به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه مقدماتی کمیته پژوهشی ستاد فرهنگی و اجتماعی ۱۴۰۲ با هدف بررسی و تبیین فرایند برنامهریزی میزهای تخصصی، تقسیم کارستادی و برنامه بودجه پژوهشی ستاد، برگزار شد.
محمود حاجیلویی سرعت گرفتن تحولات ساختاری و فرایندی دبیرخانه در فصل تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی را از برکت حضور حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه دانست و تغییر دو ستاد فرهنگ و علم و فناوری به چهار ستاد فرهنگی و اجتماعی، علم و فناوری، زنان و خانواده و تعلیم و تربیت را از اقدامات مهم در فصل تحولی خواند.
وی با بیان اینکه آرایش قرارگاهی دبیرخانه، منوط به تدبیر ساختاری و تبدیل عرصه های مأموریتی به میزهای تخصصی است، عنوان کرد: موضوعات فرهنگی و اجتماعی از حیث گستردگی و تنوع، تکثر خود را در میزهای تخصصی نشان داد و بالغ بر ۴۰ میز برای این ستاد طراحی و تصویب شده است.
دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی درباره جمع بندی گفتگوها در مورد تشکیل، پیگیری و انجام کارها در میزهای تخصصی اظهار داشت: آمادهسازی برنامه میزها بر چهار پایه ضرورت های محیطی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.
وی کارهای انجام شده در میزهای ستاد فرهنگی اجتماعی را به چهار نوع راهبردی، نظارتی، راهبری اجرا و تحقیقاتی تقسیم کرد و مسیر تصویب و اجرای میزها را منوط به روان بودن، اتقان داشتن و حل برخی موضوعات عمومی دانست.
حاجیلویی از تقسیم کار فیمابین شورای پژوهشی دبیرخانه و کمیته پژوهشی ستاد فرهنگی و اجتماعی خبر داد و افزود: با توجه به اینکه موضوعات پژوهشی باید در شورای پژوهشی دبیرخانه مصوب شود و بهعلت کثرت تعداد پژوهشهای چهار ستاد که میتوانست موجب نگرانیهای اجرایی دبیرخانه در پیشبرد پروژه ها باشد؛ تصمیم بر آن شد انجام امور محتوایی با کمیته پژوهشی ستادها و نظارت فرایندی مبتنی بر شاخص ها توسط مرکز رصد دبیرخانه و نظارت مالی بر عهده معاونت اجرایی دبیرخانه قرار گیرد.
تعریف زیست بوم فرهنگی
ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه گفت: ستاد فرهنگی و اجتماعی نسبت به ستادهای دیگر دبیرخانه پیچیدگی و سختی مضاعفی دارد؛ چرا که زیست بوم ستاد علم و فناوری و همچنین ستاد تعلیم و تربیت و زنان و خانواده شکل گرفته و قواعد روشنی بر زیست بوم آنها حاکم است، اما حوزه فرهنگ و اجتماع زیر ساختهای لازم را برای تولد زیست بوم ندارد. لذا اصلی ترین کار سیاستگذار تعریف زیست بوم فرهنگی است.
وی افزود: با قبول این اصل باید مسائل حکمرانی، محور امور فرهنگی قرار گیرد. به طور مثال در بحث رسانه باید حکمرانی رسانه مد نظر قرار گیرد. نکته حائز اهمیت دیگر؛ تعیین نوع ارتباط موضوعات فرهنگی با پژوهشگاه ها و دستگاه های قوای سه گانه و فراتر از آن با خود قوای سه گانه است.
ساعی وضعیت رصدی را یک بخش مهم از کارِ میزها دانست که می تواند اتفاقات را پیش بینی و در زمان خود تدبیر و علاج کند.
وی تاکید کرد: لازم است مسیر همکاری مرکز رصد دبیرخانه و میزهای تخصصی طراحی شود و مرکز رصد، داده های خود را برای تحلیل در اختیار میزها قرار دهد.
ساعی پیشنهاد کرد تعیین اولویت ها توسط ستاد و خط مشی امور، در یک لایه بالاتر از ستاد صورت گیرد. در بحث چابکسازی کارها نیز حالت استقرایی را برای تعیین نیروی انسانی پیشنهاد کرد و دلیل آن را مواجهه با بحران در صورت کفایت نداشتن نیروی انسانی خواند و خواستار پیگیری آن در دبیرخانه شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ طراحی مسیری برای استفاده از نتایج کار دستگاهها در دبیرخانه و جهتدهی آنها برای انجام کار مشترک را پیشنهاد کرد و حضور یک عضو هیات علمی و حضور ۲ تا سه کارشناس فرهنگی اجتماعی را در جلسه کمیته پژوهشی ستادها، جزو الزامات کمیته پژوهشی دانست.
جعفری معاون اجرایی دبیرخانه نیز در این جلسه گفت: شأن کمیته پژوهشی، تعیین اولویتهای پژوهشی و از وظایف این کمیته؛ بررسی علمی و محتوایی تحقیقات است. لذا مسیر حرکت کمیته باید در راستای شورای پژوهشی باشد تا اختلال در قواعد مالی - حقوقی ایجاد نشود. از سوی دیگر پرداختن به مباحث کلان برعهده شورای پژوهشی دبیرخانه است.
در ادامه جلسه شکرانی معاون برنامهریزی راهبردی، هماهنگی و ارزیابی مرکز رصد با اشاره به فرایندی بودن عملکرد مرکز رصد و موضوعی بودن فعالیت های ستادها، گفت: دنبال کردن امور رصدی متعاقب فرایند مصوب همکاری بین مرکز رصد و ستادها است.
در ادامه جلسه نریمان با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی و بهکارگیری نخبگان فرهنگی در پیشبرد اهداف دبیرخانه و مرکز رصد؛ اظهار داشت: تدوین بخش فرهنگی برنامه هفتم برای اولین بار بهصورت مشترک توسط سازمان برنامه بودجه و ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه با مشارکت بیش از ۳۰۰ نفر از نمایندگان دستگاهها و نخبگان فرهنگی، تجربه ای کارآمد است که حاوی نکات خلاقانه و امیدآفرین در جهت شکوفایی حوزه فرهنگ است.
وی افزود: شایسته است به جای سفارش کار پژوهشی به افراد حقیقی خارج از دبیرخانه، برای انجام پروژههای تمهیدی جهت پشتیبانی محتوایی بخش فرهنگی اجتماعی با پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی به جهت داشتن ردیف اعتبار لازم از سازمان برنامه و بودجه وارد گفتگو و تعامل شد.
در پایان جلسه آیین نامه پیشنهادی کمیته پژوهشی ستاد فرهنگی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد این آییننامه برای استحضار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفاده در آییننامه جدید شورای پژوهشی دبیرخانه برای مرکز رصد، برنامهریزی و ارزیابی و دبیرخانه هیأت امناء ارسال شود.