به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تیرماه امسال قطعه جدید آزادراه تهران- شمال به طول ۱۵.۵ کیلومتر که شامل باند غربی قطعه دوم است به عنوان اولین افتتاح آزادراهی دولت در سال ۱۴۰۲مورد بهره برداری قرارگرفت که موجب اتصال آزادراه تهران - شمال به استان مازندران شد.تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر در این منطقه قرار دارد که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد و با افتتاح ۱۵.۵کیلومتر از باقی مانده محور مسیر ۲۲ کیلومتری باند رفت در منطقه ۲ آزادراه درابتدای تابستان این محور برای عبور مسافران شمال تکمیل شد.
بهره برداری از کریدوربزرگراهی غرب کشور به طول ۶۰ کیلومتر
کریدور بزرگراهی که محور توسعه غرب کشور به شمار میرود با هدف تسهیل ترانزیتی اوراسیا و همچنین جابجایی مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آبهای آزاد، ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابهجایی بین استانهای شمال غرب به جنوب غرب به طول یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر در دست احداث است.در این طرح که مرز بازرگان در آذربایجان غربی را با عبور از کردستان، کرمانشاه و لرستان به بندر امام خمینی (ره) خوزستان متصل میکند، علاوه بر هموارسازی مسیر ترانزیت ایران به اروپا و بالعکس نقش مهمی در توسعه زیرساختهای حملو نقل و کاهش آمار تصادفات و تلفات جادهای نیز خواهد داشت.
بهره برداری از محور بهسازی راه اصلی چابهار- زاهدان به طول ۲۵ کیلومتر
سیستانو بلوچستان از نظر شاخص توسعه بزرگراهی جزو استانهای کم برخوردار بوده و به تبع این شرایط تصادفات جادهای هم در این استان از میانگین کشوری بالاتر است از این رو برای جبران این مساله در دولت مردمی توسعه بزرگراههای استان با جدیت در دستورکار قرار گرفته به طوریکه تقریبا اغلب پروژههای بزرگراهی استان از ردیف ملی برخوردار شده و در قالب قطعات مختلف در دست اجراست. بهره برداری از محور بهسازی راه اصلی چابهار- زاهدان به طول ۲۵ کیلومتر از جمله این پروژهها بود.
بهره برداری از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور به طول ۷۶ کیلومتر
طول کریدور نوار ساحلی جنوب کشور ۱۸۰۸ کیلومتر و با احتساب یک مسیر آنتنی در اروند، ۱۸۵۰ کیلومتر است، در حال حاضر ۱۲۶۰ کیلومتر از این محور چهار خطه است. کریدور نوار ساحلی جنوب کشور از شلمچه در استان خوزستان آغاز میشود و تا گواتر در استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد.سال ۱۴۰۰، ۲۵ کیلومتر از این مسیر بزرگراهی در استان بوشهر به بهرهبرداری رسید و ۲۵ کیلومتر از این مسیر در شرق و غرب هرمزگان نیز در سال ۱۴۰۱به بهرهبرداری رسید. طول کریدور نوار ساحلی جنوب کشور در استان هرمزگان ۸۳۸ کیلومتر است که ۴۵ درصد کل مسیر را در بر میگیرد و بیشترین طول آزادراه در استان هرمزگان است، از این عدد ۶۴۰ کیلومتر آن تکمیل شده است.در استان سیستان و بلوچستان نیز ۲۷۱ کیلومتر از کل کریدور نوار ساحلی جنوب کشور قرار دارد که ۱۶۰ کیلومتر آن باقی مانده است و هفته آینده ۵۰ کیلومتر از این مسیر به بهرهبرداری میرسد.
بهره برداری از قطعه چهارم باند دوم محور بابامیدان- گچساران
محور بابامیدان - گچساران - بهبهان به طول ۱۴۵ کیلومتر در دامنه رشته کوههای زاگرس یکی از شریانهای اصلی تردد به منظور ارتباط پنج استان فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد ،اصفهان و خوزستان است. با توجه به ترافیک بالای محور و آمار تصادفات، ارتقاء ظرفیت و کیفیت مسیر آن ضروری بود. لذا احداث باند دوم علاوه بر بالابردن ظرفیت و بهبود سطح سرویس مسیر در کاهش تصادفات جادهای مؤثر بوده و منجر به افزایش ایمنی ترافیک و رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه میشود.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی بهره برداری از محور جهرم- لار- بندرعباس به طول ۲۰ کیلومتر، بهره برداری از محور سربیشه - درح - ماهیرود - میل ۷۸ به طول ۲۰ کیلومتر و بهره برداری از باند دوم شازند - ازنا به طول ۱۷ کیلومتر و بهره برداری از محور بیجار- زنجان به طول ۲۷ کیلومتر نیز بخش دیگری از عملکرد دولت سیزدهم در بخش جادهای است.
ایرنا فروردین امسال گزارش داد که ۲۹۳ کیلومتر مسیر به شبکه آزادراهی کشور تا پایان تابستان امسال اضافه خواهد شد که افتتاح «آزادراه منجیل - رودبار» و «قطعه دوم آزادراه تهران- شمال» با هدف ساماندهی سفرهای مردم به شمال کشور، از تاثیرگذارترین آنها خواهد بود.