«چانگ هوآ» سفیر جمهوری خلق چین در بخشی از یادداشت خود با عنوان «دهمین سالگرد مطرح کردن ساخت مشترک "کمربند و جاده" توسط چین، هموار کردن جاده ای وسیع برای توسعه مشترک»برای ایرنا ، نوشت: ابتکار ساخت مشترک "کمربند و جاده" از چین آغاز شده است و فرصت ها و دستاوردهای آن متعلق به جهان است. چین با مساعدت مشترک با همه طرفها از جمله ایران، برای ترویج توسعه ساخت مشترک "کمربند و جاده" با کیفیت بالا ادامه خواهد داد تا مشارکتهای بهداشتی، مشارکتهای اتصال متقابل، مشارکتهای توسعه سبز و مشارکتهای گشایش و فراگیر نزدیکتر را ایجاد کرده و با همکاری با همه کشورها آینده ای بهتر برای بشریت ایجاد کند.
متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:
در سال ۲۰۱۳، آقای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در جریان سفر خود به کشورهای آسیای مرکزی و جنوب شرقی ابتکار ساخت "کمربند و جاده" را مطرح کرد. در سال ۲۰۱۹، وی در مراسم افتتاحیه دومین مجمع همکاریهای بین المللی "کمربند و جاده" صریحاً به پیشبرد ساخت مشترک این طرح را در جهت توسعه با کیفیت بالا به اشاره کرد. در گزارش بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، "ترویج توسعه ساخت مشترک "کمربند و جاده" با کیفیت بالا" نوشته شده است که نشانگر تعهد جدی چین برای ادامه کمک به توسعه جهان است.
کمربند-راه، پاسخگوی نیازهای توسعه جهانی
ترویج توسعه ساخت مشترک "کمربند و جاده" با کیفیت بالا پاسخگو واقعی به نیازهای توسعه هماهنگی اقتصاد، جامعه و محیط زیست جهانی است. در حال حاضر، با توجه به تسریع شکل گیری تغییرات بزرگ جهانی که در یک قرن دیده نشده اند، وارد شدن اقتصاد جهان به مرحله رکود، پدیدار شدن اندیشه های ضد جهانی شدن، تغییر شکل زنجیره صنعتی جهانی و زنجیره تامین جهانی به طور مصنوعی و افزایش کسری صلح، کسری توسعه، کسری امنیت و کسری حکمرانی، جامعه بشری با چالش های بی سابقه ای مواجه است. ترویج توسعه ساخت مشترک "کمربند و جاده" با کیفیت بالا به این معنی است که به جای "رها کردن دست" بر "دست گرفتن" پافشاری می کند، به جای "ایجاد مانع" بر "رفع مانع" اصرار می کند و به طور مداوم ارتباطات سیاستگذاری، اتصال تسهیلات، تجارت بدون مانع، یکپارچگی مالی و پیوند مردم به مردم را ارتقا می دهد. این نشان دهنده اراده مشترک کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه، برای ترویج صلح و توسعه است و به بهبود اتصال متقابل در همه جوانب و ارتقای کامل توانایی توسعه پایدار کشورهای مشارکت کننده کمک می کند. چین ضمن حمایت از اصول مشورت مشترک، ساخت مشترک و منافع مشترک، پایبندی خود به مفهوم در های باز، سبز و فسادناپذیر را ادامه می دهد تا اهداف با استاندارد بالا، پایدار و به نفع معیشت مردم را تحقق بخشد.
