گرگان- ایرنا- رییس قوه قضاییه با تاکید به ضرورت اتحاد و همدلی همه کارگزاران نظام برای رفع مسائل و مشکلات مردم گفت: امروز در اثر فشارهای ظالمانه‌ای که در طول سالیان متمادی به ایران اسلامی وارد آمده، مردم ما تحت فشار مشکلات معیشتی و اقتصادی هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در دیدار ۷۵۰ نفر از علما و ائمه جمعه و جماعات شیعه و سنی استان گلستان که در سالن اجتماعات جامعه‌المصطفی نمایندگی این استان در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: وجود فشار مشکلات معیشتی و اقتصادی ممکن است گرفتاری‌های دیگری نیز برای مردم ایجاد کند و ناهنجاری‌های اجتماعی و سرقت و مشکلات خانوادگی بیشتر شود.

وی بیان کرد: بر این اساس همه کارگزاران نظام باید تمام وسع و توان خود را در جهت رفع مشکلات مردم به کار ببندند و از سرگرم شدن به هرگونه حاشیه‌سازی و اختلاف‌افکنی که خواست دشمن است پرهیز کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بهره‌گیری گسترده از ظرفیت‌های مردمی برای پیشبرد امور، خاطرنشان کرد: علما و نخبگان در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مساجد می‌توانند در توسعه فرهنگ صلح و سازش و پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری‌های اجتماعی به قوه قضاییه و سایر قوا کمک کنند.

رییس قوه قضاییه گفت: من در حد وسع و توان و اختیارات قانونی خود، بیشترین مساعدت‌های مالی و فکری و حقوقی را در راستای گسترش بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی ارائه خواهم داد.

محسنی‌اژه‌ای به برخی ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله موارد ناظر بر مقوله عفاف و حجاب اشاره کرد و افزود: امروز مردم از برخی ناهنجاری‌های اجتماعی رنج می‌برند که یکی از این ناهنجاری‌ها، موارد ناظر بر مقوله عفاف و حجاب است.

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص لایحه عفاف و حجاب و فرآیندهای ناظر بر آن در قوه قضاییه، مجلس و دولت داد و اضافه کرد: این مساله، مقوله‌ای تک‌وجهی نیست و باید با جامعیت به آن نگریسته شود و در این خصوص بدون نیاز به اقدامات قضایی و سلبی داریم، اما بدون شک نیازمند یک سری اقدامات غیرقهری را در این مسیر ضرورت دارد.

وی یادآور شد: باید آگاه باشیم که دشمن نهایت تلاش خود را برای ایجاد اختلاف و ناامید کردن مردم و جوانان به کار بسته است و بر این اساس ما باید با تدبیر و اولویت‌بندی امور، ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و قانونی، هم توطئه‌های دشمن را خنثی و به مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی بپردازیم.

رییس دستگاه قضا کشور در بخش دیگری از صحبت‌های امروز خود در این نشست، با اشاره به قضایای سال گذشته و عفو گستردهانجام شده برای عناصر غفلت‌زده اغتشاشات و همچنین سایر محکومان به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال گذشته، گفت: اواسط ۶ ماهه دوم سال قبل با مشورت‌هایی که با علما و نخبگان انجام شد، مساله عفو گسترده به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به عنوان یک جشن اسلامی و ملی در ۲۲ بهمن همان سال، به جمع‌بندی رسید.

محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: این عفو گسترده‌ شامل حال تعداد زیادی از محکومان واجد شرایط از جمله عناصر فریب خورده و نادمِ دخیل در اغتشاشات شد که در نتیجه آن بیش از ۸۹ هزار نفر مشمول این عفو شدند.

وی یادآور شد: البته این عفو گسترده با سَماحت و وسعت‌ نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی محقق شد.

وی بیان کرد: در زمان مطرح شده پیشنهاد عفو گسترده، برخی به ما معترض شدند که ممکن است عناصر و محکومان عفو شده بار دیگر مرتکب جرم شوند، اما ما ضمن منکر نشدن این مساله مبنی بر اینکه منکر امکان ارتکاب مجدد جرم از ناحیه آنها نیستیم، معتقد بودیم معقول و منطقی نیست که به دلیل احتمال ارتکاب مجدد جرم از ناحیه ۱۰ الی ۱۰۰ نفر، بیش از ۸۹ هزار فرد و محکوم واجد شرایط را از موهبت و امکان قانونی عفو محروم کنیم.

