ایلام - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه ۵۱ کانال آبرسانی بخش کشاورزی در قالب ۳۱ طرح در این استان اجرا می شود، گفت: میزان اعتبار اختصاص یافته برای این تعداد کانال آبرسانی ۱۳۳ میلیارد ریال است.

"آذرنوش عموزاده "روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مجموع اعتبارات در حوزه کانال های آبرسانی شهرستان های استان ۱۳۳ میلیارد و ۶۹۸ میلیون ریال اعتبار بوده که از این میزان ۱۲۲ میلیارد و ۹۶۶ میلیون ریال، مبلغ اعتبار قراردادها برای پروژه های کانال آبرسانی بخش کشاورزی در سال جاری بوده است.

وی افزود: امسال ۵۱ کانال آبرسانی کشاورزی در قالب ۳۱ طرح از سوی دولت کار و کرامت برای تامین آب اراضی کشاورزی استان ایلام در حال احداث بوده یا اجرا شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام یادآور شد: این طرح ها در همه شهرستان های استان پراکنش یافته است و اعتبار این طرح ها از محل اعتبارات استانی، خشکسالی و نفت تامین می شود.

عموزاده تصریح کرد: این پروژه ها شامل ۶ مورد کانال آبرسانی در شهرستان ایوان در منطقه های شیره چغا، زلان، هلشی، چقاماهی و خوران، نرگسی (یک)، شهرک نبوت و نرگسی(۲) و شهرستان چرداول تعداد پنج کانال آبرسانی شامل مناطق بخش زاگرس، بخش مرکزی، بخش شباب، آسمان آباد و زیرتنگ بیجوند، در شهرستان سیروان سه مورد شامل منطقه های گوراب و نگل، علی آبادسفلی و شاه قلندر در حال احداث می باشند.

وی بیان کرد: همچنین در شهرستان ایلام تعداد ۶ مورد کانال آبرسانی شامل مناطق زیرطاف، مهدی آباد، ناودیژ بانقلان، بانقلان، شهرک قدس، بلیین ؛ شهرستان بدره تعداد یک مورد در چند شاخه در منطقه کلم، شهرستان دهلران شامل باغات میمه در چند شاخه ؛ شهرستان دره شهر ۲ مورد شامل مناطق کلهر(چم کلان) و بخش مرکزی و در شهرستان آبدانان به تعداد سه مورد کانال آبرسانی شامل مناطق زواران و پاپایینه، انصار و سرآسیاب نیز درحال احداث می باشند.

رییس جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: همچنین در شهرستان ایوان ۲۲ میلیارد و ۲۰۸ میلیون ریال اعتبار برای ۶ طرح اختصاص یافته که از این مقدار ۱۸ میلیارد و ۳۳۴ میلیون ریال قرارداد، برای پروژه هایی که این شهرستان در حوزه بخش کشاورزی از محل مشارکت های اجتماعی وزارت نفت و استانی منعقد شده که برخی از این طرح ها در مرحله عقد قرارداد، تحویل زمین یا در حال اجراست.

عموزاده اضافه کرد: در شهرستان ایلام ۱۴ میلیارد ریال را محل اعتبارات استانی برای ۶ طرح اختصاص یافته که از این مقدار ۱۳ میلیارد و ۶۸۵ میلیون ریال از این مبلغ برای احداث پروژه ها به قرارداد رفته است که هم اکنون در مراحل نقشه برداری یا اجرا قرار دارند.

به گفته وی در هرکدام از شهرستان های بدره، دهلران، هلیلان، ملکشاهی، مهران و چوار نیز یک طرح کانال آبرسانی در مراحل تهیه اسناد، تحویل زمین یا نقشه برداری قرار دارد و اعتبارات این طرح ها از محل منابع استانی یا خشکسالی تامین می شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام افزود: طرح های احداث کانال آبرسانی در شهرستان های سیروان سه طرح، چرداول پنج طرح، دره شهر ۲ پروژه و آبدانان سه پروژه از محل اعتبارات استانی یا خشکسالی در مراحل تحویل زمین، عقد قرارداد، در حال اجرا بوده و تعدادی از این پروژه ها نیز به اتمام رسیده است.

به گزارش ایرنا، استان ایلام ۶۰۰ کیلومتر کانال هدایت آب اراضی کشاورزی نیمه تمام دارد که برای تکمیل این طرح ها ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.