تهران- ایرنا- سرمربی سابق تیم‌های ملی ایران و عراق گفت: سطح مسابقات در بازیهای آسیایی بالا است و باید تیمی اعزام شود که زنگ تفریح تیم‌های دیگر نشود. چین، ژاپن، کره‌جنوبی و تایلند در لیگ جهانی هستند و در هانگژو تیم قدرتمند خود را می‌آورند و با توجه به این شرایط، دلیلی نداشت تیم ملی اعزام شود.

میترا شعبانیان روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره اعزام نشدن تیم ملی والیبال بانوان به بازی‌های آسیایی، اظهار داشت: مسلما وضعیت تیم‌های ملی هندبال و بسکتبال زنان از ما بهتر بود. حداقل در این دوره باید هندبال اعزام می‌شد؛ اما تیم ملی والیبال زنان به دلیل رفتن بسیاری از بازیکنان، تغییرات زیادی داشت. اگر یک تیم با تجربه به این مسابقات اعزام می‌شد شرایط بهتر بود و یا اینکه ترکیبی از تیم ملی نوجوانان و جوانان برای کسب تجربه راهی بازی‌ها می‌شدند.

وی افزود: آینده خوبی برای نوجوانان و جوانانی که در چند سال اخیر در مسابقات برون مرزی تجربه کسب کرده‌اند می‌بینم. حال اگر والیبال به هانگژو اعزام می‌شد تجربه خوبی بود، اما این بازی‌ها سطح بالایی دارد و باید تیمی اعزام شود که زنگ تفریح تیم‌های دیگر نشود. این بازی‌ها مانند المپیک است و چین، ژاپن، کره‌جنوبی و تایلند در لیگ جهانی بازی می‌کنند و فوق‌العاده هستند و در هانگژو تیم قدرتمند خود را می‌آورند و با توجه به این شرایط، دلیلی نداشت به بازی‌ها اعزام شویم.

شعبانیان گفت: فدراسیون والیبال برای زنان کم نگذاشته است، اما مشکل این است که در بطن ماجرا زنان والیبال ایران و مربیان زن با هم نمی‌سازند. اگر با هم کنار بیایند و از یکدیگر حمایت کنند، والیبال بانوان رشد می‌کند.

وی در بخش دیگری درباره تجربه سرمربیگری در تیم ملی والیبال زنان عراق نیز توضیح داد: فدراسیون والیبال عراق با توجه به شناختی که از رزومه داشت، از من درخواست کرد تا سرمربیگری این تیم را در رده بزرگسالان برعهده بگیرم که بعد از مشورت با محمدرضا داورزنی، پیشنهادشان را پذیرفتم.

سرمربی سابق تیم ملی بانوان ایران ادامه داد: تجربه خوبی بود؛ اما یکی از مشکلات تغییر مداوم تاریخ مسابقات بود. ابتدا قرار بود جام عربی در کویت برگزار شود که لغو شد باید خود را برای بازی‌های عربی آماده می‌کردیم. دوباره اردوها و تمرینات را از سر گرفتیم و بعد تصمیم گرفتند که کلا در رشته تیمی اعزامی به این بازی‌ها نداشته باشند.

سرمربی سابق تیم ملی والیبال زنان عراق عنوان کرد: ثباتی در برنامه آنها وجود نداشت و حتی با آنها تمدید هم نکردم و در این فاصله هم تهران بودم و در زمان خوبی باشگاه ذوب آهن به من پیشنهاد داد. از فریبا صادقی سرمربی اسبق و پیشکسوت این باشگاه اجازه گرفتم. اگر برای پول بود با تیم ملی عراق تمدید می‌کردم اما در کل از بی‌برنامگی خوشم نمی‌آید. باید دوباره برای تسویه حساب به عراق بروم. در آن زمان بسیاری از رسانه‌های عراقی از تمرینات ما فیلم گرفتند و گفتند اتفاق خوبی برای والیبال زنان عراق افتاده است. وقتی اساس کار ایراد داشته باشد نمی‌توانید در آنجا ادامه دهید اما در کل مردم عراق بسیار مهمان‌نواز بودند.

شعبانیان همچنین در خصوص تیم ذوب آهن نیز گفت: برای جذب بازیکن پیشنهادهایی دادم که با نظر مساعد مورد موافقت قرار گرفت. وضعیت حامیان مالی مشخص نیست و نمی‌دانیم چند تیم اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: امسال برای اولین بار لیگ جوانان برگزار شد و امیدوارم لیگ نوجوانان هم برگزار شود. بازیکنان خوب و شاخص در این لیگ‌ها بود و مانند مردان می‌توانند در رده‌های بالاتر بدرخشند. اگر همین روال ادامه یابد و در طول سال‌ها رده‌های پایه در مسابقات زیادی شرکت کنند، انگیزه بازیکنان بیشتر و استعدادهای خوبی پیدا می‌شود. باید از باشگاه‌ها هم حمایت شود زیرا حامیان مالی آنچنان تبلیغاتی در بخش زنان ندارند.