یاسوج- ایرنا- نصب پلهای سیار و موقت بر روی رودخانه دائمی و پرآب سمه بخش محروم دیشموک در کهگیلویه وبویراحمد برای عبور و مرور ۴۰ خانوار روستایی تهدیدی بود که هر روز جان اهالی را به خطر می انداخت .دولت سیزدهم با هدف محرومیت زدایی با احداث پل این تهدید را برای مردم به فرصت برای توسعه روستایی تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساکنان روستاهای ۴۰ خانواری رود سمه و پایپَر دیشموک سالها بود که از نبود پل ارتباطی برروی این رودخانه رنج می کشیدند و مسئولان وقت هم این موضوع را همواره نادیده می گرفتند.

طی سالهای اخیر عبور و مرور ساکنان روستاها با توجه به خروشان بودن رودخانه سمه به سختی انجام می شد و تنها در فصل تابستان مسوولان برای تردد مردم نسبت به نصب پل فلزی و لوله ای اقدام می کردند.

با توجه به سردسیری بودن منطقه وقوع اولین بارش ارتباط اهالی روستا با مرکز بخش قطع و خدمات رسانی تنها با بالگرد امکان پذیر بود.

در بازدید سال گذشته استاندار دولت سیزدهم سید علی احمد زاده از روستاهای بخش دیشموک این دغدغه احداث پل بر روی این رودخانه خروشان از سوی اهالی روستا مطرح و استاندار در راستای شعار محرومیت زدایی دولت قول مساعد برای خدمت رسانی بهتر داد.

علی جوادی از ساکنان روستا پل های فلزی لرزان بر روی رودخانه را مرهی موقت بر زخم های کهنه مردم روستاهای رودسمه و پایپر دانست و گفت: سالهای زیادی بود که بخش دیشموک مورد کم توجهی مسوولان استان قرار گرفته بود.

وی با اشاره به تلفات جانی پل های لرزان فلزی هنگام ایاب و ذهاب مردم افزود: اقدام دولت انقلابی سیزدهم در احداث پل بر روی رودخانه خدمت ماندگاری ست که برای همیشه به یادگار خواهد ماند.

فرماندار کهگیلویه احداث پل بر روی رودخانه رودسمه را نشان از برنامه محور بودن محرومیت زدایی شعارهای دولت سیزدهم دانست و گفت: با احداث پل شاهد خدمات رسانی بهتر به مردم منطقه خواهیم بود.

سید عبدالعزیز موسوی نبودن راه ارتباطی را یکی از مشکلات اصلی این روستاها خواند و افزود: طی دوسال اخیر خدمات زیادی در بخش سخت گذر و سردسیری دیشموک در حوزه توسعه راه های ارتباطی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در فصل زمستان ارتباط این روستاها با مرکز بخش قطع می شد گفت: در این مدت بیش از ۷۰کیلومتر از راه های خاکی روستایی دیشموک آسفالت شده است.

موسوی اضافه کرد: برنامه ریزی برای ارائه خدمات بهتر در بخش محروم دیشموک از سوی مسوولان دولت خدمت گذار سیزدهم ادامه خواهد داشت.

وی طرح پمپاژ آب رودسمه بخش دیشموک را یکی از مهمترین طرح‌های در حال اجرای عنوان کرد و گفت: با عملیاتی شدن این طرح، دهها هکتار از زمین‌های زراعی زیر کشت خواهد رفت.
موسوی اضافه کرد: بهره برداری از این طرح نقش مهمی در رفع بیکاری و اشتغالزایی مردم روستاهای دیشموک دارد.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه با بیان اینکه تاکنون لوله های زیادی بر روی رودخانه برای عبور و مرور مردم روستا نصب شده است افزود: پل لوله ای با اولین بارش تخریب و راه ارتباطی روستاها نیز قطع می شد.

