به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در آیین رونمایی از برنامههای درسی بازنگری شده علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و تقدیر از مدیران گروههای کشور این دانشگاه اظهار داشت: اصول تعالی علوم انسانی و اجتماعی دارای سه پیش فرض است. یعنی تحول علوم انسانی پروسهای است نه پروژهای و وضع اکنون قطعا بهتر از پیش است؛ چرا که فرایند کتابها و مقالات و نظریهپردازان سیر تکاملی را نشان میدهد.
وی افزود: تعالی علوم انسانی حکمرانیپذیر است و پیش فرض این است که ظرفیت تعالی دانشی، انسانی و مالی علوم انسانی در کشور وجود دارد و اگر درست توزیع نمیشود، به معنای حکمرانیناپذیر بودن آن نیست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه، اصل اول تعالی علوم انسانی، ضرورت توجه به حکمرانی تعالی علوم انسانی و اجتماعی است و حکمرانی غیر از حکومتداری است، تاکید کرد: باید سیاستگذاری، تنظیمگری و تصدیگری مورد توجه قرار گیرد.
خسروپناه بیان کرد: بخش دوم، حکمرانی نخبگانی در آغاز تحول و حکمرانی شبکهای در استمرار تحول است. البته مخالف حکمرانی هرمی برای تحول علوم انسانی هستم و معتقدم در آغاز کار باید از نخبگان حکمرانی استفاده کنیم و سپس آنها شبکه ایجاد میکنند و حکمرانی نخبگان به حکمرانی شبکهای تبدیل میشود.
وی گفت: اصل سوم تحول جامعنگر با تاکید بر تحول استادان است، در واقع علوم انسانی ارکانی دارد که باید در تحول علوم انسانی به آنها توجه کنیم، در غیر این صورت موفق نمیشویم و اصل تحول باید استاد محور باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اصل چهارم بهعنوان اصل ساختاری در قالب تشکیل انجمنهای علمی علوم انسانی حکمی شناخته میشود، باید به مرور این انجمنها راهاندازی شوند تا حکمرانی نخبگانی ساختارمند پیش رود.
وی بیان کرد: اصل پنجم توأمان بودن تحول در فلسفه علوم انسانی و نظریههای علوم انسانی است که باید آن دو را با هم پیش ببریم وگرنه موفق نمیشویم. این تحول، پارادایمی و فلسفی در کنار کاربرد و نظریهای است.
خسروپناه افزود: توأمان بودن تحول ثمربخش و زودبازده با تحول در افقهای بلندمدت آیندهنگر اصل ششم است.
وی اظهار داشت: مثلا مسئله مهم کاربردی کشور عدالت آموزشی است و نمایندگان مجلس از مصوبه کنکوری شورا انتقاد میکنند و میگویند خلاف است، در صورتی که سوالات تئوری وقتی از دو گروه پرسیده میشود جوابی ندارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اصل هفتم، تعامل دانشکدههای الهیات، علوم انسانی، قرآن و ادبیات با دانشکده علوم اجتماعی است که هم اکنون اینگونه نیست، در صورتی که ادبیات مملو از مفاهیم و احادیث و حکمت است.
وی ادامه داد: نقشی که ادبیات و هنر و معماری و دین در تحول علوم انسانی دارد بسیار مهم است که در تحول علوم انسانی، ادبیات تحولی را نادیده گرفتهایم.
لزوم کارآمد سازی مقالات در آیین نامه ترفیع و ارتقاء
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اصلاح آیین نامه ترفیع و ارتقای اصل هشتم است اینکه استادان بر انتشار مقاله در ISI تاکید دارند بد نیست، اما محتوا مهم است اینکه مقالات علوم انسانی باید کارآمد باشند.
خسروپناه با بیان اینکه، تحول در علوم انسانی در گروی کیفیسازی آییننامه ارتقای متناسب با نیازهای جامعه است، تاکید کرد: به وزارت علوم هشدار دادهام اگر در آیین نامه ارتقا ویژگیهای اختصاصی رشتهها ذکر نشود، آن را برمیگردانم.
وی افرود: اصل نهم کاربست نظریه استادان در اداره کشور است. با وجود اینکه نظریههای غربی هم باید در کلاس درس تدریس شود، اما نظریه استادان دانشمند در دانشگاههای کشور و در کتب درسی نیز باید لحاظ شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اصل تکریم استادان علوم انسانی اصل دهم است که یک صدم حرمت و تکریم در آن دیده نمیشود و مهمتر اینکه در تصمیمگیریهای مختلف کشور مشارکت داشته باشند.
وی گفت: نقش علوم انسانی در شورای گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم و وزارت بهداشت و جهادکشاورزی و ... باید لحاظ شود؛ چرا که فقط اساتید علوم انسانی میتوانند جامعه را اداره کنند، نه مابقی علوم.