به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، عادل پیغامی دوشنبه در دومین جلسه شورای آموزش و پرورش قشم در سال جاری که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان و معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد، با اشاره به لزوم ارتقا کیفیت تعلیم و تربیت اظهار داشت: منطقه آزاد قشم تاکنون به حوزه آموزش و پرورش کمک های زیادی کرده و همچنان همراه خواهد بود زیرا آموزش و پرورش آینده ساز جزیره است.
وی ضمن گلایه از تخصیص نامتعادل تجهیزات و تسهیلاتی که از سوی منطقه آزاد، خیرین و سایر دستگاه ها به آموزش و پرورش داده شده، افزود: در حال حاضر مدارس هوشمندی برخوردار از دستگاه های تلویزیونی در این جزیره وجود دارد در حالی که برخی دیگر از مدارس در حال تخریب هستند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: اگر بنا به هزینه کرد از سوی سازمان منطقه آزاد است، اولویت با توسعه سرمایه های انسانی به منظور افزایش کیفیت آموزشی معلمان جزیره است.
پیغامی خواستار برگزاری ماهانه و منظم شورای آموزش و پرورش شد و گفت: در این جلسه با دبیری نماینده ای از آموزش و پرورش و نظارت معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، باید گزارش های دقیقی از رویکرد و عملکرد آموزش و پرورش جزیره ارایه شود.
وی افزود: با وجود این که مسئله اصلی تعلیم و تربیت، محتوا و کیفیت آموزش در کنار ترویج و تربیت دینی است، متاسفانه فرهنگ حاکم بر آموزش و پرورش کشور، به صرف بودجه در حوزه منابع انسانی و ساخت ساز به جای صرف آن در حوزه تربیت تمایل بیشتری دارد.
منطقه آزاد قشم متولی حوزه آموزش و پرورش جزیره نیست
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه با اشاره به اسناد بالا دستی و پایین دستی در حوزه آموزش و پرورش گفت: منطقه آزاد قشم در هیچ سندی به عنوان نهاد پشتیبان آموزش و پرورش معرفی نشده، هرچند که در ۳۰ سال گذشته حمایت های زیادی از سوی منطقه آزاد، شهرداری، خیرین و سایر نهادها صورت گرفته که باعث شده آموزش و پرورش در کلان مدیریت خود و نسبت به منابع، رشد لازم را نداشته و حتی در حوزه تعلیم و تربیت نسبت به سرانه استان پایین تر باشد.
وی خواستار ارایه گزارشی جامع از چگونگی استفاده و بهینه سازی امکاناتی شد که در پنج سال گذشته از سوی آموزش و پرورش دریافت شده و افزود: در گزارش ارایه شده از سوی شما، سرانه جزیره نسبت به استان پایین تر عنوان شده، اگر این طور است باید در یکی ۲ سال آینده همکاران استانی بیشتر منابع را به طرف جزیره سوق دهند تا آموزش و پرورش قشم به متوسط استان برسد.
پیغامی به مشکلات لجستیکی و پشتیبانی درخواست شده از سوی آموزش و پرورش اشاره کرد و تاکید داشت: جای تاسف است که آموزش و پرورش قشم همه مسوولیت ها را متوجه سازمان منطقه آزاد می داند و از اقدامات خود برای جذب تسهیلات از سوی سایر منابع گزارشی ارایه نمی کند.
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به سرانه پرداختی وزارت برای هر دانش آموز گفت: در صورتی که آموزش و پرورش استان هرمزگان با تخصیص تمامی بودجه مصوب سرانه آموزشی به منطقه آزاد موافق کند، حاضریم وظایف آموزش و پرورش شهرستان را تقبل کنیم.
وی توضیح داد: بین همه دستگاه های کشور، بودجه، دستورالعمل و تقسیم کار مشخصی وجود دارد، دستگاه های اجرایی نمی توانند وظایف خود را به گردن سایر دستگاه ها بیندازند، این که نهادها در تمامی مسایل جزیره از منطقه آزاد مطالبه کنند، وظیفه ما نیست.
پیغامی بر لزوم ارایه گزارشی جامع از سرانه آموزش و پرورش در جزیره قشم و سقف استانی و آورده های خیرین در جلسه بعد، تاکید کرد و گفت: وقتی آورده آموزش و پرورش مشخص شود، ما هم به عنوان یک سازمان اقتصادی، مسوولیت اجتماعی خود را ایفا می کنیم.