علی دیانتی تصریح کرد: با توجه به مشکلات مردم احداث پل از سال ۱۴۰۱ آغاز و روند اجرایی این طرح درحال اجراست.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود در هفته دولت این طرح برای عبور موقت مردم آماده شود.

مشاور احداث پل رودخانه سمه بخش دیشموک مبلغ قرار داد اولیه این طرح را ۲۰۰میلیارد ریال و مدت پیمان را ۱۶ماه اعلام کرد.

شهرام عباسی تصریح کرد: مشخصات فنی این طرح شامل احداث یک دهانه ۴۳متری و ۲دهانه ۹متری و دال بتنی است.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۵درصدی این طرح اضافه کرد: با توجه به خروشان بودن رودخانه وقوع ۲سیل مونسان علاوه بر ایجاد خسارت روند اجرایی طرح را نیز کند کرد.

عباسی تصریح کرد: در ۲ بارندگی سیل آسای تابستانه بیش از ۵۰میلیارد ریال خسارت به زیرساخت های پل وارد شد.

وی افزود: در صورت حل معارضات مردمی و دولتی پیش بینی می شود این طرح تا پایان شهریور برای عبور موقت مردم بهره برداری شود.

عباسی گفت: برای بهره برداری از این طرح مهم و زیرساختی ۳۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در این رابطه اظهارداشت: دولت سیزدهم که با شعار مردمی بودن سرکار آمده توجه به محرومیت‌ زدایی از چهره شهرها و روستاهای این استان را با تلاش برای تکمیل طرح های کلان آغاز کرد و اینک با بهره برداری پروژه ها شاخص و ملی چون سد چم شیر، کارخانه پتروشیمی گچساران، جاده پاتاوه به دهدشت و احیای کارخانه قند نمایان شده است.

سید علی احمد زاده بیان کرد: با بهره برداری از این طرح ها نه تنها شاهد رفاه ساکنان کهگیلویه و بویراحمد بلکه امید به بهبود معیشت مردم این دیار افزایش یافت.

وی با اشاره به محرومیت بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه اظهارکرد: توسعه زیرساخت های عمرانی در حوزه های مختلف همزمان با دیگر نقاط استان در این منطقه آغاز و در حال پیگیری است.

احمدزاده تصریح کرد: با توجه به نشست های مشترک با دفتر محرومیت زدایی با تخصیص اعتبارات لازم محرومیت زدایی از مناطق محروم بخصوص بخش دیشموک در حوزه راه، آب و برق، گازرسانی و مسائل اجتماعی در حال اجرا است.

وی روستای رودسمه دیشموک را یکی از مناطق محروم استان دانست و گفت: در بازدید از این منطقه احداث پل برای تردد مردم پیش بینی شد.

احمد زاده تصریح کرد: با همکاری راهداری استان احداث یک حلقه پل از سال گذشته آغاز و در مراحل پایانی است.

وی اضافه کرد: از محل اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهور مبلغی به این طرح نیز تخصیص داده شد.

احمدزاده اضافه کرد: با بهره برداری کامل از این طرح برنامه ریزی برای توسعه ظرفیت های کشاورزی این منطقه از سوی جهاد کشاورزی در اولویت خواهد بود.

وی تاکید کرد: با توجه به وجود رودخانه پرآب رودسمه و زمین های حاصلخیز پایین دست روستا توسعه کشاورزی علاوه بر اشتغالزایی نقش مهمی در بهبود معیشت اهالی خواهد داشت.

بیش از ۹۷۰ کیلومتر راه روستایی در شهرستان کهگیلویه وجود دارد که بیش از ۶۵ درصد از این راهها آسفالت است.

طول راههای شهرستان کهگیلویه یکهزارو ۲۷۲ کیلومتر است.

بخش دیشموک یکی از محروم ترین بخش های کهگیلویه وبویراحمد دارای یک شهر و ۹۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۳ هزارنفر در ۹۰ کیلومتری دهدشت مرکزشهرستان ۱۳۲هزار نفری کهگیلویه واقع شده است.