دزفول-ایرنا- تغییر سبک زندگی، تحصیل و اشتغال بانوان، مشکلات اقتصادی و ناباروری برخی زوجین از موانع مطرح شده در میزگرد ایرنا برای فرزندآوری در دزفول عنوان شدند و مسوولان و کارشناسان با ارائه آمار، راهکارهایی متناسب با امکانات و شرایط فرهنگی این شهرستان برای جوانی جمعیت ارائه دادند.

به گزارش ایرنا، هشدارها و زنگ خطرهای مرتبط با کاهش نرخ رشد جمعیت کشور بارها از سوی کارشناسان مرتبط عنوان شده‌اند؛ زنگ خطر نرخ «رشد جمعیت ایران» به صدا درآمده و به گفته جمعیت‌شناسان تا سال ۱۴۲۰ این نرخ به «صفر» می‌رسد.

این در حالی است که گفته می‌شود، ایران وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده و موالید نیز مانند کشورهای دیگر کاهش یافته‌اند؛ این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا مسوولان سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت اتخاذ کنند.

صاحبنظران جمعیتی کشور معتقدند که زمان عملیاتی کردن تجدیدنظر سیاست‌های جمعیتی فرا رسیده و راهکارهای متعددی نیز ارائه داده‌اند، یکی از نخستین و مهمترین گام‌هایی که دولت و برنامه ریزان برای اجرای سیاست‌های افزایش میزان باروری باید مورد توجه قرار دهند، توافق بین مسوولان، برنامه ریزان و رسانه‌ها است.
رسیدن به چنین اجماع و توافقی به این دلیل اهمیت دارد که باعث می‌شود اعتماد و مشارکت تمامی گروه‌های موثر و تعیین کننده در تنظیم و اجرای این قبیل راهکارها و سیاست‌ها جلب شود.

جمعیت شناسان، متخصصان علوم سیاسی و سایر اندیشمندان را نیز در حل این بحران می‌توان مشارکت داد، چون دانش و تخصص آنها می‌تواند در افزایش کیفیت مباحث و گفت‌ و گوهای عمومی، تنظیم سیاست‌ها و راهکارهای مناسب و حتی نظارت و پیگیری چگونگی اجرای سیاست‌ها، نقش بسیار مهم و مفیدی ایفا کند.

خبرگزاری ایرنا دفتر دزفول با توجه به اهمیت موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت، میزگرد بررسی راهکارهای جوانی جمعیت و موانع فرزندآوری را با دعوت از معاونان درمان، فرهنگی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول و همچنین مشاور امور زنان و خانواده فرمانداری ویژه دزفول برگزار کرد که مشروح آن در زیر آمده است.

زنگ هشدار برای کاهش جمعیت به صدا درآمده است

مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری ویژه دزفول در این میزگرد خبری به نکاتی پیرامون اهمیت داشتن جامعه جوان و مضرات پیری اشاره کرد و گفت: تعریف یک کشور و سرزمین به جمعیت آن است البته مقوله جمعیت را باید هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی بررسی کرد.
مهین امجدنیا با بیان اینکه براساس سیاست‌های هر کشور جمعیت دستخوش تحولاتی می‌شود، اظهارکرد: امنیت، توسعه، مسائل فرهنگی و اجتماعی و پیشرفت کشورها در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و بین المللی متاثر از وضعیت کیفی و کمی جمعیت آن کشور است.
وی ادامه داد: کشور ایران به واسطه وضعیت خاص ژئوپلیتیک و منطقه‌ای و شرایط مذهبی، حساسیت‌های خاصی در این خصوص دارد.

مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری ویژه دزفول ضمن انتقاد از طرح کنترل جمعیت گفت: آغاز این طرح مشخص و پایانش براساس اعترافات مسوولان آن دوره مشخص نبود این در حالی است که قانون فرزندآوری از سال ۱۴۰۰ کلید خورده و هفت ساله است البته به رغم گذشت حدود یک سال از این قانون هنوز به اجرا نزدیک نشده است.
وی به معضلات کاهش جمعیت اشاره کرد و افزود: کمبودها یا به علت کنترل بیش از نیاز و یا به خاطر پیری جمعیت است همین امر باعث شده قدرت تصمیم گیری کم و جامعه درنهایت مصرف کننده شود.

