تبریز - ایرنا - کم آبی موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست در جای جای کشور با مشکل تامین آب مواجهیم و بارندگی‌ها کاهش و دما افزایش یافته است و در نتیجه سدها و منابع زیرزمینی وضعیت خوبی ندارند و هر چند شرکت‌های متولی با اجرای طرح‌های مختلف درصدد تامین آب مصرفی مشترکان در بخش‌های مختلف هستند اما به نظر می رسد بدون همراهی آحاد جامعه این اقدامات آب در هاونگ کوبیدن است .

در گرمای ظهرگاهی یکی از روزهای تابستان به خانه می رسم و می خواهم دست و رویی به آب بزنم، آب نمی آید یعنی می آید ولی با فشار خیلی کم، شنیده ام آب یکی از سدهای شهر به اتمام رسیده است، در همین حین خانم خانه با گلایه از فشار کم آب به استقبالم می آید چاره ای ندارم، پمپ آب را روشن می کنم و خانم خانه خوشحال از اینکه معطل نشده است علاوه بر شست و شوی روزمره، ماشین لباسشویی را هم روشن می کند و به صرافت می افتد قالی کوچک جهازش را هم بشوید بدون توجه به اینکه همسایه اش که پمپ آب ندارد برای تهیه آب خوردن هم با مشکل مواجه شده است .

چند روزی است قطعی آب برخی محلات تبریز زیاد شده و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی اعلام کرده است: با تکمیل رینک آبی کلانشهر تبریز، آب مناطق مرتفع تبریز پایدار می شود.

محمد خانی اظهار کرده است: به خاطر تمام شدن آب سد نهند که ۱۳ درصد آب مصرفی تبریز را تامین می کند، با عملیات لوله گذاری و احداث ایستگاههای پمپاژ و حفر و تجهیز چند چاه جدید درصدد آبرسانی از خطوط آب زرینه رود و چاههای شمال دامنه سهند به مناطق مرتفع تبریز هستند که تا کنون از سد نهند تغذیه می شدند.

وی با اشاره به ضرورت اجرا و تکمیل رینگ آبی تبریز خاطرنشان کرده است: یکی از مشکلات شهر تبریز نبود رینگ آبی است چرا که آب توزیعی در کلانشهر تبریز از منابع مختلف تامین می شود و موقعیت توپوگرافی تبریز ضرورت تکمیل این رینگ را بیش از پیش آشکار می کند.

آب شهرستان تبریز از چهار منبع خط آبرسانی زرینه رود ۵۵ درصد، خط آبرسانی نهند ۱۳ درصد، چاه‌ها (هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) ۳۱ درصد و قنات ها یک درصد تأمین می‌شود .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی اعلام کرده است: با تکمیل عملیات اجرایی این رینک علاوه بر توزیع متوازن منابع آبی در کل مناطق، بحث عدالت آبی در زمان‌های مقتضی همچون قطعی‌های اضطراری نیز مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به تولید و توزیع بیش از ۶ هزار لیتر در ثانیه آب شرب بهداشتی در تبریز و کسری ۹۰۰ لیتری اظهار امیدواری کرده است شهروندان با اجتناب از مصارف غیرضروری و عدم ذخیره سازی آب ما را در تداوم امر خدمات‌رسانی بهتر یاری کنند.

خانی در خصوص کم آبی در برخی روستاهای استان هم گفته است: در برخی روستاها به علت کاهش بارش ها با مشکل تامین آب مواجه هستیم اما در برخی روستاها آب وجود دارد اما بهینه مصرف نمی شود .

وی با اشاره به اینکه در برخی از روستاها مشکل تامین آب نداریم، خاطرنشان کرده است: به دلیل بدمصرفی از جمله آبیاری باغچه ها از آب لوله کشی با کمبود مواجه می شویم و مجبور به سهمیه بندی هستیم.

آنچه مسلم است الگوهای استاندارد مصرف آب در بخش های مختلف خانگی، کشاورزی و حتی صنعتی در کشورمان رعایت نمی شود و در حالی که متوسط مصرف سرانه جهانی آب ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است، متوسط مصرف آب به ازای هر فرد در آذربایجان شرقی ۲۲۰ لیتر در شبانه روز و در شهرستان تبریز ۲۳۵ لیتر است و این میزان در اوج مصرف و فصل تابستان به ۲۵۰ لیتر در شبانه روز نیز می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه از اول مهر سال گذشته تا پایان اردیبهشت امسال ۱۹۸ میلی‌متر بارش در استان ثبت شده است، این میزان بارش را جوابگوی نیاز بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعتی استان ندانسته و تاکید کرده است مردم باید به سمت رعایت الگوی مصرف آب روی بیاورند چراکه در غیر این صورت در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

خانی افزوده است: برای جبران کسری آب شرب کلانشهر تبریز باید مدام به فکر منابع جدید تأمین آب بود، ولی به دلیل محدودیت منابع این کار به سختی انجام می‌شود و در نتیجه باید مردم به سمت رعایت الگوی مصرف سوق یابند.

به گزارش ایرنا، شرکت آب و فاضلاب استان اقدامات پیشگیرانه خود برای جبران کسری آب شرب کلانشهر تبریز را با برنامه ریزی های مناسب کوتاه و بلند مدت انجام می‌دهد تا شهر مشکلی در تأمین آب شرب نداشته باشد اما تا زمانی که تفکرات فردگرایانه بر زندگی اجتماعی ما حاکم است نمی توانیم انتظار اصلاح امور را داشته باشیم و تلاش متولیان تامین آب هم برای مدیریت مصرف آب به جایی نمی رسد.

بر اساس اعلام مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی میانگین بارش سال آبی استان از اول مهر سال گذشته تا پایان اردیبهشت امسال ۱۹۸.۷ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است.

بر همین اساس متوسط بارندگی در تبریز در این بازه زمانی ۱۵۵.۳ میلی متر ثبت شده است، که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۳ میلی متر و نسبت به بلند مدت ۶۹.۶ میلی متر کاهش یافته است.