ارومیه - ایرنا - عضو هیات امنای کنسرسیوم جهانی آرتمیا و استاد دانشگاه ارومیه گفت: ۷۵ واحد آب شیرین کن در کشور وجود دارد که پساب این آب شیرین کن‌ها ظرفیتی عظیم برای تولید آرتمیا است.

پروفسور ناصر آق روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به وجود صدها هزار زمین شور غیر قابل کشت و زرع و حجم عظیم پساب‌های خروجی از آب شیرین کن‌ها، می‌توان با همان هزینه‌ای که برای انتقال پساب تاسیسات آب شیرین کن‌ها به دریا هزینه می‌شود هزاران هکتار استخرهای مصنوعی و تالاب کوچک در نزدیک سواحل خلیج فارس و دریای عمان احداث و پساب را به این استخرها هدایت کرد.

وی با اشاره به اینکه این استخرها با عمق ۲ متر چندین کاربرد مهم خواهند داشت، اظهار کرد: در هر مجتمع یا واحد یک هزار هکتاری می‌توان سالانه حداقل ۱۰۰ تُن تخم آرتمیا و ۵۰ تُن توده زنده آرتمیا به ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار تولید و برای ۱۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرد.

استاد دانشگاه ارومیه ادامه داد: این اقدام می‌تواند علاوه برتامین کل نیاز کشور به آرتمیا ضمن قطع وابستگی صنعت آبزی پروری به خارج باعث خودکفایی در تامین این محصول شود و حتی با احداث مزارع بیشتر می‌توان کشور را به یکی از صادر کنندگان این محصول تبدیل کرد.

به گفته آق، قیمت کنونی تخم مرغوب آرتمیا در بازارهای جهانی به ازای هر کیلو ۱۵۰ الی ۲۵۰ دلار است.

بنیانگذار پژوهکده آرتمیا و جانوران آبزی دانشگاه ارومیه با اشاره به مزیت دیگر این طرح اضافه کرد: این اقدام باعث می‌شود از ورود پساب با شوری بالا به خلیج فارس و دریای عمان ممانعت شود چرا که ورود حجم بزرگی از آب با شوری دو برابر تنوع زیستی آن را به شدت برهم می‌زند.

به گفته این استاد دانشگاه، با توجه به خشک شدن بسیاری از تالاب‌های کشور احداث این نوع تالاب مصنوعی می‌تواند محل مناسبی برای مهاجرت پرندگان بومی و مهاجر به ویژه فلامینگوها، پلیکان‌ها باشد و مناظر جذابی طبیعی برای گردشگران فراهم کند.

وی یادآور شد: با توجه به تصمیم دولت در زمینه تامین آب شرب صنعت استان‌های جنوبی، شرق و مرکزی کشور از طریق احداث آب شیرین کُن‌ها در سواحل دریای عمان و خلیج فارس فرصت بسیار بزرگی فراهم شده تا صدها هکتار مزرعه تولید آرتمیا در شوره زارهای خلیج فارس و دریای عمان احداث شود.

آق تاکید کرد: با استفاده از پساب آب شیرین کُن‌ها ضمن تولید صدها تُن آرتمیا برای تامین کل نیاز کشور برای صدها نفر نیز اشتغال ایجاد می‌شود و ده‌ها میلیون دلار درآمد ارزی از طریق صادرات محصولات آرتمیا جذب می‌شود.

به گفته وی، اکنون ۹۵ درصد نیاز کشور به آرتمیا از خارج از کشور وارد می‌شود در حالیکه ایران جز معدود کشورهایی است که دانش فنی تولید و فرآوری این موجود را دارد.

به گزارش ایرنا، آرتمیا موجوی کوچک است که بصورت طبیعی در آب‌های شور زندگی می‌کند.

این موجود محصول استراتژیک صنعت آبزی پروری است و مراکز تکثیر و پرورش میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی برای ادامه حیات خود به طور اجتناب ناپذیری به آن نیازمند هستند.