امجدنیا گفت: با وجود اینکه زنگ هشدار برای کاهش جمعیت به صدا درآمده اقدامات لاک پشتی انجام می‌شوند که قابل توجیه نیست.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این میزگرد خبری گفت: وزارت بهداشت درخصوص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خوبی به وظایف قانونی خود عمل کرده است و ما نیز در دانشگاه علوم پزشکی جلسات قرارگاه جوانی جمعیت را با حضور رییس دانشگاه به صورت منظم تشکیل داده‌ایم و ایشان مجدانه پیگیر عملکرد معاونت‌ها درخصوص وظایف محوله در این قانون و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت هستند.

به گفته رضا فاتحی، به جرات می‌توان گفت وزارت بهداشت یکی از دستگاه‌هایی است که وظایف خود را درخصوص این قانون با جدیت پیگیری کرده و کلیه معاونین پای کار هستند اما اگر بخواهیم به نتایج مطلوب برسیم باید تمام دستگاه‌ها و نهادهایی که در قانون برای آنها وظایفی مشخص شده در جهت تحقق آنها به طور جدی پیگیر باشند.

وی ادامه داد: موضوع خطر کاهش و پیری جمعیت از حدود ۱۰ سال پیش بارها توسط مقام معظم رهبری تذکر داده شده است اما متاسفانه مسوولان هیچ اقدام موثری در این زمینه انجام نداده‌اند تا چند سال اخیر که تقریباً دیر شده است البته اگر بیشتر از این غافل بمانیم و اقدام جهادی و موثری صورت نگیرد پنجره جمعیتی بسته شده و ما گرفتار عواقب بسیار ناگوار پیری و کمبود جمعیت و نیروی کار جوان خواهیم شد.

تغییر سبک زندگی ما را از نظر جمعیت به پرتگاه نزدیک کرده است

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: با وجود اینکه بخش زیادی از مواد قانونی مربوط به تسهیلات فرزندآوری و ازدواج جوانان مانند وام ازدواج، مسکن، اشتغال، کمک به زوجین نابارور و تأمین هزینه‌های درمانی است اما مهم‌ترین عاملی که ما را به این پرتگاه نزدیک کرده موضوع مهمی به نام «تغییر سبک زندگی» است.

وی ادامه داد: در سبک جدید زندگی بسیاری از ارزش‌های والای انسانی جای خود را به توهمات و لذت‌های زودگذر دنیایی داده و به غلط بسیاری از ارزش‌ها و حقوق دروغین و غیرواقعی و هزینه‌های گزاف و نیازهای غیرضروری و القایی را برای ما ایجاد کرده که برای رسیدن به آنها مجبوریم شبانه روز کار و تلاش کنیم و درنهایت خسته و ناامید از دستیابی به سراب آرمان شهر وعده داده شده از تشکیل کانون گرم خانواده محروم بمانیم.

فاتحی گفت: اینجاست که وظیفه مسوولان، متولیان و موثرین فرهنگی است که با تعریف آرمان شهر واقعی و اصلاح سبک زندگی اسلامی ایرانی، جامعه را از ورطه سقوط نجات دهند.

به گفته وی، چنانچه فرهنگ جامعه اصلاح نشود، سبک زندگی الهی و صحیح به مردم آموزش داده نشود و موانع و گره‌های ذهنی افراد برای ازدواج و فرزندآوری برطرف نشوند و از نظر فکری و روانی اقناع نشوند، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: درخصوص سبک زندگی اسلامی ایرانی سخن بسیار است که در زمانی دیگر به صورت تخصصی با حضور کارشناسان امر مطرح خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز از جمعیت به عنوان مهمترین قدرت تمام جوامع انسانی یاد کرد و گف: توجه به جمعیت از دیرباز موردتوجه بوده البته مدتی موردغفلت قرار گرفت.
مهشید عصار ادامه داد: جمعیت یک موضوع حاکمیتی است و باید مورد توجه همه جانبه قرار گیرد؛ در واقع تمام ابعاد افزایش جمعیت باید لحاظ شوند تا جمعیت سیر افزایشی طی کند.
به گفته وی، وضعیت جمعیت کشور ما در دهه ۵۰ خوب و نرخ باروری بین ۵.۶ تا ۵.۹ بود یعنی هر زن در دهه ۵۰ حداقل پنج فرزند به دنیا می‌آورد.

