گیرد تا در زمینه دفع بهداشتی زباله، فضولات حیوانی و تصفیه فاضلاب، اقدام شود که سدها در معرض آلودگی قرار نگیرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان پیشنهاد داد سالانه اعتباری برای جمع آوری و تصفیه فاضلاب در روستاهای حوضه آبریز سدها اختصاص یابد.

بیدارپور در بخش دیگری از جلسه به طغیان بیماری‌ها و انتقال از طریق آب و غذا(التور) پرداخت و گفت: سال گذشته ۵۲ طغیان در استان داشتیم که بیشترین آن با ۴۴ درصد مربوط به انتقال از طریق مواد غذایی بود.

وی یادآور شد: براساس محل وقوع بیش از ۵۰ درصد اپیدمی یا طغیان مربوط به خانه ها بوده است، ضمن اینکه پارسال ۳۶۷ نفر در کشور به وبا مبتلا شدند که ۶۰ درصد این آمار مربوط به ۶ استان از جمله کردستان، اصفهان و خراسان بود.

بیش از هزار میلیارد تومان برای جمع آوری فاضلاب روستاهای بالادست نیاز است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان هم با بیان اینکه ۹۶ درصد فاضلاب شهری جمع آوری می شود، اظهار کرد: در زمینه جمع آوری فاضلاب روستایی عقب ماندگی داریم؛ البته میانگین جمع آوری فاضلاب روستایی در کشور نیم درصد بوده که در استان کردستان ۲.۵ درصد است.

محمد فرهاد از آغاز مطالعات پروژه جمع آوری و تصفیه فاضلاب ۱۶۸ روستای اولویت دار بالادست سدها با ۵۲ هزار و ۷۶۱ نفر جمعیت در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: برای اجرای این طرح هزار و ۲۳۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به ابنکه تصفیه خانه فاضلاب قلیان سنندج هفته دولت به بهره برداری می رسد، ادامه داد: تصفیه خانه فاضلاب روستای سراب قامیش ۳۰ درصد پیشرفت دارد و برای اتمام آن ۲۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

۱۸ سد در استان کردستان وجود دارد که مدیریت ۶ سد در اختیار استان‌های همجوار از جمله کرمانشاه، همدان و آذربایجان غربی است.