نوشهر- ایرنا- فرماندار نور از اختصاص حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار بابت روکش آسفالت و ایمن سازی راه های برون شهری این شهرستان گردشگرپذیر غرب مازندران خبر داد.

بیژن پولادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۳۰۰ میلیارد ریال این اعتبار برای انجام عملیات روکش آسفالت مسیر دوآب - بلده - رویان به طول حدود ۲۶ کیلومتر بوده و بقیه هم برای ایمن سازی"اسپی او"مسیر رویان - بلده محدوده گلندرود بخش مرکزی این شهرستان است.

رانش زمین به طول حدود ۵۰۰ متر در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ در محدوده "گلندرود" منطقه "اسپی او" حدفاصل محور فرعی رویان - بلده رخ داد و براثر وقوع این حادثه مدت یک هفته ارتباط حدود ۴۰ روستا با مرکز شهر قطع شده بود.

رانش و ریزش این محدوده از راه ارتباطی، برابر گزارش مسوولان امر مربوط به دهه ۷۰ بوده و تکرار آن همچنان ادامه داشت به گونه ای که در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ براثر جریان سیل خانمان برانداز، این وضعیت رانشی را تشدید کرد و سال ها ساکنان ۴۰ روستا و پارچه آبادی بروز این مخاطرات طبیعی در این محور نگران و ناراحت بودند.

فرماندار نور تصریح کرد: این محور با توجه به اتصال به محور پل زنگوله کندوان، رویان و هراز افزون بر آنکه در نیمه نخست سال مورد اقبال شمار زیادی از مسافران، گردشگران و مردم خوش نشین در این منطقه قرار می گیرد بلکه می تواند در زمان بحران هم به عنوان یک محور جایگزین به عبارتی پدافند غیرعامل از این محور استفاده کرد و متاسفانه بیش از ۲ دهه این محور روکش آسفالت و ایمن سازی به شکل اساسی نشده بود.

پولادی اضافه کرد: هم اینک برابر گزارش مسوولان و کارشناسان راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان، این اعتبار اختصاص یافته و پیمانکار آن هم انتخاب و قرار داد بسته شد و به زودی عملیات اجرایی این طرح بسیار مهم در این منطقه اجرایی خواهد شد.

بخش بلده شهرستان نور با برخورداری از ۴۵ روستا از طریق سه جاده هراز به طول ۵۳ کیلومتر، پل زنگوله (کندوان) به طول ۵۵ کیلومتر و مسیر رویان حدود ۷۰ کیلومتر به شهرهای شمالی و تهران دسترسی دارد.

اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نور حدود ۷۵۰ کیلومتر راه ارتباط زیر پوشش دارد و برابر آمار موجود، حدود دو سوم این مسیر ارتباطی در بخش کوهستانی بلده قرار دارد.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری نور واقع درغرب مازندران ، دست کم ۲۲۰ روستا و چهار شهر دارد.