تاثیر توسعه یافتگی و تحصیل و اشتغال بانوان در کاهش فرزندآوری

عصار بیان کرد: وقتی نرخ باروری یک زن بیش از ۲.۱ باشد این جمعیت رو به کاهش نمی‌رود بلکه افزایشی است؛ با این وجود به مرور زمان اتفاقاتی افتاد که به تدریج جمعیت کاهش یافت که یکی از مهمترین عوامل آن سیاست‌های غلط بود.

البته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، توسعه یافتگی، تحصیل و اشتغال بانوان را نیز در کاهش فرزندآوری موثر دانست و اضافه کرد: توسعه یافتگی در حوزه جمعیت شناسی، کاهش نرخ باروری را نیز به همراه دارد.
وی به تلاش همه کشورها برای افزایش جمعیت اشاره و بیان کرد: چین که پرجمعیت ترین کشور دنیا است نیز به دنبال فرزندآوری بوده و در حال برنامه ریزی برای حفظ جمعیت خود است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: سیاست فرزندآوری از سال ۹۳ با ابلاغ مقام معظم رهبری اعلام شد ولی به صورت قانون مطرح نشد این در حالی بود که مقام معظم رهبری چند بار در این خصوص تذکر دادند که این سیاست باید اجرا و در بطن جامعه جاری شود.
وی ادامه داد: قانون جوانی جمعیت بعد از چند سال از ابلاغ مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۰ در مجلس تصویب شد که طبق آن همه نهادها و وزارتخانه‌ها باید به دنبال اجرای این قانون باشند؛ طبق این قانون فرزندآوری باید تسهیل شود و برای مادری که تحصیل کرده و شاغل است، شرایطی درنظرگرفته شود که اشتغال یا تحصیلش مانع فرزندآوری او نشود.

عصار با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد بانوان تحصیلات دانشگاهی دارند، گفت: در این قانون برای تمام نهادها مسوولیت‌هایی در نظر گرفته شده، در واقع طبق این قانون برنامه‌های آموزشی باید توسط وزارت بهداشت و برنامه‌های اجرایی توسط سایر نهادها انجام شوند.
به گفته وی، معیشت در قانون فرزندآوری دیده شده و باید بکارگیری افراد متعهد و افراد دارای فرزند در اولویت اشتغال قرار گیرند؛
در واقع فرد دارای فرزند باید برای تامین معیشت خانواده در اولویت استخدام باشد.

نرخ باروری در دزفول ۱.۷۴ است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با ارائه آمار درخصوص نرخ باروری در این شهرستان گفت: نرخ باروری در همه کشورها به جز برخی کشورهای آفریقایی زیر نرخ جایگزینی یا ۲.۱ است در واقع در برخی کشورهای جهان اول از دهه ۷۰ نرخ باروری زیر نرخ جایگزینی بوده که این کشورها با مهاجرپذیری و جذب افراد نخبه سایر کشورها خود را سرپا نگه داشته‌اند.
وی ادامه داد: نرخ باروری در ایران قبلا ۵.۶ بود و سال به سال کمتر شد البته از وقتی قانون فرزندآوری تصویب و ابلاغ شده این روند کاهشی، کند شده و اکنون به ۱.۶ رسیده است.
به گفته عصار، نرخ باروری کشور در سال ۱۴۰۰ به ۱.۶۵ و در سال ۱۴۰۲ به ۱.۶۶ رسید البته وضعیت دزفول از دیگر شهرها بهتر است به طوری که در سال ۱۴۰۰ نرخ باروری در این شهر ۱.۸۱ و اکنون به ۱.۷۴ رسیده است.
وی با بیان اینکه وضعیت فرزندآوری در بخش روستایی دزفول بهتر است، افزود: حمایت و تسهیل شرایط پرورش فرزند برای مادران شاغل یا دانشجو مورد تاکید است ضمن اینکه حمایت از چندقلوها و اعطای منزل به آنها نیز در قانون آمده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول درنظر گرفتن مزایای استخدامی و حقوقی افراد متاهل و دارای فرزند و تغییر سبک زندگی با هدف کاهش سقط و نازایی را از دیگر اقدامات مدنظر عنوان کرد.

