تهران-ایرنا- همزمان با از سرگیری درگیری‌های مسلحانه میان دو گروه وابسته به ستاد کل ارتش لیبی در شهر طرابلس پایتخت این کشور، نماینده سازمان ملل طرف‌های درگیر را به آرامش و توقف درگیری‌ها فراخواند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از شبکه الجزیره، نماینده سازمان ملل در لیبی در سخنانی در این باره گفت: ما نگران تحولات طرابلس هستیم و به طرفین یادآوری می کنیم که حفاظت از غیرنظامیان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: از همه طرف‌ها می‌خواهیم که تشدید خشونت را متوقف کنند و به خواسته‌های مردم برای صلح و ثبات احترام بگذارند.

نماینده سازمان ملل در لیبی همچنین تاکید کرد: این رویدادها لزوم دستیابی به توافقی را به ما یادآوری می‌کند که راه را برای برگزاری انتخابات و اتحاد نهادهای دولتی در لیبی هموار کند.

در همین راستا، شورای عالی دولت لیبی نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما خواستار آتش بس فوری در طرابلس و یک راه حل مسالمت آمیز برای حل مشکل هستیم.

درگیری‌های طرابلس نگرانی پارلمان لیبی را نیز به همراه داشته و نهاد قانون گذاری این کشور در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد: ما خصومت‌ها و آدم‌ربایی‌هایی را که در طرابلس رخ می‌دهد محکوم می‌کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا جنگ را متوقف کنند.

**انگلیس و آمریکا: درگیری‌ها را متوقف کنید

همزمان با از سرگیری این درگیری‌ها سفارتخانه های آمریکا و انگلیس که خود در قالب ناتو از بانیان ویرانی کنونی لیبی هستند، خواهان خویشتن داری طرف های درگیر شدند.

سفارت آمریکا در لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: نگران خشونت‌های جاری در طرابلس هستیم.

این سفارتخانه در ادامه طرف‌های درگیر در لیبی را به آرامش و خویشتن داری فراخواند.

سفارت انگلیس در لیبی نیز در بیانیه‌ای مشابه سفارت آمریکا اعلام کرد: ما نگران درگیری‌ها در طرابلس هستیم.

در این بیانیه آمده است: ما خواستار توقف تشدید درگیری‌ها هستیم و بر اهمیت حفاظت از غیرنظامیان تاکید می‌کنیم.

درگیری‌ها در طرابلس پایتخت لیبی صبح امروز پس از آرامش نسبی، میان دو گروه وابسته به ستاد کل ارتش دولت وحدت ملی لیبی از سر گرفته شده است.

«اسامه علی» سخنگوی رسمی اورژانس و امداد لیبی در این باره اعلام کرد که شمار مجروحان غیرنظامی و شبه‌نظامیان دو طرف به ۲۰ نفر رسیده است.

وی گفت که این درگیری ها چند کشته نیز به همراه داشته است اما شمار آنها مشخص نیست.

علی درباره شرایط خانواده‌های گرفتار شده در مناطق درگیری نیز گفت: تا صبح امروز ۲۶ خانواده را از مناطق درگیری خارج کردیم و همچنان به دنبال دسترسی به خانواده‌های دیگر در مناطق «عین زاره» و «الفرناج» هستیم.

منابع الجزیره در این باره اعلام کردند که چهار تن از نیروهای واحد بازدارنده در درگیری در جنوب طرابلس کشته شدند.

وزارت بهداشت لیبی نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: طرف‌های درگیر باید از غیرنظامیان محافظت کنند، تا از آسیب هرگونه درگیری در امان بمانند و از انتقال خدمات پزشکی به آنها اطمینان حاصل کنند.

برپایه این گزارش، صبح امروز درگیری‌ها میان دو گروه مذکور در مناطق عین زاره و الفرناج شدت گرفت، طوری که صدای سلاح‌های نیمه سنگین و سبک در مجاورت دانشگاه طرابلس، جاده «الشوک»، منطقه «الاستراحة الحمراء» شنیده شد.

طبق این گزارش، با وجود تلاش‌ها برای تماس با دفاتر رسانه‌ای و سخنگویان دولت وحدت ملی، شورای ریاستی و رئیس ستاد ارتش در طرابلس، هیچ‌کدام از آنها به سوالات رسانه‌ها درباره این درگیری ها پاسخ نداده‌اند.

این درگیری ها شامگاه دوشنبه در مرکز محله‌های عین زاره و الفرناج میان نیروهای تیپ ۴۴۴ پیاده و واحد بازدارندگی ریاست ستاد ارتش لیبی و درپی بازداشت «محمود حمزه» فرمانده تیپ ۴۴۴ پیاده توسط اداره عملیات و امنیت قضایی وابسته سرویس بازدارندگی شکل گرفت.

در همین راستا، یک منبع امنیتی از اداره امنیت طرابلس از شکست مذاکرات میان رهبران تیپ ۴۴۴ و واحد بازدارندگی با میانجیگری «محمد الحداد» رئیس ستاد ارتش لیبی و عبد الحمید الدبیبه، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی خبر داد.

وی گفت: مذاکرات نتیجه‌ای به همراه نداشت پس از آنکه دو طرف بر موضع خود پافشاری کردند، متوقف شد و شکست مذاکرات باعث شکل گیری درگیری شد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون دچار بی‌ثباتی شده و شاهد درگیری گروه‌های مختلفی بوده تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر وارد جنگ شدند.

هم اکنون در لیبی دو دولت در سر کار است و هریک خود را دولت قانونی می‌داند.

«عبدالحمید الدبیبه» رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که برآمده از توافقنامه‌های سیاسی زیر نظر سازمان ملل است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق در شرق لیبی مستقر است، به فتحی پاشاغا به عنوان نخست‌وزیر در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد اما در مقابل، الدبیبه تحویل قدرت به پاشاغا را نمی‌پذیرد و می‌گوید که قدرت را تنها از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.