بغداد - ایرنا - نخست وزیر عراق در دیدار با سفیر آمریکا تاکید کرد که بغداد به برنامه های اصلاحی خود در همه سطوح ادامه خواهد داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از دفتر نخست وزیری عراق، « محمد شیاع السودانی» امروز « الینا رومانوسکی» سفیر آمریکا در بغداد را به حضور پذیرفت و با وی در مورد روابط کلی عراق و آمریکا و راه‌های تقویت همکاری های مشترک در زمینه های اقتصادی و توسعه در چارچوب توافقنامه راهبردی به گونه ای که به نفع دو کشور باشد، گفت و گو کرد.

نخست وزیر عراق در این دیدار با تاکید بر پیشرفت عراق در اجرای برنامه های اصلاحی خود در سطوح مختلف و تلاش برای ایجاد مشارکت های ثمربخش با کشورهای دوست و برادر، بر لزوم ادامه گفت وگو بین عراق و آمریکا برای تنظیم روابط در مرحله پیروزی بر گروه تروریستی داعش و با نگاه به افزایش قدرت و توانمندی نیروهای امنیتی عراق تاکید کرد.

سفیر آمریکا نیز تمایل دولت این کشور برای ادامه همکاری و توسعه منافع مشترک با عراق را اعلام کرد.

وی آخرین دور گفت‌وگوی راهبردی بین عراق و آمریکا که در واشنگتن برگزار شد را ستود و تاکید کرد که کشورش برای ادامه گفت و گوهای سازنده با بغداد آمادگی دارد.

«ثابت العباسی» وزیر دفاع عراق روز ۱۷ مردادماه جاری در صدر هیاتی بلندپایه با سفر به واشنگتن، با «لوین آستین» همتای آمریکایی خود در مقر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره حضور به اصطلاح ائتلاف بین‌المللی در عراق و همکاری امنیتی دوجانبه بین بغداد و واشنگتن و همچنین تبادل داده های اطلاعاتی بین دوطرف درباره آنچه مبارزه با داعش خوانده شد، بحث و گفت وگو کرد.

همچنین امروز «حامد الموسوی» از رهبران ائتلاف الفتح عراق در گفت و گو با خبرگزاری المعلومه از سفر هیات عراقی به واشنگتن پرده برداشت و گفت: این هیات در سفر یاد شده طرف آمریکایی را از ضرورت خروج از عراق مطلع کرده است.

در این پیوند «صفا العسام» مستشار نظامی سابق در گفت و گو با المعلومه با اشاره به اینکه این هیات زمینه سفر «محمد شیاع السودانی» به آمریکا را فراهم کرد، اظهار داشت: هیات عراقی باز کردن هرگونه گفت و گو با واشنگتن در مورد درخواست واشنگتن برای انحلال الحشد الشعبی را رد کرده است.