لزوم حمایت و اعطای وام و دارو به زوجین نابارور

حمایت از زوجین نابارور و اعطای وام و دارو، جلوگیری از فعالیت سقط غیرقانونی و دیده شدن جرم برای آنها، ارتقای کیفیت مهارت‌های مامایی و ارتقای مراقبت‌ها و پرونده‌های الکترونیکی و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مادران باردار از دیگر اقدامات لازم با هدف ترویج فرزندآوری و زایمان طبیعی است که توسط عصار در این میزگرد مطرح شد.

وی با بیان اینکه موارد یادشده باید با همکاری وزارت صمت، ارشاد، صدا و سیما و قوه قضاییه اجرا شوند، ادامه داد: افزایش سطح سواد سلامت نیز در قانون فرزندآوری دیده شده است که باید در این خصوص نیز اقدام کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به تشکیل ستاد ملی جمعیت در کشور به ریاست رئیس جمهور گفت: ارزیابی استان‌ها در این ستاد از نظر اجرای قانون انجام و وزارت بهداشت در تمام استانها دستگاه برتر شناخته شد؛ در واقع تنها ارگانی که به تمام وظایف خود در این راستا عمل کرده وزارت بهداشت بود.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در بین دانشگاه‌های تیپ سه هم رده خود از نظر انجام وظایف و تکالیف قانونی خود رتبه اول را کسب کرد و از نظر رده بندی کلی نیز بین ۶۰ دانشگاه رتبه ۱۵ را به دست آورد که رتبه خوبی بود.

اهمیت ارتقای وضعیت معیشتی خانوارها برای فرزندآوری

عصار با تاکید بر اینکه اگر قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری در کل مجموعه‌ها اجرا شود هدف محقق می‌شود، گفت: با آموزش خالی هیچ مادری فرزندآوری را جدی نمی‌گیرد و خانواده‌ای که معیشت خوبی نداشته باشد کمتر به دنبال فرزندآوری می‌رود البته رسانه‌ها نیز باید به این موضوع ورود داشته باشند و تکالیف را از سایر بخش‌ها مطالبه کنند.
وی ادامه داد: اکنون قرارگاه جمعیت در محدوده دانشگاه‌ها اجرا می‌شود که در راستای آن، ادارات دور هم جمع می‌شوند تا تکالیف را گوشزد کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول درخصوص وضعیت موالید در این شهرستان گفت: وضعیت موالید در همه جای کشور رصد می‌شود که در تمام استان‌های کشور، وضعیت کاهشی داشته و در سال ۱۴۰۲، ۳.۷ نسبت به سال ۱۴۰۰ کمتر شده است.

سیر کاهشی تعداد موالید در دزفول در حال کم شدن است

عصار افزود: دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز با کاهش جمعیت مواجه بوده ولی توانستیم در سال‌های اخیر سیر کاهشی موالید را کم کنیم به طوری که سرعت کاهش موالید در کل کشور ۳.۷ و در دزفول ۱.۷ است و فقط ۲ استان سیستان و بلوچستان و کرمان کاهش موالید نداشتند.

تاثیر زایمان سزارین بر کاهش فرزندآوری/ عوارض سزارین برای مادر و فرزند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به معایب زایمان سزارین گفت: ترشح هورمون‌هایی در بدن مادر بعد از زایمان طبیعی باعث ترشح شیر می‌شود و میزان شیر این مادر نسبت به مادری که زایمان سزارین داشته بسیار بیشتر است.