ترویج توسعه ساخت مشترک "کمربند و جاده" با کیفیت بالا، یک تقاضای اجتناب ناپذیر برای انطباق با مرحله توسعه اقتصاد چین با کیفیت بالا است. چین در حالی که به مرحله توسعه جدید وارد شده است، مفهوم توسعه جدید را اجرا و الگوی توسعه جدیدی را ایجاد می کند تا فرصت های بازار، سرمایه گذاری و رشد بیشتری را برای شرکای "کمربند و جاده" فراهم کند. ما اتصال سخت زیرساخت ها را به عنوان جهت مهم، اتصال نرم مقررات و استانداردها را به عنوان پشتیبانی مهم و اتصال دل به دل مردم کشورهای مشارکت کننده را به عنوان پایه مهمی برای ترویج توسعه ساخت مشترک "کمربند و جاده" با کیفیت بالا و دستیابی به دستاوردهای بزرگ در نظر می گیریم تا ساخت مشترک "کمربند و جاده" را به یک محصول عمومی بین المللی و سکوی همکاری بین المللی محبوب تبدیل نماییم. چین به ملاحظات و برنامه ریزی های کلی برای ایجاد الگوی توسعه جدید و ساخت مشترک "کمربند و جاده" ادامه خواهد داد، و ضمن سرعت بخشیدن به تکمیل گذرگاه های زمینی گوناگون، مکمل و ایمن، بهبود طرح دریایی و تقویت اتصال زنجیره صنعتی و زنجیره تامین، پشتیبانی قوی را برای چرخه های دوگانه داخلی و بینالمللی ارائه می دهد. چین به همکاری های خود در زمینه های جدید از جمله سلامت، سبز، دیجیتال، نوآوری و غیره ادامه خواهد داد تا نقاط رشد جدیدی را برای همکاری پرورش دهد. چین ضمن حمایت از توسعه انرژی سبز و کم کربن در کشورهای در حال توسعه، اشتراک گذاری اطلاعات و ارتقای توانایی توسعه سبز و کم کربن را به پیش سوق داده و همکاری ها در خصوص محیط زیست و مدیریت آب و هوا را به طور عمیق ادامه می دهد. چین ضمن تعمیق همکاری های دیجیتال و توسعه تجارت الکترونیک جاده ابریشم، الگوی همکاری دیجیتال را ایجاد می کند. چین همچنین ضمن اجرای برنامه عملیاتی علمی، فناوری و نوآوری، همکاری های بینالمللی حفاظت از مالکیت فکری را تقویت می کند تا محیطی باز، منصفانه، عادلانه و بدون تبعیض برای توسعه علمی و فناوری ایجاد کند.
تمرکز کمربند-راه بر همکاری های متوازن و برد-برد
ترویج توسعه ساخت مشترک "کمربند و جاده" با کیفیت بالا یک انتخاب اجتناب ناپذیر برای ارتقای همکاری پایدار و طولانی مدت "کمربند و جاده" است. از نظر ارتباطات سیاستگذاری، ساخت مشترک "کمربند و جاده" با کیفیت بالا بر تعمیق اعتماد متقابل سیاسی، ایفای نقش پیشرو و کاتالیزوری ارتباطات سیاستگذاری و کاوش در ایجاد مکانیسم های همکاری بیشتر تاکید دارد. از نظر اتصال تسهیلات، ساخت مشترک "کمربند و جاده" با کیفیت بالا بر تعمیق اتصال متقابل، تکمیل طرح اتصال متقابل "چهار در یک" از جمله زمین، دریا، آسمان و شبکه، تعمیق همکاری ها در پروژههای زیرساختی سنتی، ارتقای همکاری ها در پروژههای زیرساختی جدید و ارتقای سطح "اتصال نرم" مانند مقررات و استانداردها تاکید دارد. از نظر تجارت بدون مانع، ساخت مشترک "کمربند و جاده" با کیفیت بالا بر گسترش حجم تجارت با کشورهای مشارکت کننده، تشویق به واردات کالاهای بیشتر با کیفیت بالا، بهبود سطح آزادسازی و تسهیل تجارت و سرمایه گذاری و ترویج توسعه تجارت در سطح متوازن و برد-برد تاکید دارد. چین همچین در این خصوص گسترش همکاری های بازار سه جانبه یا چند جانبه و همکاری بینالمللی ظرفیت تولید را ادامه خواهد داد. از نظر یکپارچگی مالی، ساخت مشترک "کمربند و جاده" با کیفیت بالا بر جذب مشارکت آژانس های توسعه چندجانبه و موسسات مالی کشورهای توسعه یافته و تکمیل نظام سرمایه گذاری و تامین مالی متنوع تاکید دارد. از نظر پیوند مردم به مردم، ساخت مشترک "کمربند و جاده" با کیفیت بالا بر تعمیق تبادلات مردمی و فرهنگی و تشکیل الگوی بزرگ تبادلات مردمی و فرهنگی با تعاملات متنوعی تاکید دارد. با پیشبرد ابتکار "کمربند و جاده"، چارچوب اتصال متقابل "شش کریدور، شش جاده، چند کشور و چند بندر" اساسا شکل گرفته است و سطح "اتصال" مقررات و استانداردها برای تقویت یکپارچگی اقتصادی عمیق کشورها به طور مداوم ارتقا یافته است. تعداد زیادی از پروژه های همکاری که باعث توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم کشورهای مشارکت کننده می شود انجام شده است و روز به روز کشورهای مشارکت کننده بیشتری از آن بهرهمند می شوند وبا دستان خود سرنوشت خود و خانواده خود را تغییر می دهند.
