قزوین - ایرنا - مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قزوین گفت: شرایط فرهنگی و اجتماعی هر منطقه از جغرافیای سرزمینی برای پیشبرد اهداف جمعتی متفاوت بوده و نمی توان برای آنها نسخه یکسانی تجویز کرد.

کبری علیخانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به عنوان مثال،‌ در استانی مانند قزوین که شهرستان آوج آن ظرفیت بالایی برای تحقق اهداف جمعیتی را در خود جای داده، نیازمند برنامه ریزی های مناسب و مجزایی هستیم که بایستی به چنین مواردی توجه ویژه داشت.

وی با اشاره به اینکه هر یک از مناطق و شهرستان های استان قزوین نیازمند یک برنامه ریزی مجزا برای پیشبرد اهداف جمعیتی است، خاطرنشان کرد:‌ شهرستان های این استان دارای شرایط فرهنگی و اجتماعی متفاوتی بوده و به بهترین شکل ممکن نیز بایستی ظرفیت های موجود را برای افزایش جمعیت در نقاط مختلف آن از جمله آوج را فراهم کرد.

این مسوول با بیان اینکه فرهنگ برخی از مناطق این استان به باورها و ارزش های سنتی بسیار نزدیک است، افزود: با حمایت و تسهیل گری حاکمیتی در حوزه های آموزشی، اقتصادی و هم افزایی نیروهای مردمی می توان شرایط مناطق یاد شده را در بخش اهداف جمعیتی ارتقا داد.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قزوین اضافه کرد: این در حالی است که آمار بالایی از قشر نوجوان و جوان برخی مناطق و روستاها در حال فعالیت هستند که با سرمایه گذاری های مادی و معنوی می توان به دستاوردهای خوبی در حوزه جمعیتی رسید.

علیخانی تاکید کرد: بایستی به این موضوع مهم نیز توجه کرد که حفظ ترکیب جمعیت روستایی در جوامع توسعه یافته براساس نیازها شکل گرفته اما در کشور ما چنین نیست و مهاجرت از روستاها طی ۲ تا سه دهه گذشته براساس نیاز نیروی کار شکل گرفته بود که خوشبختانه طی سال های اخیر شاهد مهاجرت معکوس به روستاها هستیم.

به گفته وی، توجه به ایجاد زیرساخت های مناسب،‌ اشتغالزایی،‌ بهبود شرایط زندگی افراد،‌ توسعه کسب و کار و در نهایت تامین معیشت از جمله مهمترین راهکارهای موجود در بخش پیشبرد اهداف جمعیتی هر منطقه می تواند باشد.