وی افزود: دردی که مادر هنگام زایمان طبیعی تحمل می‌کند مزایای زیادی دارد؛ فرزندان این مادران، آرام تر هستند و رحم در این زایمان سریعتر ریکاوری می‌شود و مادر سریعتر به حالت نرمال برمی‌گردد حال آنکه زایمان سزارین این مواهب را ندارد.
عصار بیان کرد: ارتباط مادر و فرزند از نظر عاطفی و روانی با زایمان طبیعی و شیردادن بهتر و نیاز به مسکن و دارو کمتر می‌شود.
وی بر ضرورت ترویج زایمان طبیعی و شیرمادر و لزوم فرهنگ سازی در این زمینه تاکید کرد و افزود: زایمان طبیعی یک پروسه طبیعی است و افرادی که مشکلی ندارند و سزارین برای آنها تشخیص داده نشده لزومی به سزارین ندارند.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، زایمان به صورت سزارین فقط باید با تشخیص پزشک انجام شود در غیر این صورت زایمان طبیعی باید انجام شود چراکه در شرایط عادی عوارض خاصی ندارد.

وی به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی دزفول درخصوص فرهنگ سازی فرزندآوری اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی در ایام محرم محتوای فرهنگی با موضوع جوانی جمعیت تولید و به نهادهای فرهنگی از جمله شهرداری، تبلیغات اسلامی و ارشاد ارسال‌ کرد و از آنها درخواست شد برای موکب‌ها و تزیین‌های دیوارپوش از این محتواها استفاده شود.

فعالیت مراکز سطح ۲ و سه ناباروری در دزفول

پرداختن به وضعیت زوج‌هایی که امکان باروری ندارند و رفع مشکل آنها برای فرزندآوری نیز حائز اهمیت است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول در این باره گفت: درمان ناباروری و سهولت در زایمان به منزله مراقبت‌های اولیه بعد از زایمان در راستای فعالیت‌های معاونت درمان قرار می‌گیرد که از ابتدای تاسیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول، درمان ناباروری در برنامه دانشگاه بود.

مهرداد کلانتریان افزود: مرکز سطح سه ناباروری ام البنین از سال ۹۳ راه اندازی شد و فعالیت خود را آغاز کرد ولی برای سهولت دسترسی و اجرای دستورالعمل وزارت بهداشت، مرکز سطح ۲ ناباروری نیز راه اندازی شد که در این سطح اقدامات اولیه ارائه می‌شوند.

وی با بیان اینکه مشکل ۸۰ درصد زوجین نابارور در مرکز سطح ۲ برطرف می‌شود و نیازی به مداخله و جراحی ندارند، ادامه داد: مرکز سطح ۲ ناباروری دزفول از حدود سه ماه پیش در کلینیک تخصصی یازهرا(س) راه اندازی شده و بیمار پذیرش می‌کند.

لزوم کاهش هزینه درمان زوج‌های نابارور

یکی از موانع فرزندآوری را می‌توان با درمان زوج‌های نابارور برطرف کرد که البته مهمترین اقدام در این زمینه کاهش هزینه‌های درمان ناباروری است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول در این باره گفت: مرکز سطح سه ناباروری دزفول تحت حمایت دولت، وام‌هایی به زوجین می‌دهد که البته در سال گذشته این وام‌ها بیشتر شدند.

وی افزود: امسال هنوز اعتباری داده نشده است ولی احتمال دارد ناباروری به صندوق بیماران خاص انتقال یابد تا افراد تحت پوشش این شرایط قرار گیرند.
کلانتریان اظهارکرد: وزارت بهداشت، پیگیر موضوع است تا زوجین نابارور متولی داشته باشند چراکه هزینه‌های ناباروری زیاد است و افراد مجبورند بودند برای درمان به تهران یا شیراز بروند.

