تهران- ایرنا- هزاران نفر از معترضان خشمگین بنگلادشی در پی درگذشت معاون حزب جماعت اسلامی این کشور به خیابان آمده و شعارهای ضددولتی سر دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دلاور حسین سعیدی روز دوشنبه به دلیل حمله قلبی در بیمارستان زندان و در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

وی بیش از یک دهه پیش در یک دادگاه جرایم جنگی محکوم شد و حکم وی باعث بروز مرگبارترین خشونت‌های سیاسی در تاریخ بنگلادش شد.

هزاران نفر از هواداران سعیدی پس از انتشار خبر درگذشت وی به خیابان آمدند و شمار زیادی از ماموران پلیس نیز در محل تظاهرات آنها مستقر شدند.

بسیاری از معترضان دولت شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش را مقصر درگذشت سعیدی معرفی کرده و شعار می‌دهند که اجازه نخواهند داد خون وی هدر برود.

حزب جماعت اسلامی بنگلادش در بیانیه‌ای مقام‌های این کشور را متهم کرد که «به دلیل درمان نکردن وی در زندان به تدریج او را به شهادت رساندند.»

دادگاه جرایم جنگی سعیدی را در سال ۲۰۱۳ به اتهام قتل، تجاوز و آزار و اذیت هندوها به هشت سال زندان محکوم کرد. اعتراضات سراسری پس از این حکم بیش از یکصد کشته بر جای گذاشت.

جماعت اسلامی بنگلادش اعلام کرد که پس از سرکوب‌های دولتی بعد از این حکم ده‌ها هزار نفر از هوادارانش بازداشت شدند.

دیوان عالی بنگلادش در سال ۲۰۱۴ گفت که سعیدی به اتهام ارتکاب جرم در دوره جنگ برای جدایی از پاکستان در سال ۱۹۷۱ باید بقیه عمرش را در زندان بگذراند.