کرمانشاه – ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه گفت: ثبت نام ۴۲۴ جوان کرمانشاهی بین محدوده سنی ۳۵ تا ۴۵ سال در انتخابات مجلس شورای اسلامی یک اتفاق مبارک و موجی از جوان گرایی و امیدبخشی است.

به گزارش ایرنا، «علی شعبانی» روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: بر خلاف دوره های قبل برای ثبت نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آسیب شناسی لازم برای این دوره صورت گرفت.

وی به علت اضافه شدن مرحله پیش ثبت نام اشاره کرد و افزود: با انجام پیش ثبت نام، اشکالات در مدارک هویتی، تحصیلی و سوابق قضایی پیش از ثبت نام اصلی بررسی می شود و به داوطلب گفته می شود که ثبت نام اصلی را انجام ندهد که مهر رد صلاحیت نخورد و برای حضور در پست های دیگر به مشکل نخورد.

او اضافه کرد: از سوی دیگر با این اقدام از ازدحام در روز ثبت نام اصلی و رد صلاحیت های گسترده به دلیل نواقض مدارک و سوابق جلوگیری می شود.

به گفته وی، مدرک تحصیلی متقاضی توسط یکی از مراجع وزارت علوم، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز مدیریت حوزه علمیه براساس محل تحصیل صحت سنجی می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: نداشتن اقامت دائم و تابعیت کشور بیگانه متقاضی را وزارت خارجه تایید می کند و سازمان اداری و استخدامی کشور نیز تأیید می‌کند که متقاضی مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی می باشد یا خیر و اصالت استعفا را تأیید می‌کند.

شعبانی گفت: دستگاه قضایی نیز گواهی محرومیت نداشتن متقاضی از خدمات اجتماعی را صادر می‌کند.

وی افزود: مدرک پایان خدمت و معافیت دائم را نیز سازمان نظام وظیفه گواهی صادر می‌کند، همچنین ایرانی الاصل بودن و قرار داشتن در بازه سنی (۳۰ تا ۷۵ سال) متقاضی توسط سازمان ثبت احوال تأیید می‌شود.

معاون سیاسی استاندار کرمانشاه حداکثر زمان پاسخگویی استعلام ها از سوی دستگاهها و نهادهای فوق را ۴۵ روز عنوان کرد و اظهار داشت: زمان کافی برای اعتراض متقاضیان نیز در نظر گرفته شده است.

شعبانی در ادامه با اشاره به ثبت نام قطعی یک هزار و ۵۸ نفر در مرحله پیش ثبت نام استان کرمانشاه افزود: از این تعداد ۱۳ درصد از بانوان استان می باشند.

وی با اشاره به وجود ۶ حوزه انتخابیه در استان گفت: در حوزه انتخابیه کرمانشاه ۵۴۳ نفر شامل ۴۵۲ مرد و ۹۱ زن ثبت نام کرده اند که برای هر کرسی مجلس ۱۸۱ نفر با هم به رقابت می پردازند.

وی با بیان اینکه در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو برای یک کرسی مجلس ۱۲۶ نفر شامل ۱۱۵ مرد و ۱۱ زن هستند، افزود: در حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب نیز ۱۲۰ نفر شامل ۱۱۲ مرد و هشت زن ثبت نام کرده اند.

او همچنین تعداد ثبت نامی های حوزه انتخابیه پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر را ۹۵ نفر اعلام کرد که ۸۸ مرد و هفت زن هستند.

معاون سیاسی استانداری کرمانشاه اضافه کرد: در حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین نیز ۹۴ نفر ثبتنام که ۸۱ مرد و ۱۳ زن و در حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی نیز ۸۰ نفر ثبت نام که ۷۵ مرد و پنج زن می باشند.

به گفته وی در مجموع از این تعداد ۹۲۳ نفر مرد و ۱۳۵ نفر زن هستند و این یعنی ۱۳ درصد ثبت نامی ها را بانوان تشکیل می‌دهند.

او ادامه داد: از مجموع ثبت نام کنندگان ۱۵ نفر دارای مدرک کاردانی، ۱۱۹ نفر دارای مدرک کارشناسی، ۷۰۲ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۱۸۸ نفر دارای تحصیلات دکتری و ۳۴ نفر دارای تحصیلات حوزوی و ۲۶۰ نفر دارای ایثارگری هستند.

وی با اشاره به حضور پرشور جوانان در ثبت نامه ها توضیح داد: از ۱۰۵۸ نفری که پیش ثبت نام کرده اند، ۱۶۸ نفر در محدوده سنی ۳۰ تا ۳۵ سال، ۲۱۶ نفر در محدوده سنی ۳۵ تا ۴۰ سال، ۲۰۸ نفر در محدود سنی ۴۰ تا ۴۵ سال، ۱۵۲ نفر در رنج سنی ۴۵ تا ۵۰ سال، ۱۴۹ نفر در محدوده سنی ۵۰ تا ۵۵ سال، ۹۵ نفر در رنج سنی ۵۵ تا ۶۰ سال، ۵۷ نفر در رنج سنی ۶۰ تا ۶۵ سال، ۱۲ نفر در رنج سنی ۶۵ تا ۷۰ سال و یک نفر در رنج سنی ۷۰ تا ۷۵ سال قرار دارد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.