لزوم انجام کار کارشناسی درخصوص عوامل افزایش ناباروری در خوزستان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه آمار زوج‌های نابارور در خوزستان در حال افزایش است، بیان کرد: ناباروری در برخی روستاها زیاد شده که باید در این زمینه کار کارشناسی و تحقیقاتی انجام شود؛ البته سبک زندگی و تغذیه مواد غذایی نیز ممکن است در این خصوص تاثیرگذار باشد.
به گفته وی، دنیای مجازی و کاهش فعالیت به ویژه در دختران باعث شده آمار سندروم تخمدان پلی کیستیک به شدت افزایش یابد به طوری که طبق آمار غیررسمی از هر سه زن یک نفر مبتلا به این عارضه است و این موضوع منجر به نازایی یا سخت باردار شدن، می‌شود.
وی استرس، دنیای مجازی و کاهش فعالیت را در بروز این عارضه دخیل دانست و ادامه داد: دوگانگی بین زایمان سزارین و طبیعی وجود دارد؛ در حالی که مادر تصور می‌کند سزارین یک فرآیند راحت است و کمتر اذیت می‌شود ولی عوارض بعد از آن به دلیل انجام جراحی زیاد بوده و ممکن است به اندام‌های مختلف آسیب برسد.

ریسک زایمان دوم و بعدی برای مادری که یکبار سزارین شده‌اند، بالا است

کلانتریان با بیان اینکه تمایل مادران به زایمان طبیعی کمتر شده است، گفت: مادری که یکبار سزارین شده ریسک زایمان دوم و بعدی برایش بالا است.

وی افزود: مادری که برای بار سوم سزارین می‌کند باید تیم جراحی شامل جراح عمومی، متخصص جراحی زنان، متخصص جراح کلیه و مجاری ادرار بالای سرش باشد که همه جا این امر امکان پذیر نیست.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: مرگ مادران هنگام زایمان بیشتر مربوط به سزارین مادرانی است که زایمان چهارم، پنجم و ششم دارند.


به گفته کلانتریان، شرایط تسهیلی برای زایمان طبیعی در دزفول در نظر گرفته شده و با راه اندازی مرکز حضرت زینب(س) دزفول خدماتی چون ارائه تخت‌های ال دی آر، یارانه دولتی و نگرفتن فرانشیز برای افزایش تمایل برای زایمان طبیعی درنظر گرفته شده است ضمن اینکه سخت گیری زیادی برای سزارین اعمال می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت زایمان طبیعی افزود: تا جایی که امکان دارد از زایمان سزارین جلوگیری می‌شود البته انتقاداتی نیز در خصوص این جلوگیری وجود دارد ولی باید گفت سزارین انتخاب نیست یک تشخیص است.

مضرات سزارین و تاثیر منفی آن بر فرزندآوری

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: به هیچ عنوان در کشورهای پیشرفته اجازه سزارین بدون تشخیص پزشک داده نمی‌شود و مادر چند روز در فاز زایمان قرار می‌گیرد حال آنکه در کشور ما این امر از یک تشخیص به یک انتخاب رسیده است.

تبدیل شدن زایمان سزارین به یک انتخاب در کشور ما بنا به گفته کلانتریان یکی از دلایل دشوار شدن کسب رضایت مادران برای بارداری و در نهایت فرزندآوری است.

به گفته او، مادری که سزارین انجام می‌دهد درگیر فرآیند درمانی تهاجمی می‌شود و ممکن است در جریان جراحی، کلیه، روده و ... او دچار مشکل شوند ضمن اینکه ممکن است جنین نارس باشد یا حین عمل دچار آسیب شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول به سایر مضرات سزارین اشاره و بیان کرد: در برخی موارد پوست جنین با تیغ جراحی آسیب می‌بیند ضمن اینکه خونریزی مادر با سزارین ۲ تا ۲.۵ برابر بیشتر از زایمان طبیعی است.
وی ادامه داد: ۲۴ ساعت بعد از اینکه مادر باردار، زایمان طبیعی انجام داد می‌تواند به کارهای خود رسیدگی کند در حالی که تا یک هفته بعد از زایمان سزارین مادر باید در بستر باشد ضمن اینکه امکان عفونت، گرفتگی عروق و احتمال عوارض ثانویه به شدت افزایش می‌یابد.

