ارومیه - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه مطالبه گری و شفافیت مهم ترین وظیفه خبرنگاران است، گفت: خبرنگار و روزنامه‌نگار با اطلاع رسانی شفاف و تحلیل مطالبات مردمی باید مدیران شهری را به چالش بکشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نقی کریمی عصر شنبه در مراسم روز خبرنگار اظهار کرد: خبرنگاری کار پر تنش و پر افت و خیزی است و این شغل یکی از شغل‌های پرچالش و طلایه دار است که تحلیل روز با قلم آنها نثر می‌شود.

وی با اشاره به سختی کار رسانه‌ها اظهار کرد: خبرنگاران هر مطلب و تحلیلی بنویسند مسلما عده‌ای ناراضی می‌شوند اما مهم این است که خدا از قلم‌مان و نیت‌مان راضی باشد.

کریمی ادامه داد: از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران می‌خواهم انتقادات و پیشنهادات خود به مدیریت شهری را مطرح کنند اما با نیت الهی که عدالت نیز رعایت شود.

به گفته وی، خبرنگاران باید مسوولین را به چالش بکشند تا وضعیت موجود به سمت متعالی حرکت کند.

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه حوزه کاری شورای اسلامی شهر را سنگین دانست و گفت: ماموریت سنگینی بر عهده شورای شهر گذاشته شده و درصدد هستیم تا مطالبات مردمی را ضمن پاسخگویی، عملیاتی کنیم.

کریمی با گلایه به انتقادات غیر شفاف از مدیریت شهری یادآور شد: برخی با انتقاد از مدیریت شهری از شورای شهر تحت عنوان شورای شهرداری و شورای شهردار نام می‌برند اما این در حالی است که اعضای شورای شهر به صورت شبانه روز درگیر مطالبات مردم و حل مشکلات مردمی است.

وی تاکید کرد: شورای شهر با توجه به مطالبات مردمی مصوباتی ارایه می‌کند که شهرداری مکلف به اجرای آنها است.

کریمی گفت: در بین این مصوبات نیز برنامه توسعه پنج ساله که جزو مصوبات شورای اسلامی شهر ازومیه است در مرکز پژوهش‌ها آغاز شده است.

شهروند خبرنگار پدیده‌ای نگران کننده برای جامعه است

رییس خانه مطبوعات آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: خبرنگاران راوی دست اول‌ در بسیاری اتفاقات هستند اما نباید ‌بر شهروند خبرنگاری اتکا کنیم چرا که این موضوع درصورت آسیب شناسی بسیار چالش برانگیز است.

یوسف پیربوداقی ادامه داد: اگر شهروند خبرنگاری را یکی از اصول رسانه مطرح کنیم آن موقع جایگاه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری چه می‌شود؟

وی با بیان اینکه جای نگرانی دارد که پدیده شهروند خبرنگاری جای روزنامه‌نگاری را بگیرد، افزود: تحلیل درست خبرنگار و روزنامه‌نگاران با پدیده شهروند خبرنگاری به قهقرا می‌رود و مطالب احتمالا نادرست و با تحلیل غلط در رسانه‌ها تیتر اول می‌شود.

پیربوداغی ضمن ابراز نگرانی از این موضوع گفت: اگر شهروند خبرنگاری ادامه دار باشد در جامعه دچار مشکلات اجتماعی خواهیم بود و اگر آسیب شناسی و علت یابی نشود مسلما جامعه را در تحلیل درست مسایل و مطالب با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم کرد.

رسالت خبرنگاری با مسولیت اجتماعی عجین شده است
همچنین شهردار ارومیه در ‌جمع خبرنگاران گفت: خبرنگاری یکی از شغل‌های پر چالش و مقدس است که با داشتن جایگاه ویژه در جامعه با مسولیت اجتماعی عجین شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین مهدی‌زاده شنبه شب در مراسم تجلیل از خبرنگاران ارومیه با تاکید بر ماهیت و ‌رسالت خبرنگاری اظهار کرد: شهادت یک وجه بسیار بالار و مقدسی است که صاحب چهره خبری نیز است و شهید صارمی از شهید راه رسانه از خبرگزاری جمهوری اسلامی سرآمد است.

وی با اشاره به دیگر مولفه‌های مهم بودن شغل خبرنگاری گفت: ماهیت و رسالت خبرنگاری یک ماهیت مقدسی است که مباحث اجتماعی را در جهت پاسخ دهی به مطالبات مردمی و در ارتباطی دو سویه ایجاد می‌کند.

مهدی‌زاده ادامه داد: این رسالت و حرفه در یک کشوری است که مزین به واژه اسلام و در نظام مقدس جمهوری اسلامی است و از این رو ماهیت خبرنگاری را دوچندان و مهم می‌کند.

وی نکته مشترک مدیریت شهری با شغل اصحاب رسانه را در مسولیت اجتماعی دانست و اظهار کرد: فلسفه ایجاد شهرداری‌ها در کل دنیا پاسخگویی به نیازهای شهروندان و مطالبات جامعه در ‌حوزه‌های اجتماعی، زیست محیطی و شهری است.

مهدی‌زاده با بیان اینکه هر ۲ شغل یک مسولیت مشترک درحوزه شهری و جامعه دارند افزود: سرمایه اجتماعی، آگاهی، مشارکت اجتماعی و اعتماد مردم از واژه‌هایی‌است که رسانه می‌تواند نقش کلیدی ابراز آن در جامعه باشد.

وی با بیان اینکه رسالت خبرنگاری با مسولیت اجتماعی عجین شده است افزود: رسانه‌ها جزو ارکان مهم یک حاکمیت هستند که می‌توانند در تمامی حوزه ها تاثیرگذار باشند و از این رو خبرنگاری جایگاهی مهم در ارکان اجتماعی جامعه دارد.

مهدی زاده افزود: رسانه‌ها با نشان داد اخبار امید آفرین موجب بالا رفتن اعتماد مردمی می‌شوند که از این رو موجب گسترش، پیشرفت و توسعه جامعه و شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم، رسانه را واسط و کاتالیزور بین خود و مدیران می‌دانند افزود: نقدهای منصافانه رسانه‌ها می‌تواند یک حرکت توسعه بخش ایجاد کند و انتظارمان از رسانه‌ها، اطلاع رسانی شفاف و عدالت محور است.

شهردار ارومیه در خصوص مدیریت شهری نیز اذعان کرد: به زودی شاهد افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های مهردرسطح شهر خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از خبرنگاران مدیریت شهری تجلیل و قدردانی به عمل آمد.