رشت- ایرنا- معاون امور دولت، مجلس و استانهای وزارت ارتباطات گفت: با اشاره به اجرای فیبر نوری به عنوان یکی از بسترهای اصلی و پرسرعت انتقال داده در جهان گفت:در حال حاضر، سه میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار در کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار دارند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان رضا باقری اصل روز پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات ارتباطی شهرستان رشت در فرمانداری این شهر افزود: تا پایان سال ۱۴۰۴، ۲۰ میلیون مشترک دیگر نیز در بخش خانگی و تجاری تحت پوشش فیبر نوری قرار خواهند گرفت.

وی اظهار داشت : در حال حاضر ۹۰ درصد از روستاهای کشور دارای پوشش ارتباطی مناسب بوده و مقرر است تا پایان سال جاری مابقی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

باقری اصل با اشاره به این که وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را در جهت رفع مشکلات ارتباطی گیلان به ویژه در روستاها به کار خواهد گرفت، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و جاذبه های توریستی گیلان و همچنین تعداد روستاهای استان وزارت ارتباطات اهتمام دارد برای ارائه خدمات به روستاها تمام تلاش خود به کار گرفته و نسبت به ارائه خدمات ارتباطی پایدار با هدف اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال جاری اقدام کند.

معاون امور دولت، مجلس و استان های وزارت ارتباطات با اشاره به مشکلات ارتباطی در شهرستان رشت اضافه کرد: همچنین مقرر است اجرای فیبر نوری Fttx در تمامی روستاهای بالای ۵۰۰ خانوار شهرستان رشت اجرا و یک روستا در استان به صورت پایلوت در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین شرکت مخابرات باید با اجرای کابل کشی به صورت زمینی نسبت به بهبود وضع موجود اقدام و در روستاهای با خانوار بیشتر از طریق ایجاد بستر GSM حداکثر تا پایان آبان ماه سال جاری پوشش ارتباطی مورد نظر را ارائه کند.

باقری اصل اظهار امیدواری کرد با هماهنگی های انجام شده در آینده نزدیک شاهد ایجاد زیرساخت لازم در راستای توسعه و ارتقاء جایگاه ارتباطات در گیلان باشیم.

باقری اصل همچنین امروز (پنجشنبه) از مرکز داده سازمان فناوری اطلاعات ایران (دیتا سنتر) در محل ساختمان مرکزی پست استان بازدید کرد.

وی با اشاره به اینکه مهمترین اهداف واگذاری این مراکز داده به بخش خصوصی، تمرکززدایی محتوا و خدمات از تهران و توزیع بار ترافیکی در سراسر کشور است، افزود: این واگذاری ها به ‌منظور افزایش پایداری زیرساخت‌های مورد نیاز کسب‌ وکارهای فضای مجازی در راستای اهداف شبکه ملی اطلاعات و بهره‌گیری از نیروهای متخصص شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندسازی استانی در زمینه‌ خدمات مراکز داده و همچنین توسعه کسب‌ وکارهای نوین بر اساس مدل (بازسازی، بهره‌برداری، اجاره و انتقال) ازجمله مزایای این واگذاری است.ب

وی با اشاره به اهمیت بالای اطلاعات دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و نیاز مبرم به استفاده از مراکز داده داخل کشور برای اهدافی مانند نگهداری اطلاعات، پردازش و انتشار اطلاعات افزود: از آنجایی که اطلاعات دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی جزو دارایی‌های حیاتی محسوب می‌شوند؛ ضروری است برای ذخیره‌سازی اطلاعات مهم از ۶ مرکز داده سازمان فناوری اطلاعات ایران در استان‌های (گیلان – مازندران – گلستان – بوشهر – چهارمحال و بختیاری و کرمان) حداکثر بهره‌مندی صورت گیرد.

معاون امور دولت، مجلس و استانها وزارت ارتباطات، انتخاب سرمایه‌گذار و واگذاری این مراکز را با هدف بازسازی، بهره‌برداری و انتقال مراکز داده سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای چابک سازی دولت و برون‌سپاری خدمات الکترونیکی و تولید محتوا با محوریت استان‌ها دانست.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار در اردیبهشت‌ماه ضریب نفوذ مشترکان اینترنت ثابت و سیار در گیلان ۱۴۱.۵۸ درصد بوده است.

همچنین زیرساخت‌های ارتباطی تلفن همراه از طریق سایت‌های BTS برقرار می‌شود که در حال حاضر بیش از چهار هزار و ۲۷۷ سایت BTS در استان فعال است.

از مجموع ۶۰ هزار و ۳۰۰ پورت منصوبه در گیلان، ۲۷ درصد فعال بوده و مابقی آن نیز قابل بهره برداری است.