به گفته کلانتریان، نوزادان مادران سزارین مستعد دیابت در سنین بالاتر و بیماری‌های تنفسی هستند؛ در واقع افزایش آمار کودکان مبتلا به آسم می‌تواند به سزارین مربوط باشد این درحالی است که پروسه زایمان طبیعی به گونه‌ای است که آسیبی به جنین وارد نمی‌شود ضمن اینکه در زایمان سزارین ممکن است برخی آسیب‌ها از نظر ما پنهان بمانند.
وی با اشاره به دیگر آسیب‌های وارده به مادر و نوزاد هنگام سزارین افزود: ممکن است برخی نوزادان ریه ضعیفی داشته باشند و مادر دچار عوارض طولانی از جمله چسبندگی، عفونت ادراری مکرر و دردهای شکمی شود.

لزوم همکاری بیمه‌ها برای تامین هزینه‌های درمان ناباروری

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه راه اندازی زایشگاه حضرت زینب (س) دزفول کمک زیادی برای سهولت زایمان کرده است، گفت: با توجه به اینکه ۴۰ درصد خدمات این زایشگاه به مادران خارج از حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول ارائه می‌شوند، همواره ضریب اشغال تخت در آن ۱۰۰ درصد است.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای درمان ناباروری، انجام آزمایشات مربوطه و داروها افزود: اکنون تسهیلاتی ارائه و آزمایشگاه راه اندازی شده است تا خدمات دولتی ارائه شوند ولی بیمه‌ها نیز باید برای تامین هزینه‌ها به وظیفه خود عمل کنند در واقع اگر بیمه‌ها پای کار نباشند مردم با مشکل روبه رو می‌شوند.
کلانتریان با بیان اینکه دولت در قانون به بیمه‌ها تکلیف کرده و راهکار ارائه داده است، بیان کرد: ماهانه حدود ۵۰ بیمار در مرکز سطح ۲ ناباروری دزفول پذیرش و تحت درمان قرار می‌گیرند ضمن اینکه با راه اندازی آزمایشگاه، شرایط برای پذیرش افراد بیشتر فراهم شده است و به طور قطع با سیل بیمار مواجه خواهد بود.
وی با بیان اینکه این مرکز با دارابودن ۲پزشک متخصص زنان و پزشک طب سنتی آماده خدمات دهی به افراد نابارور است، افزود: درمان ناباروری ممکن است چند ماه تا یک سال طول بکشد و هزینه‌های گزافی به دولت تحمیل شود ولی دولت پای کار است.

آمار موفقیت درمان ناباروری در دزفول حدود ۵۶ درصد است
بنا به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول در مرکز سطح سه درمان ناباروری دزفول نیز از سه سال پیش خدمات جراحی ارائه می‌شود البته با توجه به آمار بالای شکست در تابستان، سیکل درمان نا باروری در زمستان طی می‌شود.
وی با بیان اینکه اقدامات زیادی در این مرکز فوق تخصصی انجام می‌شود، افزود: وضعیت موفقیت درمان ناباروری در دزفول از میانگین کشوری بالاتر است به طوری که موفقیت اقدامات ناباروری کشوری ۴۵ تا ۴۷ درصد و در دزفول بین ۵۵ تا ۵۶ درصد است.

به گزارش ایرنا، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره در جلسه مورخ بیست و چهارم مهرماه ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی تصویب شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال در تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰ به تایید شورای نگهبان رسید.

در این قانون وظایف دستگاه‌های مرتبط اعلام و به مشوق‌های جمعیتی نیز پرداخته شد؛ اهمیت فرزندآوری و نگرانی‌ها از گسترش جمعیت سالمندی موجب شد تا رییس جمهور در نخستین نشست ستاد ملی‌ جمعیت تاکید کند که همه رسانه‌ها باید همت کنند تا قانون جمعیت به خوبی در جامعه انعکاس پیدا کند و مشوق‌ها برای افزایش و جوان‌سازی جمعیت به روشنی برای مردم تبیین شوند.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و ابلاغ قانون فرزندآوری ضرورت دارد کلیه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی پای کار بیایند و برای جلوگیری از مشکلات پیری جمعیت چاره اندیشی کنند چراکه وزارت بهداشت به طور قطع به تنهایی‌ نمی‌تواند موفق به اجرای این قانون شود.