کمربند-راه، در بر گیرنده بیش از سه چهارم کشورهای جهان
ابتکار "کمربند و جاده" یک محصول عمومی با کیفیت بالا است که توسط چین مطرح شده، توسط همه طرفها به طور مشترک ساخته شده و در جهان به اشتراک گذاشته شده است. مزایای این ابتکار استاندارد بالا، پایدار و به نفع معیشت مردم است. از آنجایی که ابتکار "کمربند و جاده" با کیفیت بالا و کاربردی است، از محبوبیت بالایی در میان کشورها برخوردار است و تاکنون بیش از سه چهارم کشورهای جهان از جمله ایران و بیش از ۳۰ سازمان بین المللی را برای مشارکت در این ابتکار جذب کرده است. سال ۲۰۲۳ دهمین سالگرد مطرح کردن ساخت مشترک "کمربند و جاده" توسط چین است. چین از فرصت برگزاری سومین مجمع همکاریهای بینالمللی "کمربند و جاده" استفاده می کند تا به طور مشترک دستاوردها را جمعبندی و نقشه راه را ترسیم کند تا "کمربند توسعه" که به نفع جهان است مرفهتر و "جادهای خوشبختی" که به نفع بشریت است گستردهتر شود.
ایران، کشوری مهم در امتداد کمربند-راه
ایران که از دیرباز یک قطب مهم حمل و نقل و مرکز توزیع تجارت در جاده ابریشم بوده است، همیشه یک کشور مهم در امتداد "کمربند و جاده" است. در سال ۲۰۱۶، در جریان سفر موفقیت آمیز آقای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به ایران، دو طرف توافقنامهای جهت پیشبرد مشترک ساخت "کمربند و جاده" امضا کردند که همکاریهای چین و ایران در چارچوب "کمربند و جاده" قدم به قدم در حال پیشرفت بوده و نتایج پرثمر را به همراه داشته است. در ماه فوریه سال جاری، آقای رئیسی، رئیس جمهور ایران پیش از سفر به چین، مقالهای نوشتند که در آن اظهار داشتند که ابتکار چین جهت ساخت مشترک "کمربند و جاده" برای احیای جاده باستانی ابریشم، سرنوشت دو ملت را به یکدیگر پیوند زده است. در جریان سفر رئیس جمهور ایران به چین، روسای دو کشور بر ادامه همکاری های خود در ساخت مشترک "کمربند و جاده"، تقویت اتصال متقابل و گسترش ارتباطات مردمی و فرهنگی توافق کردند.
ابتکار ساخت مشترک "کمربند و جاده" از چین آغاز شده است و فرصت ها و دستاوردهای آن متعلق به جهان است. چین با مساعدت مشترک با همه طرفها از جمله ایران، برای ترویج توسعه ساخت مشترک "کمربند و جاده" با کیفیت بالا ادامه خواهد داد تا مشارکتهای بهداشتی، مشارکتهای اتصال متقابل، مشارکتهای توسعه سبز و مشارکتهای گشایش و فراگیر نزدیکتر را ایجاد کرده و با همکاری با همه کشورها آینده ای بهتر برای بشریت ایجاد کند.