تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

قزوین - ایرنا - فعالیت‌های ورزشی در داخل ادارات استان قزوین با هدف تندرستی، تناسب اندام و حفظ سلامتی کارمندان موضوع بسیار مهمی است که برخی از مدیران دستگاه‌های دولتی از آن غفلت می کنند.

به گزارش ایرنا، فقدان تناسب اندام در بین برخی از کارمندان ادارت استان قزوین به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شده است، تقریبا خارج از بحث اداری کارمندان در حرف‌های خودمانی مدام از چاقی و لاغری غیر معمول حرف می‌زنند،اینکه چرا با اضافه وزن روبرو هستند و یا مدام لاغر می‌شوند، برای آنان سووال برانگیز است.

اما همه این سووالات قبلا بارها پاسخ داده شده است و کلید اصلی همان مساله کم تحرکی و فقدان جایگاه ورزش در بدنه اداری است، از قدیم گفته اند "عقل سالم در جسم سالم"، اما چرا قشر تحصیلکرده و متخصص ما کمتر به این موضوع توجه می‌کند، خود جای پرسش و تحقیق دارد.

تقریبا در هر اداره‌ای از استان قزوین که بنگرید معدود افرادی هستند که با اضافه وزن، چربی فشار خون بالا، تنگی نفس، درد نواحی گردن و شانه، تیر کشیدن انگشت سبابه و حتی دردهای عصبی سیاتیک در کمر و ناحیه پا روبرو هستند، کارشناسان حوزه ورزش معتقدند که با ورزش و آمادگی جسمانی می‌توان بخش اعظمی از این مشکلات را برطرف ساخت.

بر اساس پرسش خبرنگار ایرنا از برخی از کارمندان شاغل در دستگاه‌های دولتی استان قزوین، بیشتر آنان به ورزش کردن علاقه مند هستند اما معتقدند هزینه باشگاه‌های خصوصی افزایش یافته و برخی نیز معتقدند مدت زمان زیاد کاری به آنها توان ورزش نمی دهد و باید شرایطی فراهم شود تا کارمند در محل کار خود ورزش کنند.

این کارمندان معقدند که محل کار، منزل دوم آنها محسوب می‌شود و از صبح تا عصر در این محل قرار دارند، بنابراین بهترین زمان فعالیت ورزشی همان محل کار است و اگر چند حرکت ساده و اصلاحی را در محل کار خود اجرا کنند این موضوع می تواند به بازیابی انرژی از دست رفته و حفظ سلامت آنان کمک کند.

بسیاری از دستگاه های اجرایی دارای ورزشکار حرفه‌ای هستند اما همه کارمندان آن ورزش نمی کنند

یک خبرنگار و فعال حوزه ورزش در استان قزوین به ایرنا گفت: مساله ورزش نکردن کارمندان اداری در سازمان‌ها از ابعاد مختلف قابل بررسی می باشد که برخی مشمول خود کارمندان و برخی نیز به خاطر کمبود اعتبارات است.

مهدی چگینی، تصریح کرد: مواردی بوده که یک کارمند ساعت ورزشی خود را برای مرخصی استفاده کرده است، برخی از کارمندان نیز اعتقاد دارند که ورزش باید خارج از ساعت اداری و در مراکز ویژه باشد، به هرحال ورزش در داخل ادارات قزوین نیازمند برخی اقدامات زیرساختی و اساسی است.

وی در خصوص عقد قرارداد مربیان ورزشی با دستگاه‌های دولتی گفت: ما حدود ۱۰۰ دستگاه اجرایی داریم، اما آیا به همان تعداد مربی ورزشی با تجربه و پیشکسوت وجود دارد که بخواهیم آنها را به دستگاه‌های دولتی اعزام کنیم؟ حالا فرض را بر این بگیریم که این تعداد نیز مهیا شد، آیا دستگاه‌ها حاضرند با این مربیان قرارداد منعقد کنند؟

چگینی، تجهیز کردن اماکن اداری به مکانی برای ورزش را پرهزینه توصیف کرد و یادآور شد: بسیاری از دستگاه ها امکانات ورزشی ندارند و اگر هم داشته باشند بسیار محدود است، از طرفی چون تجهیز کردن سالن ورزش در ادارت پرهزینه است، معمولا مدیران دستگاه‌ها یا روسای سازمان‌ها زیر بار این مساله نمی روند.

این خبرنگار ورزشی اظهار کرد: به هرحال در همه دستگاه‌ها یک کارمند پیدا می‌شود که نرمش‌های کششی را بلد باشد، اما مساله فقط تمرین و نرمش نیست، تمام امکانات اداری شامل میز و صندلی و مانیتور نیز باید اصلاح شود تا قامت کارمندان آسیب نبیند، به طور مثال مانیتور رایانه ها همه پایین تر از چشمان کارمندان هستند و خمیدگی کارمندان برای این موضوع و صندلی‌های جورواجور و غیراستاندارد نیز به اندام آنان آسیب وارد می کند.

پیگیر مصوبه طرح ملی ورزش کارمندان زن در ادارات قزوین هستیم

معاون امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین از ضرورت اجرای یک طرح ملی با عنوان "طرح پایش و ارتقای تندرستی زنان و دختران از منظر فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی و حرکات اصلاحی" در استان قزوین خبر داد که تا روزهای آینده در شورای ورزش استان رای تصویب و اجرایی شدن در دستور کار مدیران دستگاه های اجرایی قرار می گیرد.

