آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا گفت: همه مسئولان باید در کنار هم باشند و به آموزش و پرورش برای حل مشکلاتش کمک کنند، زیرا این مجموعه مهم به تنهایی نمی‌تواند از پس مشکلات بربیاید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا شهاب‌زاده دوشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش آستارا بیان کرد: پیشینه فرهنگی این شهرستان به زمانی برمی‌گردد که خیلی نقاط فرهنگی نداشتند و با این سابقه درخشان، بزرگان و شرایط باید هم سطح آستارا از سایر نقاط بالاتر باشد.

وی افزود: با این وجود مشکلاتی از جمله در بحث بودجه‌ای داریم و سال‌ها شاید به آموزش و پرورش آن‌چنان که شاید و باید نرسیدند، امروز هم در این نقطه‌ای که قرار دارد با کمک مردم و نیکوکاران بوده وگرنه برای بحث آموزش و پرورش آستارا چه در حوزه ساختار فیزیکی و چه در سایر حوزه‌ها به واقع با بودجه‌ای که برای شهرستان دیده شده است، به هیچ کدام نمی‌رسیدیم.

فرماندار آستارا اظهار کرد: همواره مسئولان آموزش و پرورش در این فشار بودند که هم ماموریت‌ها را انجام بدهند و هم با این مشکلات و برخی مسائل مانند کرونا که شاید خود آموزش و پرورش هم در به وجود آمدن آنها دخیل نبوده باشد، دست و پنجه نرم کنند و بیشترین آسیب را هم ببینند.

وی اضافه کرد: پیش‌تر اجازه داده نمی‌شد که دانش‌آموزان حتی موبایل را همراه خود به مدرسه ببرند اما کرونا کار را به جایی رساند که برای آموزش از راه دور به استفاده از موبایل اجبار شدند و امروز هم آسیب‌های آن را می‌بینیم.

شهاب‌زاده عنوان کرد: برهمین اساس بیش از گذشته نیاز است که همه مسئولان در کنار هم باشند و به کمک آموزش و پرورش بیایند، زیرا آموزش و پرورش به تنهایی از زیر بار این آسیب‌هایی که دیده است، نمی‌تواند بیرون بیاید و انتظار می‌رود همه از جمله اصحاب رسانه کمک کنند.

وی تصریح کرد: حال آموزش و پرورش خوب نیست و نیاز به کمک همه دارد، این مجموعه بسیار مهم با مشکلات جدی روبه‌رو است؛ آموزش و پرورش با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که با این امکانات نمی‌تواند بر آنها فائق بیاید.

فرماندار آستارا با تاکید بر لزوم همدلی و همراهی بین مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در کنار هم، ابراز امیدواری کرد که بخشی از مشکلات موجود به تدریج برطرف شوند.

وی ضرورت بررسی موشکافانه مسائل فرهنگی و پرورشی و توجه بیشتر به آسیب‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید با کار کارشناسی در وهله نخست به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که دانش‌آموزان چقدر دچار آسیب شدند و ما برنامه‌مان برایش چیست.

شهاب‌زاده افزود: بعضی افراد در جریان التهاب‌هایی که سال گذشته در جامعه به‌وجود آمد، موضع خوبی نگرفتند؛ آنها در جایگاهی نیستند که ما تربیت فرزندان یک کشور انقلابی را به دستشان بدهیم.

وی بیان کرد: بیشتر معلمان معتقد به این نظام و انقلاب هستند اما اقدام آن تعداد اندکی که آسیب رساندند و جایگاه معلمی را پایین آوردند، قابل چشم‌پوشی نیست.

فرماندار آستارا اضافه کرد: خانواده‌ای نیست که در مجموعه آموزش و پرورش یک عضو نداشته باشد و از این رو همه باید کمک کنند و امیدی می‌رود خانواده بزرگ آموزش و پرورش مثل همیشه که سربلند بوده باز هم سربلند باشد چون در واقع کشور در دست خانواده آموزش و پرورش است.

وی همچنین با قدردانی از شهرداری‌ها و اعضای شورای اسلامی شهرهای آستارا و لوندویل، اظهار کرد: اینکه با دقت و حساسیت هم نظارت دارند و هم پیگیر و دنبال راهکار برای مشکلات آموزش و پرورش و مدرسه‌ها هستند، یک فرصت برای شهرستان است.

در ادامه این نشست افزایش هزینه کلاس‌های تقویتی مدرسه‌های نمونه دولتی برای سال تحصیلی جدید که مبلغ ۲۰ میلیون ریال پیشنهاد شده بود، در نهایت به میزان ۱۵ میلیون ریال مورد تصویب اکثریت اعضای شورای آموزش و پرورش شهرستان آستارا قرار گرفت.

نزدیک به ۱۸ هزار نفر دانش‌آموز در ۱۶۰ باب مدرسه دولتی و غیردولتی آستارا در سال جاری به تحصیل اشتغال دارند که از این میان فضای آموزشی و ورزشی ۲۷ مدرسه دارای بافت قدیمی و تخریبی است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.