بیرجند - ایرنا - مشاور استاندار خراسان جنوبی در امور روحانیت گفت: یکی از تهدیدهای جامعه امروز، تضعیف بنیان خانواده در بعد کمی و کیفی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام محسن محمدی روز پنحشنبه در آیین افتتاحیه سومین دوره استانی تربیت راهنمای خانواده «حدیث زندگی» در بیرجند افزود: سال گذشته شعار جذاب و دروغین زن، زندگی و آزادی را مطرح کردند که همه اینها نشان از یک طراحی حساب شده برای متلاشی کردن نظام خانواده در جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: گروه‌های فمنیستی از سال‌های قبل برای اهداف مدنظرشان که مهمترین آن متلاشی کردن خانواده و منحرف کردن فرزندان است، فعالیت می‌کنند.

مشاور استاندار خراسان جنوبی در امور روحانیت اضافه کرد: امروز در هر موضوعی از جمله فرهنگ، اقتصاد، ورزش، تربیت و خانواده نیاز به متخصص داریم.

وی گفت: همه می‌دانیم دشمن در هر عرصه‌ای که ورود پیدا کرده موفق نبوده لذا امیدش به نسلی است که تابع خانواده نباشد، گاهی در جامعه نمونه‌ای از یک خانواده‌ مذهبی و متدین را می‌بینیم که فرزند کم حجاب و زوایه‌دار با انقلاب دارد که امید دشمن به همین است.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال گرفتن عنصر مهم خانواده است ادامه داد: در جنگ سخت و میدان‌های مختلف و امروز در عرصه جنگ نرم و مقاومت آنچه اتفاق می‌افتد حاصل تربیت در محیط خانواده است.

وی با ابراز نگرانی از آسیب‌های حوزه خانواده گفت: باید دوره آموزشی تربیت راهنمایان خانواده استمرار داشته باشد و به‌روز رسانی شود، برای اینها تشکل‌های اداری تعریف شود تا در بدنه جامعه به صورت قانونی بتوانند فعالیت کنند.

تکنیک‌های حل مساله در خانواده رواج یابد

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: یکی از اهدافی که در مراکز فعال انتخاب همسر دنبال خواهیم کرد خلائی است که امروز جوان ما احساس کرده در انتخاب همسر با آن مواجه است.

مهدی قناد با بیان اینکه تکنیک‌های حل مساله را باید در خانواده‌ها رواج دهیم افزود: افزایش نشاط و نقشی که دین اسلام در حل تعارضات خانوادگی دارد و روابط عاطفی زوجین باید مورد توجه قرار گیرد.

وی هدف از برگزاری این دوره آموزشی را شناسایی و ساماندهی راهنمایان ازدواج و خانواده در سراسر استان، ارتقای دانش راهنمایان خانواده در زمینه طرح مباحث خانوادگی با رویکرد اسلامی ذکر کرد.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: حدود ۲۸۵ نفر شناسایی شدند که براساس مصاحبه‌های علمی و تخصصی انجام شده، ۸۷ نفر از این تعداد در این دوره شرکت کردند.

وی بیان کرد: دوره آموزشی حدیث زندگی از امروز به مدت ۲ روز در بیرجند برگزار می‌شود و فراگیران در پایان گواهینامه معتبر از وزارت ورزش و جوانان دریافت می‌کنند.

همچنین عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تحول در مباحث خانواده را مهمترین هدف اجرای سومین دوره راهنمای خانواده «حدیث زندگی» ذکر کرد.

حجت‌الاسلام احمد ابوترابی گفت: در این دوره به مباحثی از جمله جامعه شناسی خانواده، آسیب شناسی روانی، اصول و فنون مشاوره و حقوق فقهی و اخلاقی پرداخته می‌شود و هدف ما این است که فعالان این حوزه با دید مستقیم وارد بحث شوند و تنها به مشاوره‌های فردی بپردازیم.

وی تصریح کرد: هدف اصلی اجرای این دوره‌ها تحول در مباحث خانواده است زیرا نوعی کار تخصصی است و خانواده موضوعات مختلف را شامل می‌شود.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه بیشتر مباحث در این طرح به صورت مجازی ارائه می‌شود گفت: آشنایی با حل تعارضات و اختلافات خانواده، اصول فرزندپروری، تربیت نوجوان و تربیت معنوی فرزندان، دین مداری در خانواده، کنترل هیجانات، آسیب شناسی پیمان شکنی، فضای مجازی و خانواده در دستور کار است.

وی ادامه داد: باید مباحث خانواده را توسعه دهیم، جامعه نگر باشیم و به سمت تشکیل و راه‌اندازی تشکل در این زمینه برویم.

ابوترابی گفت: اساتید حاضر در این دوره مباحث علمی و دینی را پشت سر گذاشته‌اند و اغلب آنان دکترای رسمی وزارت علوم را دارند.