به گفته ندا پاکدامن، براساس این طرح، در گام نخست از کارکنان زن ادارات قزوین در خصوص ساختار قامتی، توان هوازی، بنیه قلبی و مشکلات تنفسی سنجش به عمل می‌آید و در مرحله بعدی براساس توان افراد فعالیت‌های ورزشی اجرا می‌شود.

پاکدامن: در قدم اول از کارکنان زن ادارات قزوین در خصوص ساختار قامتی، توان هوازی، بنیه قلبی و مشکلات تنفسی سنجش به عمل می‌آید و در مرحله بعدی بر اساس توان افراد فعالیت‌های ورزشی اجرا می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: سلامت جسمی بانوان شاغل در ادارات قزوین بخشی از دستورالعمل قانون حمایت از جوانی جمعیت و فرزندآوری بوده و این موضوع می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات روحی و بیماری‌های جسمی کارکنان را کاهش دهد.

پاکدامن با بیان اینکه عمده موانع ورزش در حوزه بانوان شاغل در ادارات مربوط به خود همان اداره است؛ تصریح کرد: به عنوان مثال در برخی ادارات رییس سازمان باید مجوز بدهد، برخی دیگر از ادارات نیز معتقدند اگر همکار ساعتی را برای ورزش از اتاق خارج شود کارها عقب می‌افتد و کسی برای پاسخگویی به ارباب رجوع وجود ندارد، البته برخی بانوان شاغل هم خود تمایلی به انجام حرکات ورزشی ندارند و اعتقاد دارند این حرکات آنها در طول روز را خسته‌تر می‌کند.

این مسوول خاطرنشان کرد: من به عنوان یک مسوول و کارشناس در حوزه ورزش معتقدم کارمندان خود باید نسبت به انجام فعالیت‌های ورزشی و آمادگی جسمانی اهمیت قائل شوند و آن را از مدیران خود مطالبه کنند تا جایی که بتوان براساس کمبود اعتبارات، شرایطی را فراهم کرد تا سلامت جسمی کارکنان حفظ شود.

معاون امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین معتقد است: در گام اول باید به سراغ سازمان‌هایی رفت که بیشتر از سایرین در معرض آسیب قرار دارند، مثلا پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها به علت ایستادن های مکرر بیش از سایر کارمندان ادارات از آسیب‌های جسمانی رنج می‌برند.

یک درصد از اعتبار ادارات دولتی باید برای ورزش کارمندان هزینه شود

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین با تاکید بر حفظ سلامت جسمی کارکنان دولتی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود ما برای ورزش کارمندان دولت هیچ اقدامی انجام نداده‌ایم حرف درستی نیست چرا که همین امسال ۱۴۰۰ نفر از کارمندان متعلق به ۵۴ دستگاه‌ دولتی استان در پنج رشته ورزشی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

علایی مقدم: اداره کل ورزش و جوانان به عنوان یک دستگاه متولی در حوزه ورزش به عنوان دبیر شورای ورزش استان این موارد را از مدیران دستگاه‌های اجرایی مطالبه می‌کنیم.

عباس اعلایی مقدم اضافه کرد: برای اغلب دستگاه‌های دولتی استان نیز برنامه‌ریزی شده تا کارمندان آنها بتوانند از امکانات ورزشی و زیرساختی در حوزه آمادگی جسمانی استفاده کنند، برخی از ادارات هم به صورت خودجوش کارمندان خود را به استخر و سالن‌های آمادگی جسمانی می‌فرستند.

وی خاطرنشان کرد: براساس قانون، یک درصد اعتبارات عمرانی هر دستگاه اجرایی بایستی برای ورزش و فعالیت‌های آمادگی جسمانی کارکنان هزینه شود، برخی از ادارات در این حوزه فعال هستند اما برخی از دستگاه‌ها نیز تاکنون برای سلامت همکاران خود و توسعه ورزش در بین زیر مجموعه خود قدمی برنداشته اند که انتظار داریم در این حوزه اهتمام ورزند.

علایی مقدم با بیان اینکه ورزش کارمندان یک جاده دو طرفه است و کاملاً برد -برد خواهد بود، گفت: با انجام حرکات ورزشی در طول روز از یک طرف سلامتی همکاران تضمین می‌شود و خستگی جسمی آنان را از بین برده و از شیوع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، از طرف دیگر نیز راندمان کاری کارمندان افزایش می یابد که در نهایت باعث پویایی و تحرک در ساختار اداری خواهد شد.

این مسوول خاطرنشان کرد: اداره کل ورزش و جوانان به عنوان یک دستگاه متولی در حوزه ورزش و به عنوان دبیر شورای ورزش استان این موارد را از مدیران دستگاه‌های اجرایی مطالبه می‌کند و حتی از فرمانداری‌ها نیز خواسته‌ایم تا زمانی را برای ورزش کارمندان خود اختصاص دهند، اما به واقع به جای ابلاغیه و مصوبات، این مدیران دستگاه‌های هستند که بایستی برای ورزش اهمیت قائل شوند.

نیم نگاه: اگرچه استان قزوین در حوزه ورزش کارمندان هرساله ورزشکاران با کیفیتی را به سکوهای قهرمانی فرستاده است، اما این یک رویداد مقطعی است و با توجه به ظرفیت مربیان ورزشی باید الزامات قانونی اتخاذ کرد تا کارمندان از حداقل زمان کاری و با حداقل امکانات به حفظ سلامت جسمی و تندرستی خود دست یابند.