بیرجند - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: انتقال مستمر مشکلات خراسان جنوبی به خارج استان در جذب نشدن سرمایه‌گذاران و در مجموع روند توسعه تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا خامه‌زر سه‌شنبه شب در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه خراسان جنوبی اظهار داشت: مطرح کردن مستمر مشکلات استان در سرتیتر رسانه نقش موثری در جذب نشدن سرمایه‌گذاری و توسعه دارد لذا بیان مشکلات استان باید به صورت کارشناسی باشد و همه جوانب سنجیده شود.

وی افزود: بخش خصوصی ابتدا منفعت خود را می‌بیند البته در کنار آن اشتغال، خلق ثروت و گره گشایی از کار مردم هم وجود دارد بنابراین مطالبات باید در سایه تعامل باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند تصریح کرد: نباید خودمان را پشت یکسری از مسائل که بخش خصوصی را التهاب می‌بخشد، پنهان کنیم البته خبرنگاران از انعکاس واقعیت‌ها نباید هراس داشته باشند.

خبرنگاران به صورت تخصصی فعالیت کنند

وی گفت: خبرنگاران باید به صورت تخصصی فعالیت داشته باشند، یعنی وقتی با خبرنگار حوزه اقتصاد صحبت می‌کنم با مسائل بخش خصوصی آشنا باشد و امیدواریم با همدلی و همراهی، سهم استان را از اقتصاد کشور افزایش دهیم.

خامه‌زر از خبرنگاران به عنوان چشمان بیدار جامعه و ارکان مهم توسعه یاد کرد و افزود: بیان و قلم خبرنگاران در توسعه استان کمک کننده است.

وی عنوان کرد: خبرنگاری یعنی به چالش کشیدن و ما هم در کنار شما هستیم، از انتقاد سازنده حمایت می‌شود و بهترین تحلیل مسائل اقتصادی استان باید از دل خبرنگاران بیرون بیاید.

اثرگذاری تیتر رسانه‌ها در جذب سرمایه‌گذار

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: سرمایه‌گذاران قبل از ورود، شرایط استان را براساس تیترهای رسانه‌ها ارزیابی می‌کنند پس تیترهای شما خبرنگاران در جذب سرمایه‌گذاران تاثیرگذار است از طرفی مطالبه‌گری هم داشته باشید.

حسین زارعی افزود: در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی مجوزهای سرمایه‌گذاری ۲۴ ساعته صادر می‌شود و در چند سال گذشته با ۱۲۴ سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی عقد قرارداد داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پروازهای استان در زمینه زیرساخت‌ها بسیار مهم است بیان کرد: تا زمانی که به بخش خصوصی ورود پیدا نکنیم و ایرلاین را در استان ثبت نکنیم، مشکل پروازهای استان حل نخواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی پیشنهاد کرد که در اتاق بازرگانی بیرجند نشست‌های تخصصی با خبرنگاران دنبال شود تا این ظرفیت‌ رسانه بیش از گذشته مورد استفاده قرار گیرد.

بخش خصوصی استان به همگرایی رسیده است

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز گفت: بخش خصوصی استان به یک همگرایی رسیده است و همه ما ید واحد برای توسعه اقتصادی خراسان جنوبی هستیم.

علی جعفرپور مقدم افزود: برخی افراد فاقد صلاحیت در گذشته وارد حوزه سرمایه‌گذاری از جمله بخش معادن به عنوان پیشران اقتصادی استان شدند و ظرفیت‌های این حوزه باید فعال‌سازی شود.

وی با این اعتقاد که در زمینه سرمایه‌گذاری عملکرد موفقی نداشته‌ایم گفت: دولت سیزدهم نگاه خوب و ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری دارد که باید از این فرصت برای ایجاد تحول در استان استفاده کنیم.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی اضافه کرد: اطلس سرمایه‌گذاری باید توسط بخش خصوصی نوشته شود و این موضوع خیلی مهم است همچنین اولویت‌ها در استان به درستی سنجیده شود در حالی که اسناد بالادستی ما متناسب با اقیلم و واقعیت‌های استان نیست.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری وظیفه اصحاب رسانه است گفت: شورای اطلاع‌رسانی اقدام سنجیده‌ای است زیرا باید به گونه‌ای قلم بزنیم که هم ظرفیت‌ها و مشکلات استان مطرح شود هم در حوزه توسعه سرمایه‌گذاری و گردشگری دچار مشکل نشویم.

اشتغال زیاد در بخش اصناف خراسان جنوبی

جعفرپور مقدم گفت: عمده اشتغال خراسان جنوبی در بخش اصناف است به عنوان مثال سرانه مشتری برای هر واحد صنفی در آمریکا به ازای هر هزار نفر یک واحد است، در اروپا ۷۰۰ نفر است، در کشورهای توسعه یافته ۱۸۰ نفر، در ایران ۳۰ نفر و در خراسان جنوبی ۲۱ و در بیرجند ۱۵ نفر است که باید در راستای توسعه اقتصادی به یک استاندارد برسیم.

وی خواستار مطالبه‌گری اسناد بالادستی توسط خبرنگاران شد و گفت: به عنوان مثال براساس اسناد بالادستی به همان اندازه که باید قیمت مرغ را کنترل کنیم باید سرمایه‌گذار خودمان را هم حفظ کنیم.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی ادامه داد: ما در خراسان جنوبی گرانی داریم ولی گرانفروشی نداریم.

وی گفت: ۹۵ درصد جرایمی که برای بخش خصوصی تعیین می‌شود، نیاز به تجدید نظر دارد.

با بخش خصوصی مشورت شود

همچنین رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: ۸۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار بخش دولتی است در بقیه اقتصاد هم دولت مداخله دارد.

غلامحسین حسینی افزود: به عنوان مثال درخصوص انتصاب چهار مدیر اقتصادی خراسان جنوبی با کدام بخش خصوصی مشورت می‌شود؟

وی اظهار داشت: همه ما باید با همراهی توسعه استان را رقم بزنیم و لازم است نشست هم اندیشی اصحاب رسانه و بخش خصوصی در استان پیگیری شود.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: خبرنگاران از عملکرد بخش خصوصی انتقاد کنند اما انتقاد سازنده کمک کننده توسعه استان است و یک جامعه متاثر از عملکرد ماست.

در این نشست جمعی از اهالی رسانه خراسان جنوبی نیز به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود در پوشش رویدادهای اقتصادی و تولید محتوا در این حوزه پرداختند.