رییس قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه استان گلستان در امر گسترش وحدت و اتحاد و به صلح و سازش رساندن دعاوی، در زمره استان‌های پیشتاز کشور است، گفت: آموزه‌های اسلامی و قرآنی سرشار از تاکیدات پیرامون صلح و مودت و متصف شدن به اخلاق الهی و ایستادگی در برابر رذالت‌ها و ظلم و تبعیض است که بر این اساس ما باید بتوانیم با تمام قوا این آموزه‌ها را به منصه ظهور در مقابل تبلیغات مسموم کسانی‌که صدر تا ذیل‌شان با فطرت بشری مغایرت دارد و اساس نظامات‌شان بر اساس ظلم و تبعیض است برسانیم و در برابر آنان بایستیم.

محسنی‌اژه‌ای در پایان سخنان خود در این جلسه ضمن قدردانی از استقرار قضات کشیک که به صورت ۲۴ ساعته خدمات حقوقی و قضایی به مردم ارائه می‌دهند، خواستار تشکیل کشیک در پزشکی‌قانونی‌های سراسر استان گلستان شد.

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان در سخنانی با بیان این که امروز با توجه به شرایط جهان اسلام، مسوولیت سنگینی بر دوش علمای اسلام است، گفت: علما باید برای دفاع از اسلام به وسط میدان بیایند.

آیت‌الله نورمفیدی در این جلسه ضمن قدردانی از اقدامات دولت و قوه قضاییه در رفع مشکلات مجتمع پتروشیمی گلستان، افزود: مهمترین مشکل این پروژه، به حوزه حقوقی آن مربوط بود که این مشکل پس از دستورات مورد تاکید رییس قوه قضاییه و پیگیری‌های انجام شده از سوی مجموعه قضایی استان گلستان، برطرف شد.

حجت‌الاسلام محمد شیخی امام جمعه بندرترکمن طی سخنانی بر ضرورت مواجهه ایجابی و سلبی در مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و برخورد مناسب و بازدارنده با سارقین، تاکید کرد و حاج‌آخوند عبدالحی میرزاعلی امام جمعه اهل سنت آق قلا نیز در سخنانی ضمن تقدیر از پیگیری‌های رییس قوه قضاییه برای رفع مسایل حقوقی و قضایی استان گلستان و اقدام برای جهت رفع موانع تولید در این استان، گفت: ما مسلمانان اشتراکات بسیاری داریم و باید بر محور این اشتراکات، اتحاد و همدلی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر انسجام اسلامی داشته باشیم، دشمنان اسلام و نظام، جرات حملات تروریستی و هتک حرمت مقدسات و اقدامات رذیلانه‌ای نظیر سوزاندن قرآن کریم‌ را نخواهند داشت.

مدیر حوزه علمیه گلستان هم در سخنانی گفت: اقدامات قوه قضاییه در رفع موانع تولید و کمک به رونق تولید و اشتغال در کشور، موجبات امیدآفرینی و به اثبات رساندن کارآمدی نظام را فراهم آورده است که باید این اقدامات موثر دستگاه قضایی به شیوه هنرمندانه رسانه‌ای و در جهت ایجاد دلگرمی و امیدآفرینی روز افزون مردم، اطلاع‌رسانی شود.

حجت‌الاسلام محمدرضا ابراهیمی‌فر با بیان اینکه حوزه علمیه با تلاش چشمگیر باید نیروی انسانی مورد نیاز قوه قضاییه را تامین کند، خواستار مشخص شدن یک رابط میان دستگاه قضایی و حوزه علمیه از سوی رییس قوه قضاییه شد، تاکید کرد: باید بیش از پیش از ظرفیت مساجد برای اصلاح‌ذات‌البین استفاده شود.

حاج‌آخوند ابوبکر خوجملی امام جمعه اهل سنت نگین‌شهر هم به بیان مطالبی در ضرورت اتخاذ رویکرد امیدآفرینی در جامعه پرداخت و از اقدامات دستگاه قضایی و دولت در احیای مجتمع پتروشیمی گلستان با ۹۰ هزار سهامدار پس از ۱۷ سال قدردانی کرد و این اقدام را امیدآفرین توصیف کرد.

رییس قوه قضاییه صبح امروز در راس هیاتی قضایی بدون هیچگونه تشریفات، به صورت غیررسمی در میان استقبال مقامات ارشد استانی و قضایی از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان وارد مرکز استان گلستان شد.