تهران-ایرنا-روزنامه منتسب به دانشگاه آزاد چندی پیش گزارشی درمورد افت جایگاه دانشگاه‌های دولتی در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی منتشر کرد؛این ادعای کذب سوای اینکه ایجاد ناامیدی می‌کند و تلاش‌های دانشگاهیان و مسئولان آموزش عالی برای ارتقای جایگاه علمی کشور را زیرسوال می‌برد، این سوال را مطرح می‌کند که این دانشگاه چرا خود در نظام‌های رتبه‌بندی جایگاهی ندارد؟

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، این ادعا در حالی مطرح شد که عضو هیات علمی گروه سیاست اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرنداک) با تاکید بر ارتقای رتبه دانشگاه‌های دولتی ایران در نظام های رتبه‌بندی جهانی و کذب خواندن ادعای مطرح شده، تاکید کرد که با استناد به گزارش های منتشرشده در سایت های معتبر جهانی، دانشگاه های نام برده شده در این گزارش (۶ دانشگاه معتبر و مهم ایران) همگی پیشرفت داشته اند.

بهروز رسولی می گوید: با مقایسه گزارش های منتشرشده ایرانداک در مورد نظام های رتبه بندی سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ مشخص می شود که در فاصله این دو سال جایگاه دانشگاه های ایران در نظام های رتبه بندی پیشرفت قابل توجهی داشته است. در سایت اصلی نظام رتبه بندی «کیو اس» ویرایش سال ۲۰۲۴ نیز کاملا مشخص است که دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی، شیراز و علم و صنعت رشد داشته چندین پله ای داشته اند.

وی افزود: اگر به سایت کیو اس هم مراجعه شود، این موارد آمده است. در سایت دانشگاه تهران نیز این خبر با عنوان پیشرفت دانشگاه تهران در نظام های رتبه بندی منتشرشده که چهار نظام رتبه بندی را بررسی کرده است.

تذکر وزیر علوم به دانشگاه آزاد

درحالی روزنامه منتسب به دانشگاه آزاد این مطلب را منتشر می کند که نه تنها نامی از این دانشگاه در نظام های رتبه بندی جهانی نیست، بلکه وضعیت و کیفیت آموزشی این دانشگاه بارها از سوی کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته و اخیرا نیز دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته است: کیفیت آموزشی برخی واحدهای دانشگاه آزاد پایین است و در این رابطه به رئیس دانشگاه گوشزد کرده‌ایم.

سطح پایین علمی دانشگاه آزاد

وضعیت ضعیف آموزشی و پژوهشی این دانشگاه حتی واکنش برخی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را نیز در پی داشته است؛ امانقلیچ شادمهر عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از دانشگاه آزاد به دلیل مشکلات دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در ثبت مقالات علمی می گوید: مشکل ثبت مقالات در مجلات معتبر علمی ملی و جهانی از ایرادات اساسی و بسیار شکایت برانگیز این دانشگاه است که مانع عمده دانشجویان در حال دفاع یا فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترا شده است.

به گفته وی، نسل جدید آموزش صرفاً بر اساس اخذ مدرک و کسب عناوین علمی نیست بلکه در میزان کسب مهارت ارتباط با صنعت و علم در عرصه کار است. دانشگاه آزاد اسلامی باید بیش از گذشته به رشته‌های مهارتی توجه کند و رشته‌های پذیرش خود را بر اساس نیاز جامعه و مناطق تعریف کند.

شادمهر که ریاست کمیته دانشگاه‌های غیرانتفاعی مجلس شورای اسلامی را نیز برعهده دارد، می گوید: دانشگاه‌ آزاد با سطح پایین علمی سبب افت رتبه علمی کشور شده است. بهترین دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی که رتبه‌های علمی بالایی در جهان دارند، غیرانتفاعی هستند و از نظر کیفیت علمی نیز در سطح بالایی قرار دارند اما در کشورمان دانشگاه‌ آزاد سطح آموزشی و علمی پایینی دارند که قطعا باید ساماندهی شوند.

دانشگاه آزاد زیرساخت علمی ندارد

حجت الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم معتقد است: دانشگاه آزاد نتوانسته زیرساخت های علمی خود را بهبود بخشد و شرایط این دانشگاه به نحوی است که شاید در آینده‌ای نزدیک نتواند به کار خود ادامه دهد.

وی می گوید: به جای اینکه دانشگاه تلاش کند شهریه‌ها را در مقاطع تحصیلی مختلف افزایش دهد، باید نسبت تغییر سازوکار اجرایی خود و استفاده از ظرفیت‌های لازم اقدام کند که قطعا این شیوه دغدغه‌های مالی را رفع خواهد کرد و به تحول در این دانشگاه منجر خواهد شد.

حال این سوال مطرح است که دانشگاهی با این وضعیت علمی ضعیف چطور می تواند سطح علمی دانشگاه های دولتی کشور را زیرسوال ببرد، آب در آسیاب دشمن بریزد و جوانان و نخبگان را نسبت به آینده علمی کشور ناامید و مأیوس کند؟